Gå upp i vikt?
Hej allesammans!
Hur tycker ni att det är lämpligast att få upp en degu i vikt?
Jag har nämligen en degutjej som jag gärna skulle vilja få lite mer hull på än vad hon i dagsläget har. De andra två är bra i kroppen, så jag vill inte öka på alla tre i vikt utan bara en. Hur ska jag lösa detta bäst tycker ni? Och vad är bäst att servera den lilla fröken? :)
Tack på förhand! 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Extrautfodra hon som är tunn m tex vetegroddar, havregryn eller bara lite mer pellets (om du inte har fri tillgång på det). Men framförallt se till att hon får äta ostört.
Finns vetegroddar som något annat än pulver? ^^
Pellets har de inte fri tillgång till, då skulle de bli små tjockisar allesammans. :P Men jag utfodrar alltid på minst tre ställen så att alla tre kan äta ostört från varandra. Det skumma är att hon som är tunnast är hon som är den modigaste och tuffaste av de tre. 
Mvh,
Moa

#2 hur står hon i gruppen? Är hon den du upplever "bestämmer" i flest situationer eller den som lämnar plats? Att vara modig tuff och längst fram kan vara stressande i sig och bränna mer energi tex. Eller om man måste ha koll på kompisarna.
Övervaka hur det ser ut när du utfodrar. Har hon ro att sitta på ett av ställena o äta eller skuttar hon runt mellan alla? Stör de andra henne? Eller stör hon de andra? Ibland kan det krävas just att de utfodras separat för att de skall finna ro att verkligen äta.
Jag hade samma problem m mina systrar en period. Phlox var supertunn och Thuja blev lätt rund. Jag utfodrade i 3 skålar, men det tycktes inte hjälpa. Så fort jag började mata Phlox enskilt en gång om dagen så la hon på sig det där extra och sen var det aldrig nåt problem igen när jag slutade utfodra henne extra.
Jag vet inte, jag är inte lika bra på att läsa av degus som jag kan läsa av råttor. ^^ Alla tre tjafsar lika mycket om de kommer för nära varandra vid utfodring, men hon som är tunnast är hon som oftast är snabbast på att komma fram och hälsa (mina tjejer är väldigt fega, tyvärr), först fram och tar erbjuden mat, oftast först ned i sandbadet när det ställs in.. Men alla tre kommer väldigt bra överens och det känns inte som om någon tar eller lämnar plats åt någon annan på något dominant/undergivet sätt. Enda gångerna det som sagt kan bli skrikigt och hoppigt är när jag strör ut mat i buren - det går absolut inte att ha en matskål, då lever de rövare som bara den och de får ingen ro att äta.
När de får varsitt ställe att äta på så brukar alla tre för det mesta ha ro att sitta och äta upp sin portion utan problem. :)
Jag får helt enkelt försöka mata henne enskilt med gotta så att hon blir lite rundare om gosmagen. ;)
Mvh,
Moa

Om hon är den som är snabbast fram så borde det ju vara ganska så enkelt att ge henne nåt extra varje gång du pratar m dem och om det behövs mata lite extra en gång om dagen. Jag tog bara ut Phlox och satte henne vid en skål på buren så fick hon äta upp eller tills hon va nöjd och sen gå in till syrran igen. Tror hon la på sig vikt på bara nån vecka eller så faktiskt.

#5 jupp har gjort lite liknande…det funkar. Hon fick lite extra havre som godis.