Hö
Var brukar ni köpa ert hö? Om det är något märke, vilket?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
För att besvara min egen fråga så köper jag mina djurs hö på en av djuraffärerna här i stan. De köper in jättebra hö från en bonde som de förpackar i små och stora papperssäckar. Det är det enda hö mina djur vill äta. ^^
Mvh,
Moa

Gah hö! Har ett jävla problem m höet just nu! Får inte tag i nåt bra och jag avskyr det!
Förra året köpte jag tre balar direkt från ett häststall. Det var ett superbra hö och degusarna älskade det, men sista balen som finns kvar är inge vidare längre, så den vill jag inte ge som foder (gulnat o blivit trist om man frågar degusarna), så då köpte jag från djurbutiken som förpackar höet själva. Tyvärr förpackar de i plastpåsar, men det brukar vara lugnt. Dock fick jag två dåliga påsar i rad, vilket gjorde att jag ledsnade helt. Nu sist köpte jag nåt skräp, hårdpackat på mataffären bara för att ha något hemma. Degusarna gillar det och det är väldigt fina strån i det (vilket passar de små ungarna bra), men det dammar och är "smutsigt" liksom.
Nu skall vi till djuraffärer idag, så då skall ja se om jag inte kan hitta nåt bättre till dem, då jag hatar att inte ha bra hö hemma! Borde väl egentligen försöka leta upp nummret till det där stallet jag köpte från (de levererade balarna till skolan dessutom!) och nöja mig m att köpa två balar denna gången.

Jag köper oftast från djuraffären. Hon tycker om det i alla fall så vi fortsätter med det
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
smurfan-13: Hur stora är balarna? Det är väl bara att köpa mindre mängder lite oftare istället. ^^
Jag har testat att köpa på djuraffär flera gånger, men alla av mina höätande djur blir så otroligt besvikna varje gång de kommer framrusande och upptäcker att det inte är rätt hö. Marsvinen slutar skrika, nosar på höet och ruskar sedan på huvudet och går därifrån, och degusarna och kaninen kan smaka litegrann men inte mer. Det är verkligen en riktig "när jag är vrålhungrig kan jag äta det, inte förr"-attityd hos djuren, så jag försöker alltid se till att köpa hem nytt hö innan det jag har hemma tar slut, så jag slipper köpa något annat hö än det rätta. :) Och det är riktigt grönt och fräscht, med både grova och fina strån.
Mvh,
Moa

Balarna är på 10-12 kg. Problemet är ju att jag inte minns hennes nr :P Men det blir nog till att förska rota fram på nåt sätt, för djurbutikerna i stan hade bara inplastat hö. Visserligen såg det superfint ut, men när jag gjorde hål på påsen o lukta o kände på höet vågade jag inte köpa det. :( Varför är de så korkade och packar det tätt i plastpåsar? De kunde ju åtminstone punktera påsarna på flera ställen kan man tycka!!
Sådana där praktiska telefonnummer ska man nåla upp på en anslagstavla, då tappar man inte bort dem. :P
Det brukar vara hål på plastpåsarna höet är i. Vad är det för hö-märke på din djuraffär? :)
Mvh,
Moa

#6 båda djurbutikerna packar eget hö, så normalt är höet superbra, men man behöver väl köpa påsar som är nypackade och vars hö var ordentligt torrt innan de packades… :/ Jag har aldrig stött på problemet innan och har gladeligen köpt hö från ena sället iaf, men nu så har det hänt två gånger o då ledsnade jag :(
#7 Aha, det är hemmapackat. Du kan ju föreslå att de börjar packa höet i papperspåsar/-säckar, det är ju mycket bättre för höet och därmed djuren som ska äta det. Säg också att du fick två dåliga höpåsar på grund av att de var i plastpåsar, och att du gärna vill köpa hö av dem, men inte törs när det inte är i papperssäckar. :)
Mvh,
Moa

Här köper vi rundbalar om några hundra kg till får, där kaniner och kommande degus får vara med och dela. Vi hämtar direkt från bonden, och det är toppenhö. Grovleken beror på vilken vall han skördat, ibland massor av örter, ibland rätt grovt, ibland väldigt fint. 2 balar i månaden går åt vintertid.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Brukar köpa två sorter från olika djurbutiker. En med lite finare strån som är ekologisk i pappåse (från Näs gård) och en annan grövre "vanlig"i plastpåse. Sist lyxade jag till det och köpte lite olika sorter från oxbow. Fast det verkar inte spela så jätte mycket roll…dom gamla var minst lika goda tyckte degusarna. Men det kan ju vara trevligt med omväxling tänkte jag…
Köper jättefint grönt och väldoftande hö från en bonde. Då jag har kaniner går det åt ganska mycket, så det blir billigast att köpa därifrån. Degusen får också det höet och älskar det! :)