Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 994 ggr
FannyM
0

Ögon Oro

Hejsan allihopa!

Min lilla Alvin här hemma har fått något konstigt med ögonen. Jag tyckte han såg lite konstig ut i går morse och vid närmare inspektion såg jag att runt hans vänstra öga var det som att all päls hade fallit bort. Kollade även höger öga då, vilket jag tyckte såg lite små "blött" ut, men inge mer. Idag ser dock höger öga ut precis som vänster. I övrigt är han precis som vanligt, lika pigg och glad, hoppar runt utan problem (vilket ju leder en till att tro att han nog inte har någe problem med synen), äter, dricker och myser med brorsan. Den enda ide jag kan komma på att det kan vara är att han har vätskat från ögat, eftersom höger såg lite små blött ut igår, och deras päls går ju inte ihop med vatten, så att det därför har fallit av? 

Så min fråga är nu om någon av er har varit med om något liknande med era degusar eller har någon idé om vad det kan vara för fel? 

Lägger in en bild på vänster öga, bilder säger trots allt mer än tusen ord. 

ähnchen
0

Hmm, har aldrig hört om att de tappar hår så plötsligt. Ögat ser ju för övrigt friskt ut. Inte rött eller kladdigt på bilden, han kniper inte ihop heller.

Det enda jag kan komma på är att hans bror har putsat honom lite för välvilligt. Att ögat har varit lite blött kan då komma från att det var lite retat från all putsning. Hur länge har de bott ihop? Har de nyligen utsatts för något obekant eller fått något mindre uppmärksamhet än vanligt? Något som kan ha triggat detta beteende?

Det är inte ovanligt att en degu överputsar en annan. Då blir det kala fläckar just på ställen som degun inte själv kommer åt. Är det fötterna är det oftast individen själv som putsar bort håren.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

FannyM
0

Jo, det har jag funderat på också, men jag tycker inte att jag har sett att Ben har putsat något runt ögonen överhuvudtaget… Självklart har jag ju inte koll på dem konstant, men ändå hyfsat stor del av dagen då jag har semester just nu. Dem har bott tillsamans hela sina liv, och dem är lite över 1 år. Det enda jag kan tänka mej som kan ha stressat dem är att våra katter har förut endast fått vara i mitt rum när jag har varit där, men sedan ett par veckor tillbaka har vi kattsäkrat buren så nu får dem vara där när dem vill… Alvin brukar inte bry sig om katterna, men Ben blir, ja, sur vill jag faktiskt säga på katterna. Han rusar fram till dem om han tycker dem är för nära eller om dem hoppar upp oväntat så pojkarna blir lite små skrämda. Så han rusar fram till dem, och ställer sig upp på bakbenen mot gallret och börjar tjattra på ett sätt som låter väldigt irriterat. Och konstigt nog är det ofta den 200 gram lilla "musen" som vinner denna stand off mot dem 3-6 kg stora katterna… Så jag vet inte, ju mer jag tänker efter låter det ju absolut som att det skulle kunna vara att Ben är lite stressad och tar ut det på Alvin, men som sagt, jag har inte ens sett han i närheten av Alvins ögon, när dem putsar varann är det i princip bara på kroppen dem håller sig. Vänster öga börjar i alla fall se lite bättre ut, höger öga ser likadan ut, men förhoppningsvis börjar det gå åt rätt håll som det ser ut. *håller tummarna*

ähnchen
0

Jag har sällan sett Krümel bearbeta sin brorsa heller. Men han hade förpassat sig själv en kal fläck på benet och av en ren tillfällighet såg jag honom febrilt putsa sig där. Som du beskriver det verkar Ben definitivt stressat/irriterat över katterna. Han vänjer sig nog. Annars får du fundera på hur du ska återställa lugnet i buren. Ögonen kommer tala om för dig hur det går ;-)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

hhejlollo
0

Hur har det gått? Du får gärna maila lite bilder till mig på killarna, vore roligt att se hur dom blivit!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

FannyM
0

Ja, lite både och… Höger öga ser jättefint ut, är snart tillbaka som vanligt. Vänster är problemet nu, det blir inge bättre men jag tycker nog inte att det blir sämre heller, så det är ju positivt. Har sett Ben sitta och putsa på Alvin i ansiktsområdet, om han är just på ögonen är omöjligt att säga, dem slutar ju och springer fram och hälsar istället om man försöker gå närmare och titta! Har dörren stängd på nätterna och när jag inte är hemma så att jag kan hålla koll på katterna när dem är här inne, och jag tycker att pojkarna är lite lugnare nu när dem ser katterna, istället för att "attackera" är dem mest bara lite försiktiga när dem ser att en katt är nära. Så vi avvaktar här hemma och håller tummarna att det bara är lite tid som krävs för att pälsen ska börja växa tillbaka och Ben ska finna lite mer harmoni i sig själv igen . Absolut kan jag mejla lite bilder, sitter vid ipaden nu och har inte så många bilder på den men nästa gång jag är vid datorn kan jag absolut skicka iväg nåra bilder på dem små gullgubbarna! :) vi har ju som sagt flyttat lite på buren och förut stod den så att dem aldrig hade någon sol i buren men nu har dem äntligen lite sol under dagen och dem ÄLSKAR det! :D dem följer solstrimmorna under dagen och är såååå söta när dem ligger och solar tätt bredvid varandra, ska se om jag har något bra kort på det för dem är bara föör söta när dem gör det! :)