Smurfan-13/Estrellado´s
Får väl börja med att presentera mig och mitt degusägande kort här.
Har en mindre uppfödning av degus med inriktning på vittecknat och fick min första kull 2008.
Just nu bor 3 vuxna honor och en hane, samt 2 kullar m totalt 8 ungar här hemma.
Degus har jag haft sen -97 m ett uppehåll då jag bodde i Spanien. Mina degus genom åren är:
Akilles -97, hane som avlivades pga starr och beteendeförändringar iom synförlusten vid ca 6 mån ålder
Bea -97 - 00, hane som även han fick starr och vid tre år ålder var mkt gammal och sliten. Världens coolaste och tamaste degu, uppfostrade katten och var min bästa vän.
Vilma & Linn -00 - 03 systrar som var totalt olika i sättet. Vilma framåt och bordus, Linn försktig och näpen. Såldes 2002 då jag flyttade till Spanien
Olga -01-03 ljuvlig, men bestämd tös som levde m Vilma & Linn. Såldes -03 tillsammans m V & L.
Thuja -06 - 09 bestämd men vänlig tös, såldes tillsammans m systerdotter då gruppen var lite orolig och det blev lugnast så.
Phlox -06 - 09 den vänligaste och finase degun i världen. Min första vittecknade tös och hon som fick mig att vilja börja avla. Dog i förlossningskomplikationer i dec -09
Gnejs -07 - hanen i gänget och grabben som gjorde att aveln blev en självklarhet. 10 timmar på tåg under en dag för att hämta hem honom, men det var han värd! Pappa till 4 kullar så här långt
Vega -08 - mycket bestämd dam, som ser väldigt arg ut, men är den klart mest människoorienterade degun jag har. Kom som omplacering när hon var ca halvåret och fick sin första kull nu i februari
Azul -09 - vresig associal degu som numera sitter själv efter at ha torterat och misshandlat Mynta. Letar nytt hem, men kommer troligen att avlivas i vår om inget vettigt hem dyker upp.
Mynta -10 - nervös och rädd tjej, vilket är förståeligt efter Azuls behandling av henne. Har sin första kull nu och det går väl så där. Får se hur hennes framtid blir, då hon inte fungerar helt smärtfritt m andra degus (hon är väldigt rädd och attack är bästa försvar tycks hon tycka ibland). Var himla vacker innan Azul gick lös på henne, men är fortfarande himla fin och har en speciell plats i mitt hjärta
Och de 8 små tokarna får vi ta senare…
Så roligt att läsa! :)
Är Azul otrevlig även mot människor?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#1 hon är inte tam om man säger så och hon är faktiskt den enda degu som någonsin har bitit mig så det gjort "ont". Dock så var hon ganska s stressad då och jag pressade från två håll m henne i ett rör, men alla andra degusar jag gjort så m har klarat det. Det har bara hänt en gång, då jag är mkt mer försiktig m henne nu. Oftast så flyttar jag henne i ett rör, hon får gå in i det och så lyfter jag henne dit hon skall. Hon är inte tam som sagt & jag har inte direkt jobbat på att få henne det heller sen det sket sig mellan henne o de andra.
Hon är bitchig mot katten med kan ju tilläggas. Har ingen respekt alls utan när katten är på vid gallret går hon på tillbaks och blir "förbannad", så det är ganska så mkt temperament i henne.
Jag har haft henne på annons ett tag nu, men alla svar är såna där skumma som man absolut inte lämpar sig för henne.
Vad tråkigt att hon ska vara sådan. :/ Men hittar du inget bra hem till henne så är det nog bättre om hon får somna in.
Har hon alltid varit sådan, eller är det någonting som har hänt?
Mvh,
Moa

#3 hon är ju inte så gammal och tendenserna syntes väl ganska så snabbt. Men det var först när hon vuxit till sig och Mynta kom in i bilden som det blev uppenbart.
Hennes pappa avlivades ju i slutänden för aggressivt beteende med :(
Hon är en sån där degu som jag köpte på utseende och inte tänkte så mkt längre. Blått var nåt jag velat ha länge och så fick jag chansen. Hon är superfin, men har inte den mentaliteten som jag tycker en degu skall ha. :(
Usch vad trist att djur ska behöva gå runt och vara sådär aggressiva. Det är så synd, för tänk vilket bra och roligt liv de hade kunnat få. :/
Blått är helt klart snyggt och det är väl inte så vanligt med aggressiva degus, så det är förstås ingenting man hade kunnat vetat på förhand. Men jag har själv gjort samma misstag med andra djur - gått på utseende och i slutändan fått djur som absolut inte är lämpliga som sällskapsdjur, så jag vet hur det är. Det är lika tråkigt varje gång, man vill ju gärna ha ett djur där man uppskattar och har glädje av både in- och utsidan. Och det är förstås alltid en liten extra "kick" med djur i ovanliga färger. Nackdelen med ovanliga färger är väl att då avlas det betydligt mer omdömeslöst, och då riskerar man som köpare att få degus med beteendestörningar eller högre benägenhet för sjukdomar. :/
Är hon den enda blå degun du har?
Mvh,
Moa

#5 ja blått är ju dessutom ressesivt, vilket ju bäddar för tveksam avel tyvärr :(
Hon är den enda blå jag har, men Mynta bär på blått. Nu är det ju svårt att bedömma Myntas mentalitet efter vad hon råkat ut för, men frågan är om hon inte fick så mkt stryk a Azul för att hon själv var/är ganska så tuff med?