Degus iFokus

Degus

Etikett: beteende-hantering
Läst 2616 ggr
MoaL
0

Skillnad mellan honor och hanar?

Är det någon skillnad i personlighet mellan honor och hanar? Ofta är ju hanar av de flesta djurarter lugnare och sävligare, medan honorna oftare är pigga och alerta. Finns denna skillnad även hos degus, eller är de mer jämlika i temperamentet? Jag har ju bara honor, så jag har aldrig haft möjlighet att jämföra. :)

Tack på förhand. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

UlrikaD
0

Jag har ju båda delarna men i och med att allihopa kommer från taskiga förhållanden så vet jag inte om det beror på det hur de beter sig, eller om det är en könsskillnad.

Mina killar är iallafall tamare och gosigare än honorna. Medans honorna är mer på alerten, vill ut fortare, busa mer, springa omkring.

Hanarna kommer lättare tillbaka när de varit ute och sprungit medans honorna gärna pekar finger och tar några varv extra innan de skuttar in igen.

smurfan-13
0

De degus jag har haft som har blivit riktigt tama var alla hanar. Den sm är tamast av mina nu (de jag har nu hanteras inte så överdrivet mkt) är dock en hona. De två som är mest nervösa är honor med :P

Tror mkt beror på bakgrund och hur mkt tid man faktiskt ägnar dem.

Vosjes
0

Jag har ingen erfarenhet av hanar då jag bara har haft honor men min hona är ruggit tam. Men det kanske beror på att hon alltid hänger med oss på hennes villkor såklart. ;p

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Creation
0

Följdfråga ang. skillnad mellan hanar och honor:
Går det lika bra att ha hanar ihop i större flockar som det går att ha honor ihop så?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

smurfan-13
0

#4 JA. Hanar skal vad jag ha hört även vara lättare att slå samman än honor. Dock kan hanar som dejtat brudar eller delar rum m brudar vara trixigare.