Degus iFokus

Degus

Etikettatt-äga-degus
Läst 1825 ggr
MoaL
0

Omgivningens kunskap?

Hur vanligt är det att folk runtomkring er vet vad en degu egentligen är? De flesta verkar inte ha någon aning om vad degus är, i alla fall inte häruppe där jag bor.

Hur är det hos er? Och när folk frågar, hur förklarar ni då? Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

smurfan-13
0

Det är sällan folk vet och de gånger man stöter på någon som vet blir iaf jag förvånad. Men mina vänner vet ju vad det är för några busar, då jag ju haft degus så många år.

ekorren
0

Dom flesta vet inte vad det är. Jag brukar säga att dom är släkt med chinchilla men mindre och inte lika fluffiga….eller lite ekorrlika. Ibland visar jag kort på mina små raringar…

Vosjes
0

Om man säger man har en Degus som husdjur står folk med stora ögon och frågar Degugn? Självklart vet de nära och kära om vad en degu är då de vet allt och lite för mycket om mina husdjur men utomstående haha.

Folk brukar tro att hon är en råtta, marsvin, hamster, chinchilla, apa och en gång fick jag höra att hon var en ödla. Om vi är hemma hos mig tar jag fram henne och förklarar vad hon är för någonting - att hon är en gnagare som är nära både marsvin och chinchilla. många blir väldigt fachinerade över degusens historia och hur dom är som husdjur.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

ekorren
0

Degugn hehehe…yup det finns lite varianter man har hört Flört

Ibland säger jag att dom kallas chilensk buskråtta också…då brukar dom fatta att det är någon gnagarlikt i alla fall.

Vosjes
0

Ja buskråtta brukar jag beskriva henne som också… Men vissa brukar ju stå och undra …Vadå finns det olika sorters råttor?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Flubben
0

Haha :P Nja det är en hel del i min närhet som vet vad det är. Jag går ju på en naturbruksskola med degus på så det är en del i min omgivning somvet vad det är ja :P Men när det är någon som inte vet brukar jag tya säga råttliknande sak med lurvig svans. haha folk och råttsvansar brukar inte alltid vara så poppis ;)

MoaL
0

Haha, tja, häruppe är det inte heller många som vet vad degus är eller vilken skötsel de ska ha. Ändå väldigt konstigt, för en av djuraffärerna här har ALLTID degus hemma, så jag tror ändå inte att just degus är ett särskilt ovanligt husdjur här i stan. Mina tjejers föräldrar kommer från den djuraffären faktiskt (det klassiska: ägarna trodde att de hade fått två honor, men det visade sig vara en av varje).

På en annan av djuraffärerna här i stan så ska degus inte aaaalls ha hö som huvudföda. "Deras foderbehov går ju inte ALLS att jämföra med chinchillor och marsvin" fick jag höra, när jag försökte lära honom. O.o Tur att de nästan aldrig har degus hemma.

När jag försöker beskriva dem så säger jag att degus är en gnagare som utseendemässigt liknar gerbiler modell större och med större öron (fast det har ju alla delade meningar om, haha. Tungan ute Tur att det inte finns några rätt eller fel om det. ;) ) men kräver skötsel som typ chinchillor och marsvin (jag brukar oftast säga marsvin, annars börjar folk fråga vad chinchillor är Obestämd) och ska ha en hög bur med mycket inredning. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ekorren
0

Ja det är inte alla som vet vad chinchillor är heller….

Linnet
0

Vi hade degusar för ganska länge sen och vi hade även några kullar, ungarna var mycket svårsålda, då ingen visste vad det var och jag tror att det är likadant nu, tyvärr. Tyckte att det var väldigt trevliga djur, roliga att bara sitta och titta på när dom slog kullerbyttor runt grenar osv, gick att få dom väldigt tama.