Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 2527 ggr
MoaL
0

Boa/bädda?

Hur många här har degus som boar/bäddar? Mina tjejer vill aldrig bädda någonting, de verkar tycka att sådant är totalt ointressant. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

smurfan-13
0

Skaffa ungar så börjar det boas ;) De honor jag har nu har knappt bäddat alls tidigare, men båda har nu två supervälinredda holkar :)

Tidigare systrar jag hade (Thuja o Phlox) så var det Thuja som stod för allt bäddande. Hon bäddade alltid noga och när Phlox sen fick ungar så var det fortfrande Thuja som stod för allt bäddande.

Sen kan ma ju testa o se om olika material stimulerar till att bädda. Mina gillar tex att få bitar av fleecetyg att bädda med. Och så river de gärna upp tidningen jag har under ströt för att bädda med. Hö/halm bäddar de nästan aldrig med.

Vosjes
0

Min tjej har knappt bäddat eller boat förr men nu har hon börjat på äldre dagar.

Får hon tag på en bit tyg eller liknande smular hon sönder det och väver nytt som det ser ut när man tar ut hennes lilla täcke och nu på senare tid har hon börjat bädda med hö.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
0

#1 Haha, nja, mina damer är bara sällskapstjejer. :P Jag tänkte mer bara ifall det är normalt för degus (utan ungar) att inte bädda överhuvudtaget? :)
Hm, fleece har jag aldrig testat med - men tro mig, den dagen jag äntligen får komma mig till Ikea så kommer fleecefiltar att inhandlas. Tungan ute

#2 Jag får se om mina börjar senare i livet då. ;)

Mvh,
Moa

ekorren
0

En av mina  boar hela tiden, har fått smeknamet "lapplisa" därför. Har hon inte fått tillräckligt med tyglappar att boa med drar hon i strumpor och byxor för att visa att hon behöver mer. Och hon ger sig inte förrens hon får som hon vill! Fantastiskt nog har det bara blivit hål i ett par byxor för mig än så länge.

Hennes syster är närmast likgiltig för det där med boande, kanske kan hon släpa en lapp pliktskyldigast men mer är det inte.

Fleece är som sagt ett bra tips, då blir det fluffigt och boet inte faller ihop.

pehu
0

Jag har ett lakan runt nedersta delen av buren för att skydda mot drag. Min ena degu höll på att bita och kraffsa mot gallret och jag var rädd att hon hade något stereotypt beteende. Men så visade det sig att det var lakanet hon ville åt för en dag hittade jag en ganska stor avgnagd tygbit inne i deras bo. Även fast de får toapapper att boa med vill hon inte ge upp tygbitarna så nu får de även tygbitar och bitandet i galler har upphört. Det där "gallerbitandet" var något irriterande…bra sysselsättning annars kanske :P. Bara för det kom jag på att man kan testa att lägga in tygbitar i en sån där "salladsboll" eller vad de kallas!

ekorren
0

Aha…i en salladsboll…intressant tanke. Skrattande

Jag har en känsla att degusar uppskattar lyx…mjukt varmt och skönt ska det vara!

UlrikaD
0

Jag hade hängande gardiner framför en stor gallerbur med fyra degutöser i.

Kan väl säga att det är inte så mycket gardiner där längre, som degu-täcken. Gick alldeles utmärkt att dra in gardinen mellan gallren och bädda ner sig i den.

Jättemysigt!Skrattande

ekorren
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande

pehu
0

#7, det är precis så mina gör med lakanet :D Och så biter de av bitar som de bäddar ner i sin bohåla haha

MoaL
0

Suck. Fleece funkar inte heller, totalt ointressant tycker de. :S Tråkmånsar! :P

Mvh,
Moa

ekorren
0

#10 Förvånad Menar du!

Dom tycker väl dom har det bra som dom har. Glad

MoaL
0

Yes, de bara stirrade på det när jag la in det, gick fram och nosade, såg att det inte gick att äta och fortsatte med sitt. :P

Får hoppas det! Behovet att bädda kanske kommer med åldern om inte annat, när småkropparna vill ligga mjukare. ;)

Mvh,
Moa

[h-malm]
0

Min hane sover i en upphängd mössa i hans bur. Där har jag lagt halm och det biter ha sönder till små små stickor, vill han ha mer så brukar han gå ner till osthuset och hämta hö och boa med ;)