Degus iFokus

Degus

Etikettbilder-videor
Läst 3258 ggr
malinblomqvist292@hotmail.com
1

8 små ungar :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu inatt fick vi 8 små söta ungar !

smurfan-13
0

Oj det var en rejäl kull! Grattis till de små! De är verkligen ljuuuuuvliga!

MoaL
0

Åh, småknoddar!! Kyss Grattis! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack!

ja de är riktigt söta !

Vi trodde inte de skulle komma förrens om 2-3 veckor så hann inte kastrera hannen ! så antar att det kommer en kull till !

ja det va många vi hade hoppats på ca 4 st för då hade alla fått plats i buren. men han vi köpte dem av sa att han kanske kunde ta emot några :)

smurfan-13
0

Men ta ut hanen så fort det bara går så kanske honan inte behöver bli omparad igen!

MoaL
0

Precis, ni måste ju ta ut hanen.

Mvh,
Moa

UlrikaD
0

Såg inte att ni redan fått bebisar, skrev precis i den andra tråden.

Grattis till bebisarna, och som de andra redan skrivit. Ta ut hanen genast annars får ni som sagt en kull till snart.

Och om honan var för ung redan för denna kullen så är det inte säkert att hon klarar kull nummer två.

Jag fick hem en hona som tagits för många kullar på och hon klarade sig inte hos mig, utan dog under födseln.

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har tyvärr inte haft möjlighet och ta ut hannen har ingen bur till honom än.. men tror det redan är försent han var varit framme  rätt ordentligt ! vi skulle bygga en bur för vi trodde det var ca 2 veckor kvar men tyvärr han vi inte det !

Pratade med en som föder upp degusar och han sa att de inte var för unga utan så fort de är könsmogna så är det ingen fara…

men får ju hoppas de håller sig friska allihopa !

MoaL
0

Då får ni hitta någon bur då. Det finns ofta billiga burar/akvarium på blocket. Det går också att bygga en snabb, tillfällig bur. Vilket som, skilj dem åt!

Han ljög helt uppenbart. De flesta djur blir könsmogna långt innan de överhuvudtaget har vuxit klart. Råttor blir till exempel könsmogna vid fem veckors ålder. Då väger de ofta bara omkring 80 gram, inte ens ett hekto med andra ord! Mot för cirka 400-600 gram som de väger när de har vuxit klart. Man ska ALDRIG ta en kull PÅ NÅGOT DJUR som inte har vuxit klart. Det sliter på honan vansinnigt mycket, och har hon inte vuxit klart så far både hon och ungarna illa. Jag skulle vilja säga att det är djurplågeri att avla på för unga djur. Det är ansvarlöst och totalt uppåt väggarna fel, och jag skulle bra gärna vilja ge de idioter som mannen som sa det till dig en stor fet smäll!

Man kan inte bara "hoppas", inte när det far ut över djuren! I sådana fall tycker jag att det vore bäst att avliva hela kullen ni har fått nu, så att honan kan koncentrera sin energi på att äta ordentligt och ta hand om sig själv, istället för att dia och uppfostra en kull på åtta ungar samtidigt som ytterligare en kull växer inom henne samtidigt som hon själv ska växa!

Den där mannen kan du helt klart sluta lyssna på nu på stört, för han verkar vara en extremt oseriös och dålig deguägare.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Förresten, tycker han också att det är helt okej att flickor och pojkar på cirka tretton år blir föräldrar? För det är ungefär då de flesta människor blir könsmogna och kan fortplanta sig.

Ursäkta min irritation, men jag blir så frustrerad när jag hör sådant. Skrikandes

Mvh,
Moa

UlrikaD
0

De flesta djur blir ju könsmogna långt innan de är redo att bli föräldrar. Både fysiskt och psykiskt.

Hamstrar blir könsmogna vid 4 veckor, chinchillor vid 10 veckor. Det betyder inte att de skulle klara av att föda fram bebisar vid den åldern.

En hona som avlas på för ung kan få problem med att både föda bebisarna samt ta hand om dem.

Om er hona nu är dräktig igen så ska hon både ge dessa åtta bebisar näring, samt ge de bebisar som växer i henne näring. Utöver att hon inte är färdigvuxen själv och skulle behöva all näring själv.

Det är otroligt mycket att begära av en hona.

MoaL
0

Precis. :) Du kunde framföra faktan på ett betydligt mer behärskat sätt än jag. Tungan ute Jag skyller på att jag inte har ätit något sedan imorse. ;)

Mvh,
Moa

UlrikaD
0

#11 Förstår dig precis.

Det är otroligt tråkigt att det finns uppfödare som ger sån här felaktig information till sina köpare.

Och då kommer att fortsätta att göra det, och nästa gång kanske det inte slutar lika bra.

MoaL
0

Så sant så. Jag begriper inte hur någon överhuvudtaget kan säga något så ogenomtänkt! Inte om man faktiskt bryr sig om djuren. Det säger sig ju självt att bara för att man är könsmogen så är man inte redo för barn/ungar, varken fysiskt eller psykiskt. Ungar ska vara ungar, de ska leka, växa, utvecklas och bli vuxna innan man sätter ungar på dem! :S

Mvh,
Moa

smurfan-13
0

Usch blir ledsen av att läsa hur denne sk "uppfödare" ser på sina djur. :( Och sen att han sprider sin syn (& okunskap) vidare till alla sina köpare känns ju fruktansvärt.

Kan inte annat än rekommendera alla sm funderar på att eventuellt avla på sina degus http://www.degutopia.co.uk/degubreedhow.htm INNAN man sätter ihop hona och hane!