Färgvarianter
Hej allesammans! :)
Vilka färgvarianter finns det hos degus? Vilka finns det i Sverige? Och vilka varianter avlas det på här i landet?
Finns det någon variant som kan medföra några nackdelar som högre risk för sjukdomar eller dylikt?
Tack på förhand.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag har vittecknat och blått här hemma och mig veterligen så är det de färgvarianter som förekommer i sverige idag (bortsett från viltformen då).
Vittecknat är dominant nedärvt, vilket gör att enbart en av föräldrarna behöver bära på vittecknat för att ungarna skall kunna få det. Medan blått är ressesivt, vilket innebär att båda föräldrarna måste ha anlag för blått för att kunna ge blåa ungar.
Pratar man med en biolog (vilket jag är) så är vittecknat ett av de första tecknen på domesticering, vilket ju är skitspännande! Det finns ett stort kännt experiment på pälsrävar där man avlade enbart på beteende och bland de absoluta första synbara förändringarna (bortsett från mindre skygga, lugnare & trevligare individer) var just den vita stjärnen och sen mer och mer vittecknat. Det finns hur mkt intressant forskning som helst att läsa om domesticering och vittecknat!
Blått har jag inte så bra erfarenhet av. Min blåa hona är en bitch, milt sagt. Hennes pappa visade sig vara det med och även en hel del andra blå vad jag har hört. Flera uppfödare som tagit in blått har gett upp sin degusuppfödning efter ett tag då det har blivit tråkiga och negativa effekter på beteendena på djuren. Det finns säkert trevliga blåa med, men av de jag pratat m så verkar de vara överrepresentera i slagsmål och konflikter m andra degus. Kanske just för att anlaget är ressesivt och att en viss inavel har varit ett måste i aveln?
Det experimentet har jag läst om och sett om på tv! Otroligt intressant. :)
Så tråkigt att blått är kombinerat med dåligt temperament. :S Får hoppas att någon uppfödare känner sig manad att ta tag i och styra upp aveln på den färgvarianten så att de blir lika trevliga som "vanliga" degus. :) Är du intresserad av det uppdraget månntro? 
Mvh,
Moa
Förresten, är det normalt att viltfärgade degus har vitt på sig? Jag har nämligen upptäckt att två av mina flickor har vitt kring könet, så nu har jag äntligen hittat ett enkelt sätt att se skillnad på dem. :P Den tredje (och otamaste) har inget vitt alls.
Mvh,
Moa

#2 noop här kommer det nog aldrig mer in nåt blått! Är så jävla trött på konflikter :P
Jag vet inte hur vanligt det är m tex vitt runt könet hos vanliga viltfärgade, men chansen är ju rätt stor att vitt dyker upp mer o mer även i släkten där det inte funnits tidigare iom att det handlar om just domesticering. Vet tex att det finns viltfärgade som inte har något känt vittecknat i sig som får vita fält eller områden med åldern. Min Phlox, som visserligen var vittecknad, fick en vit höft med åren utöver hennes lilla vita stjärn.
Inte bara just domesticering, även inavel ger ju vitt. Mina flickor kommer ju dessutom förmodligen från ett syskonpar som har reproducerat sig, så det kanske har med det att göra? :)
Jag hoppas i alla fall att detta vita verkligen stannar kvar så att jag alltid kommer att ha lika lätt att känna igen dem :P Jag satte till och med ihop bilder på mina tre tjejer, jag måste ju visa!
Är så nöjd att de ser olika ut, haha. :P
Mvh,
Moa