Degus iFokus

Degus

Etikett: köpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 1077 ggr
[pluttig1]
0

Våra 3 degu tjejer måste flytta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det är med tungt hjärta jag måste sälja våra 3 underbara degu tjejer är friska och pigga! mor och dotter ca  3 och 1-2 år samt en kusin 2 år vi är osäkra på åldrarna då dom vi själva adopterade inte kunde svara på det, dom måste flytta pga av platsbrist samt allergi som blir värre..

Det är inte pengarna men 700 kr för flickorna och buren + mat och sand vill vi gärna ha, samt att du som adopterar vet vad du gör och har haft degu, gerbil eller chinchilla förut. samt att du har en fin personlighet och kan garantera våra töser ett gott liv.

Hämtas i centrala Örebro

Maila mig på eva_marianne _andersson@hotmail.com vid intresse så pratar vi vidare.

dumbell
0

Jag är intresserad då jag söker vänner till min deguhona då hennes burkompis tyvärr gick bort nyligen… 
Jag har haft degus i lite mer än 7 år nu så har erfarenhet. Bor tyvärr i umeå dock..

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

[pluttig1]
0

Hejsan tror du att du kan ta dig hit? eller ordna skjuts,, tyvärr har jag inget körkort :/ tjejerna är så goa och snälla är så ledsen för allergin.. Vägrar avliva dom eller sälja till någon som ej har erfarenhet. Degu är ju så speciella djur <3

dumbell
0

osäker om jag kan ta mig dit tyvärr.. inget körkort än så blir nog tåg isåfall. Men kan försöka kika om någon jag känner kommer åka emellan. Vet du hur långt det är mellan örebro och stockholm?

Självklart ska man aldrig avliva, alla liv är lika viktiga! Ska verkligen försöka kolla runt efter skjuts eller dylikt!

-Gandhi

[pluttig1]
0

Låter underbart om du kan orda skjuts!! mellan Örebro och Stockholm är det 20 mil säger sambon min.

ähnchen
0

Vi åker till fjällen nästa helg och passerar Umeå. Utgår från Nykvarn. Så om någon kan få tjejerna från Örebro till Nykvarn (15 mil) kan vi ta med dem. 🙂

Skulle det bli svårordnat kan vi hämta dem under veckan mot lite bensinpengar.  Då får dem i så fall övernatta en eller ett par nätter i vår reservbur innan resan går vidare. Låter det som en bra idé?

Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[pluttig1]
0

För mig funkar det både i veckan och i helgen vi har semester nu i 2 veckor och ska inte resa bort, hoppas det går att orda!

dumbell
0

#5 åh tack så hemskt mycket!! Det låter underbart :D har försökt kolla runt men hittar ingen jag känner som ska mellan sträckorna. Kan försöka höra med transport.ifokus. Hade betytt jättemycket för mig om det gick att lösa. Är lika hjärtskärande varje gång att behöva se min deguhona ensam, speciellt då hon är så social och fin av sig. Innan hennes vän Cilla dog så låg hon mest i huset.. Och cushi(hennes vän) kom med toapapper och annat bäddmaterial åt henne och bäddade ÅT henne och gosade med henne..

-Gandhi

ähnchen
0

Har pm:at er :)

ähnchen
0

Nu sitter de tre fina tjejerna på sitt "hotelrum" hos oss i väntan på vidare färd till norden. 🙂

De har haft en rätt så tuff dag idag i en främmande miljö med främmande människor som envisas med att titta till dem med jämna mellanrum. Och resan kommer ju fortsätta. De kommer nog vara i stort behov av lite lugn och ro när de väl kommit fram till nya hemmet. 🙂

[pluttig1]
0

Skönt att höra att dom är i goda händer!! dom är vana vid lugn och ro så jag förstår att dom är stressade och att allt är nytt för dom… När dom kommer till sin nya familj blir allt nytt igen… men jag vet att dom får det bra och med tiden kommer dom att vänja sig!! men det är så tomt här hemma och mitt hjärta gör ont av saknad… jäkla allergi :/ hälsa tjejerna från oss och ge dom en extra nöt <3

dumbell
0

Ja uscha inte kul med massa nya människor kan jag tänka mig 😕 Så fort dom kommer hit ska jag försöka ge dom så lugn miljö som möjligt med stängd dörr så det inte är för mycket oljud.

