Sysselsättning
Tycker det vore intressant om vi kunde ha ett forum där vi tipsar varandra om bra berikning/sysselsättning för degusar. Vad har funkat/inte funkat för er?
Mina älskar att boa med toapapper så jag brukar lägga in en bund avrivna pappersbitar i en "salladsboll" som de får riva ut och bära med sig. Har bollen högst upp i buren så de måste ta sig över hela buren för att bära ner materialet vilket sysselsätter dem ett tag.
Jag har även en relativt djup kartong inne i buren som jag fyller med hö/halm som de kan "gräva" runt i men jag tänkte testa hur torv funkar också. Kan återkomma när torven jag köpt torkat (är ganska blött när man köper det).
Jag har även en låda som jag fyller med strö och gömmer lite godbitar i. Har även ett lock på med två hål i så det efterliknar en "håla".
Sen har jag en lekhörna när jag släpper ut dem från buren någon/några timmar varje dag!
Jag har försökt att hänga upp små bitar med grönsaker i taket på buren men de är totalt ointresserade av färska grönsaker tyvärr =(

Gillar tanken med torvet. Enligt en veterinär så är det det bästa man kan ha som bottenmaterial till råttor, minst allergi framkallande.
Kanske torv är något att ha som bottenmaterial till degusar också?
Måste vara kanon att gräva i. Ska bli spännande att se hur det går. 
Svårt att hitta på aktiveringar tycker jag…nästan det enda jag gör dagligen är att jag sprider ut maten över hela buren så dom får leta.
Hur har det gått med torven? Såvitt jag har förstått så blir det sjukt dammigt och "smutsigt" när det torkar, alltså att det blir som ett lager brunt damm överallt i och omkring buren, samt på djuren. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oj förlåt! Har glömt att uppdatera. Jag har en låda med torv ute i deras lekhörna, men de har visat NOLL intresse för detta så jag tänkte avskriva torven som grävmaterial för mina degusar iaf :P. Kan ju vara så att de inte fattar att det går att gräva i heller. Tänkte testa på sandlådesand också när jag får tag på en bil att köra hem det i (tungt!). De verkar dock rätt nöjda med kartonglådan jag har i buren som jag fyllt med massa hö och tryckt in pringlesrör lite här och där för att efterlikna någon form av gångsystem :P. Där har de "grävt" lite hålor och gångsystem inne i höet :)
Idag fick min ena degus (i ett obevakat ögonblick) för sig att hoppa ner i städhinken och bada! Tur nog så var det bara vanligt vatten i och hon verkade uppskatta badandet. Är detta något man kan låta sina degusar få roa sig med ibland (vissa råttor gillar ju att bada) eller bör man låta de hålla sig till sand bara?

Oj! skojar du! Gillar att bada?!
En av mina hoppade ner av misstag i en bytta vatten. Hon blev jätte olycklig…..skakade och fick hela mitt föråd av sand att torka sig torr med…fast det var ju ganska kallt vatten så det kanske var därför….
Vad bra att veta om torvet….visserligen verkar dom små liven ha ganska olika smak…men kanske det finns bättre alternativ.