Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1665 ggr
MoaL
0

Utanför buren?

Hej!
Hur ofta brukar ni låta era degus springa utanför buren? Och var brukar ni "rasta" dem då? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
0

Det beror lite på när hon vill gå ut.
Hon brukar säga till när hon väl vill gå ut annars står buren öppen minst en gång om dagen så hon i alla fall får en chans att gå ut annars brukar hon vara ute och springa och umgås några timmar i veckan.

Vi stänger ute alla andra djur och då får hon vara lite överallt oftast brukar hon sätta sig i koppen på fotöljen mellan mig och sambon och titta på film eller liknande Tungan ute

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

UlrikaD
0

Så ofta som möjligt får jag väl säga. Det beror lite på dem. Om någon står med nosen tryckt mellan gallret och säger: släpp ut mig nu, så får de bestämma.

I och med att jag har illrar i lägenheten så stänger jag dörren till köket och rastar dem där. Ganska trevligt med sällskap när man passar på att diska t.ex.

Men tyvärr så kan jag ju inte ha dem i vardagsrummet då, vilket är lite tråkigt. Men de verkar uppskatta köket och tycka att det är trevligt ändå.

ekorren
0

En av mina tolererar överhuvud taget inte att bli inlåst (tokgnager på gallret så tänderna blir slöa.) , så nu får båda vara ute i ett litet rum där buren står öppen dygnet runt.

En eller ett par ggr om dagen får dom tillgång till resten av lägenheten, men dom verkar inte ha så stort behov utav det utan går snabbt in till "sig" igen. Ofta med en bit tapet som minne med sig hem…mums!

Frihetsälskande och hemkära Flört

UlrikaD
0

#3 Har du tapeter kvar, jisses vad avundsjuk jag blir.Flört

Vosjes
0

Haha jag är också avundsjuk.
Vi har fåt ställa en stor bit kartong mot väggen och buren 4 cm från väggen förra tepetseringen blev sönder tuggad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

ekorren
0

Jo faktiskt finns det tapet kvar! Hihihi Flört

Fast det kan ju bero på att jag har försökt laga och därmed fyllt på "lagret" ObestämdSkrattande

ekorren
0

Hmm så tapeter är alltså en uppskattad delikatess av många degusar….trodde mina var extra tokiga Tungan ute

UlrikaD
0

#7 Med mina chillor och degusar tillsammans funderar jag på att starta en tapet-nedrivnings-firma.

Kombinera nytta med nöje liksom.Skrattande

pehu
0

#3 men gnager de inte sönder rummet totalt?

Jag försöker låta mina komma ut och springa några timmar varje dag. Jag släpper hittills bara ut dem i sovrummet eftersom jag tagit dem som omplacering och de litar därför inte helt på mig än. Dock hoppas jag att de snart blir tamare så jag vågar ha burdörren öppen i vardagsrummet, där deras bur står, så de kan springa ut och in som de vill (dock under uppsyn…de älskar att gnaga, på ALLT).

Jag är nyfiken på hur ni gör med sladdar och sånt?

ekorren
0

#9 Har ställt plank runt hela nedre delen i borummet…hehehe…japp gnag på då säger jag bara! Fast innan jag kom på det rök det mycket tapet och annat..så det är inte vackert under. Där bakom kan man gömma lite sladdar också.

Alla sladdar har jag hängt upp någonstanns så att dom inte kommer åt. Utom ett fåtal jag måste komma ihåg att dra ur och hänga upp varje gång dom är ute. Har det tämligen sladdlöst som tur är.

Ett tips är att lägga alla sladdar…tex till tvn,dvd… i en låda som man ställer på ett bra ställe.