Tänker att det nog är bäst att dom får vänja sig vid alla nya lukter och intryck nu den första tiden och sen vid nya husse och matte. Då det känns tryggt så tänker jag att dom kan få träffa kompis i sin egen takt, har ju som sagt varit väldigt mycket dom senaste dagarna :/

Förstår att det känns tomt nu :( Aldrig kul med allergi… Men jag ser till att uppdatera dig om hur det går för dom och skickar bilder! Nötter och gosaker ligger på hyllan och väntar 😊

-Gandhi

hhejlollo
0

Vad skönt att det löste sig! Lycka till Dumbell!😊

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[pluttig1]
0

Dumbell det låter jättebra :) hälsa flickorna från gammel mamma <3 och fungerar det inte är det bara att du säger till så fixar vi det!! men jag är säker på att det kommer att gå jättebra :) du får en stor gnagis familj nu!!! Vi höres av snart igen!!!

ähnchen
0

Hur har det gått för sötnosarna så här långt? 🙂

dumbell
0

Var i början nyvaken då jag läste den här tråden och tänkte "åh, men säljer dom likadana degusar som jag har?vad är detta?" sen piggnade jag till som tur var 🤪

Det har gått bra för dom tre damerna! Första dagen då jag öppnade burdörren och lät dom springa fritt så var dom ute på nolltid och ÖVERALLT var dom, på degusarnas burar, marsvinens burar, bakom allt 😂 

Men kan ju varit att dom kände sig stel sen resan eller så för nästa gång jag gjorde samma sak så stod dom vid gallret och nosade försiktigt i 5 minuter för att sen notera alla dofter, smyga och undersöka, hälsa på hannarna och så.. Dom är lite försiktiga av dig men hade varit förvånad om dom inte var det så försöker ta det i deras takt, sitta där inne med dom och kanske läsa en bok medan dom vänjer sig vid min lukt och sådär.. Det enda problemet jag haft är maten :/ det enda dom verkar intresserad av är det Pluttig1 tog med sig och möjligen lite torkade blad men dom struntar helt i tomat, gurka, pellets osv.. har du något tips?

-Gandhi

ähnchen
0

Haha, so roligt! 😃

Åh, så skönt att höra att de kommit igång och börjat undersöka nya hemmet! :) Tur att de hittade tillbaks till sin bur efter första turen 😉

Hmm, ang maten. Jag skulle fortsätta ge de den mat de är vana vid ett tag till och minska successivt. Du kan ju ställa fram det nya oavsett. När magen börjar kurra lär de vilja prova nytt. Iaf pellets skulle jag gissa. Visst äter dem hö? Det är ju det viktigaste.

Grönsaker kan vara svåra att vänja dem vid. Manni t.ex. vill fortfarande inte käka sådant efter snart ett halvt år hos oss. Idag slickade han för första gången försiktigt på basilikabladet jag erbjöd - sedan åt Krümel upp det… 😃

dumbell
0

Glömde även berätta att dom inte alls verkar uppskatta oggie(katten). Han har aldrig tidigare varit så intresserad av djuren och dom har inte varit så intresserade av honom (för några år sen hade jag mina gamla deguhonor lösa i vår förra lägenhet med dörren stängd och en lapp på handtaget som varning, men någon hade ändå glömt dörren öppen och jag rusade dit så fort jag såg och då jag öppnad dörren hittade jag min katt sittandes i deguburen, hur lugn som helst med glada degus bredvid som han struntade i tur nog) Men dom så fort dom nya får syn på honom börjar dom pipa och varna, vilket i sin tur gör honom intresserad då han inte är vad vid det,så han försöker med allt för att få sitta bredvid deras bur och inspektera (vilket han inte får och jag är noga med att ha dörren stängd men han försöker alltid smita in då jag ska dit) Ska jag fortsätta ha dörren stängd eller försöka vänja dom vid honom? Hö verkar dom äta,har inte sett dom äta pellets, bara havregryn och detdär, du såg ju.. Kan försöka leta nytt foder antar jag?:/

-Gandhi

[pluttig1]
0

Hej dumbell vad trist att det krånglar : ( maten har dom hela tiden varit kräsna med jag har skämt bort dom med Ärtplattor, torkad morot, hårt bröd , havregryn och degu foder från djuraffären + hö. funkar det inte kanske vi får ta tillbaka dom.. men jag tror det löser sig! katt har dom aldrig träffat så ge det tid Kant tänka mig att det är Pinknose som varnar mest och Mami, men ge det tid dm är bara ovana tjejerna!

Hör av dig till mig på mailen så kan vi forstätta prata där det känns bättre.

Skicka gärna med någon bild på flickorna :) Tänker på er! kram Marre