Grävmaterial
Jag funderar lite över lämpligt grävmaterial till degusar som kan tillfredsställa deras grävbeteende. Finns här någon som har ett bra tips?
Jag har en fågelbur och därmed inte en särskilt djup botten. I dagsläget använder jag därför rikligt med halm i botten men har märkt att de inte riktigt utnyttjar det för att "gräva" gångar. Jag funderar lite på om jag ska ställa in en låda på botten och fylla den med något material alternativt ha lådan tillgänglig när de är ute och springer utanför buren. Jag har funderat på att köpa torv och sandlådesand att blanda men är osäker på om det kan vara farligt för dem?
Har försökt hitta på internet men de flesta verkar använda spån vilket jag är tveksam till då det kan innehålla gifter.
Såå…hjälp? (bifogade en bild på buren)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ibland behöver man inte göra det svårare för sig än nödvändigt. Gå ut i närmaste dunge och gräv upp en rejäl tuva med mycket jord. Har visserligen inte provat det på degu men ökenråttor älskar att gräva i det iaf. Naturligt är oftast bäst.
I en särskild låda låter som en bra idé annars kommer du få väldigt skitigt.
Ojdå, det laddades upp väldigt många av mitt inlägg. Någon som har koll på hur man tar bort de överflödiga inläggen?
Kimji, det jag tycker känns obehagligt med att plocka in en massa material utifrån är om det kanske kan finnas någon smitta där som de inte har byggt upp något immunförsvar mot så de blir sjuka. Sen vet jag inte om vilda djur skulle kunna bära på sjukdomar som kan smitta de små…typ sorkar eller råttor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm. Där har du en poäng. Även om risken antagligen är minimal så finns den ju. Gnagare är ju inte så sjukdomsdrabbade som alla antar (då hade det antagligen inte funnits några) men parasiter skulle defenitivt kunna komma in. Å andra sidan skulle dom smittoämnena/parasiterna lika gärna kunna komma in med pinnar, spån eller dig. Råttor och andra gnagare finns ju i stort sett överallt.
Har du använt det utan att dina gerbiler blivit sjuka kanske det kan vara värt att testa. Men jag tror jag ska testa sandlådesand eller liknande som man kan köpa på plantagen först! Det kan man säkert koka också för att vara på säkra sidan. Jag är nog lite överbeskyddande ;)
Men det vore kul att höra om någon har erfarenhet av vad för material som degusar föredrar samt som stimulerar dem att gräva och vad som såklart är praktiskt (tyvärr finns inte möjligheten att efterlikna naturen HELT…har lite begränsande ytor för det).
Annat som går att köpa om man vill att det absolut inte ska innehålla några parasiter är ExoTerras block med kokosmull. Man måste blöta blocket för att lösa upp mullen, men låter man den stå några dagar så börjar den ju torka.
När det gäller spån så är det en myt att det ska vara jättegiftigt. Vanligt svenskt furuspån är nämligen inte så farligt som vissa vill ha det till. :) Däremot dammar det ofta rätt mycket, men damm - vad det än kommer ifrån - är skadligt. Jag skrev litegrann om det i Bottenmaterial-artikeln. :)
Om du har plats så skulle du ju kunna ha ett akvarium någon annanstans i hemmet med djupt bottensubstrat där du kan släppa ut dem då och då så att de får leka och gräva av sig. Annars funkar det ju som sagt att bara stoppa ned en låda i buren. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor