Degus iFokus

Degus

Etikettatt-äga-degus
Läst 3546 ggr
EmmaÅ
0

vad är skillnaden?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vad är skullnaden på degus och gerbil?

smurfan-13
0

Allt?!

Rörelsemönster, kroppstyp, foderbehov, ytbehov etc

Likheter är väl typ att de badar i sand, luktar lite och är sociala djur?

EmmaÅ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tycker de ser likadana ut?

MoaL
0

Degus och gerbiler är två helt olika djurarter, men jag kan hålla med om att de påminner om varandra till utseendet, och enligt min erfarenhet är de också lika pigga och alerta.
Degus och gerbiler ska också ha olika slags foder och helt olika slags burar och inredning. Dessutom är degus större. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ekorren
0

Lite lika till utseendet kanske men annars håller jag med smurfan #1

ekorren
0

Det syns tydligt skillnad om man tittar på öronen tycker jag. Gerbiler har små söta runda kompakta öron med päls, degusarna har större, annan form och inte så "pälsiga" men med en trevlig liten "solfjäder" över "ingången".

Vosjes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förutom vissa gnagar drag tycker jag inte att de är speciellt lika varandra till utseende heller och jag har haft både degus och gerbiler samtidigt.

Skillnaden är väldigt stor, jag skulle nog jämföra en degus med en chinchilla mer än jag skulle säga gerbil om man tänker rent praktist.   De är helt klart två helt olika djur både till utseende och behov.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
0

Utseendemässigt tycker jag inte att degus liknar chinchillor mer än en råtta liknar en hamster. Däremot tycker jag att degus och gerbiler är ganska lika varandra (och jag har också haft både och. ;) ).
Om man tänker skötselmässigt så är det dock chinchillor de liknar mest, det håller jag med om. :)

Mvh,
Moa

Vosjes
0

Tycker du? Jag hade ju både gerbiler och degus under samma period och jag tycker inte att de liknar varandra så värst mycket förutom den pälsade svansen och som sagt några gnagardrag. Skrattande Däremot tycker jag att de liknar chinchillor (fast det kanske är för att min tjej är så knubbig i sin form för det mesta (SE: knubbig i sin form inte tjock av fett))

Äsch, de ser ut som degus helt enkelt Skrattande

MoaL
0

Haha, vi ser visst med olika ögon. Tungan ute Jag har själv ALDRIG förstått utseendejämförelsen där man har jämfört med chinchillor, jag tycker inte att de liknar varandra ett dugg. :P Däremot har jag alltid tyckt att de liknar gerbiler om man nu ska likna dem vid något annat djur. ;)

Spännande att folk kan se så olika på djurs utseende! Skrattande

Mvh,
Moa

Vosjes
0

Det är verkligen spännande hur folk ser på saker olika. Sen beror det ju även på vad för sorts individer man träffat då vissa degus är mer lik gerbiler än de är chinchillor och vise versa. Eller så är det endast de chinchillor jag träffat som vart otroligt lika mina degus.

Gerbilerna var ju lika till en viss grad men otroligt olika - förmodligen är jag lite blind på grund av deras olika skötsel och beteenden. Glad

smurfan-13
0

Tittar man på tex skallformen på degun och jämför med marsvinet eller chinchillan (eller capybaran) så är de ju slående lika egentligen. Det är liksom ingen tvekan om att det är gnagare från sydamerika ;)

Vattnadal
0

Läste massor om degus på ett amerikanskt forum när jag skaffade Ester. Där var det många som hade degus och chillor i samma burar. Detta grundades på att de ibland kan dela bohålor i naturen.

Rakar man en chilla, så skulle nog flera likheter synas!Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vosjes
0

Har de chinchillor och degus i samma bur? Jag har frågat hela sverige om det ens är möjligt och fått ett skarpt omöjligt.

smurfan-13
0

#13 det mesta KAN vara möjligt, men enligt sevsnk lag får du inte blanda gnagararter (undantag marsvin o kanin av nån jävla anledning). Men jag har hört om alla möjliga artkombinationer (även inom sverige) m gnagare som inte ens är sociala :P

Vosjes
0

Vad löjligt. Varför är marsvin och kanin ett undantag? Obestämd

smurfan-13
0

#15 gissningsvis för att det finns en så inarbetad tradition att ha de tillsammans.

Personligen är jag av den starkaste åsikten att sociala arter skall ha sällskap av artfränder, då en annan art har ett annat språk och de på så vis inte kan få ut fullt lika mkt av varandras sällskap som de kan av en atfrände.

Vosjes
0

Ja självklart tycker även jag att man aldrig ska blanda djur som sitter i bur men vad löjligt att kaniner och marsvin är ett undantag.

Det tycker jag är väldigt… man kan ju inte förbjuda att blanda olika gnagararter men sedan ha ett undantag för marsvin och kaniner.

ekorren
0

#12 Aha! Är det dom två som kan dela hålor! Intressant Glad

När jag hade både gerbiler, degusar och hamster samtidigt (inte i samma bur alltså hehe) och dom fick syn på varandra ute så var degusarna mycket mer vänliga och toleranta mot gerbilerna. Gerbilerna skulle helst ha velat sätta tänderna i rumpan på degusarna. Hamstern och gerbilerna var inte bästa grannar heller. Degusarna verkade inte se gerbilerna, men hamstern var intressant å titta på.

Flubben
0

Mina förra degus och min väns chinchillor har träffats. det gick hur bra som helst men vet inte om jag tycker att de ska bo ihop :P