Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 2653 ggr
Nali
0

Inreda naturtroget

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag tänkte nu när det är äntligen vår och man vill börja inreda fint och snyggt så kan det vara svårt att veta vad som är bra för djuren och inte, såg på mus.ifokus att dom hade gjort en grymt bra artikel om detta och jag tycker alla kan ta del av den! Skrattande

den är skriven för möss men alla gnagare är i princip likadana i grunden och då musen är en av dom minsta så tål den inte lika mycket som djur som är större vilken antagligen betyder att allt man kan ha till möss går att ha till andra gnagare då det nästan är säkert att dom inte kommer få en ''överdos'' av något

http://mus.ifokus.se/articles/4d714eb4b9cb46222d060c1e-inreda-naturtroget-i-buren

smurfan-13
0

Ger samma svar som exot. ;)

Och jag reagerade på flera av de arter som anses ok i den artikeln.

Björk är inget jag skulle ge nu när de nya vårskotten är på gång, men när vi kommit en bit in i sommaren är koncentrationen av ämnet (som jag ej minns namnet på längre) lägre och ok till vissdel iaf. Mina degus får dock björk ytterst sällan ändå.

Grenar från stenfrukter som plommon och körsbär anses väl av många som BIG NO NO. Men möss är väl kanske inte kända för att ÄTA grenarna, så det hänger kanske lite på det? Jag skulle inte ge det till mina degus iaf.

Syren har jag hört kan ge utslag (men har aldrig testat själv), jasmin vet jag ej, men inget jag skulle ge ändå.

Det som jag ger mina degus och känner mig helt trygg med är stort sett bara äpple och hassel. Det kan de får i obegränsad mängd nu under sommarhalvåret. Sen blir det en del rönn och kanske några andra lövslag då o då med.

Ganska så roligt att på flera av bilderna så syns barrträd, som det är så mkt diskussion om man kan använda spån från… Granris funkar ju tom att lägga ut på ställen där man har problem m vilda möss för att få dem att hålla sig borta.

Degutopia har en lista på giftiga träslag http://www.degutopia.co.uk/degutoxic.htm

MoaL
0

Jag håller med smurfan-13, flera av arterna på listan är inte bra för många djur. Det är det som är lite konstigt med djur - vissa tål växter/grenar som andra djur kan bli sjuka eller till och med kan dö av.

Btw, vem slänger in en taggig nypongren till sina djur? O.o

När det gäller grenar så har jag tyvärr inte tillgång varken till hassel eller äppelträd (jag tror inte ens att hassel finns häruppe?), så jag får köra på rönn nu till sommaren när den har slagit ut. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 tyvärr har jag inte så stor erfarenhet av just degus men tips från artikeln kan man alltid få

#2 hahah precis undrade samma sak jag ba ''vem f*n slänger en nypongren till djuren?'' men men det finns nog sånna också. Själv kör jag frukt träd då det är säkrast för det är dom andra träden jag kommer ihåg då jag kan äta från dom. Bark och grejer vet jag inte riktigt vad som är vad rönn är lite osäkert

smurfan-13
0

#2 synd man inte kan skicka grenar på posten smidigt då. För vi har hur mkt hassel som helst här! Nu har kommunen visserligen gallrat i dungen bakom huset, men det är fortfarande såna mängder kva att ingen märker om jag går och tar in gröna grenar stort sett dagligen hela sommaren :)

Vårat äppelträd börjar dock må lite dåligt av min elaka klippning av det till förmån för degusarna :D

MoaL
0

#3 Hehe, skoja inte. O.o Jag gick precis förbi en massa än så länge kala nyponbuskar när jag var ute med hunden, och huvva! Aldrig att jag låter några sådana komma i närheten av mina djur. :O

#4 Ja, himla synd. :/ Annars hade du gärna fått skicka, men det skulle väl kosta multum. ^^

Haha, stackars äppelträd. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ekorren
0

Tanken är bra. Men jag tror som smurfan att det är lite skillnad för degus för att bark är mat för dom, så man måste vara kinkigare.

Åh hassel! Vilken lycka att få tag på det. Det lilla som växer här är fridlyst dessutom, alla fall varit det.

Skulle vara trevligt att kunna inreda för degusarna som dom har det där dom kommer ifrån. Har inte riktigt förstått hur det ser ut där faktiskt. Ganska kargt, torrt och med buskar? Hög höjd också, men det behöver ju inte innebära stenigt. Någon som vet mer?

På tal om nypon…kanske pillade bort alla taggar?Skrattande