Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 1035 ggr
ähnchen
0

Manni hade en svacka

För ett par veckor sedan upptäckte jag på morgonen att Manni behövde längre än vanligt att äta sin frukost. Han äter utanför buren då han behöver mer än Krümel så jag har ganska bra koll på hans matintag.

Jag reagerade dock först på riktigt när jag såg honom sedan uppburrad i ett hörn i buren. Då ringde varningsklockorna ordentligt. Det var för tidigt på dagen för att ringa till vet. Jag satte Manni i transportlådan på toapapper för att se hur kiss och bajs såg ut och bjöd på lite godsaker som han inte var särskilt intresserad av. Fler varningsklockor…

Blötte upp cc för att få i honom både energi och vätska. Det tyckte han om som tur var så han fick några ml. När det väl kom lite kiss och bajs såg det helt normalt ut. Klämde och kände lite på stackarn men han visade inga tecken på smärta på något specifikt ställe. Så vad skulle jag säga till veterinären?

Han blev lite piggare efter cc måltiden och började knapra på godsakerna. Gav honom sedan lite cc varje timme och lade in hö i lådan. Han blev bättre och bättre under dagen, åt hö sedan och var helt återställt framåt kvällen.

Har ni någonsin upplevt samma sak, att en låg degu har återhämtat sig helt under samma dag?? Jag utgick från det värsta när jag såg honom uppburrad på morgonen. Hade aldrig vågat drömma om att han skulle återhämta sig så rappt. Någon idé vad det kan ha varit?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

micki83
0

Min nu avlidna degu Tia var väldigt hänging och sökte värme en kväll och jag trodde hon skulle dö, men piggnade till då hon fick critical care. Tia led av artros och jag antar att hon tyckte det var jobbigt att äta och hon blev dålig när hon inte fick i sig mat.

Jag skulle tro att det kan vara något med magen när de plötsligt äter dåligt.. t.e.x. gas.  Hade han ätit något som han inte är van vid innan detta? Degus kan ju inte prutta, så om de har gas i magen kan tycka det är jobbigt. CC är ju bra, då det hjälper dem balansera magen och så,

ähnchen
0

Jag har hittat en väldigt trolig och hemsk orsak - musgift! 

Manni äter som sagt utanför buren och har lärt sig hoppa ner från stolen när ingen tittar. Han har ett par gånger lyckats ta en tur under köksmöblemanget, där det inte finns kablar  eller annat uppenbarligen farligt att komma åt som degu - trodde jag.  I fredags kväll var han igång igen och plötsligt hör jag honom gnaga på något.

Det finns ett kar under diskmaskinen för att fånga upp vatten från eventuella läckage. Ljudet kom från bakom karet. När jag puttar ut Manni följer en konstig plastaktig klump med. Såg ut som tvål eller plast fast med ingjutna frön, och några gnagställen… 

Återigen i med vätska och foderför att öka "genomflödet" genom degun. Var naturligtvist för sent på kvällen för att få tag på gnagarkunnig vet… Googlade giftet, hittade märket, listade ut hur det verkar, såg att hundar får K-vitamin ifall de äter det av misstag. Vad innehåller K-vitamin? Persilja och maskros. Hade jag så han fick knapra på. Ännu senare på kvällen började han ändå pipa vilket han inte brukar göra. 

Så satt jag där hopkrupen på golvet med honom under fleecetröjan tills pipandet sakta avtog. Jag vågade knappt kolla efter men när jag väl gjorde det hittade jag en ytterst mysig om än trött liten degu. Vilken lättnad!

Jag har ingen aning om det var samma sak förra gången eftersom jag inte kommer ihåg om han rymt den dagen också. Sedan hör jag ju när han hoppar ner från stolen och han brukar komma fram på andra sidan på en gång när man ropar så jag har inte intrycket att han tidigare fick chansen att käka av giftet. 

Men vilken planta lägger gift inomhus, framför allt i köket där man lagar mat?!? Vi flyttade till huset för två år sedan och såg ingen anledning att titta just bakom diskmaskinen. Om vi någonsin flyttar igen kommer jag garanterat kolla upp alla skrymslen.

Nu är han hur pigg som helst så jag tror inte att det kommer någon mer smäll. Och han får numera äta i transportlådan. Inga fler risker!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Emouse
0

Nämen oj! Det var ju inte bra.. Mata på bra och håll under uppsikt så ska det gå bra! Han har varit på äventyr här också, smitit ut under lekstunden och lunkat iväg på egna bevåg. Han gick ut till hundarna och oberört hoppat upp i soffan och lagt sig på en filt och knaprat på popcorn. Hundarna var så förvirrade haha.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