Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1432 ggr
[h-malm]
0

Gammal degu

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Har en degu som blr 7 år i sommar. Han har börjat få dålif päls, luktar illa, bajsar konstigt och ramlar ofta ner från plnkorna i buren. Vi har funderat på att ta bort honomm då han säkert bara kommer bli värre.

Vad gör ni med era gammla degusar?

smurfan-13
0

Visar de tecken på att må dåligt så får man ju antingen uppsöka veterinär för ev vård eller avlivning.

Med åldern kan ju även buren behöva anpassas genom att minska höjden degun kan falla och se till att inte möblera om för mkt eller fr ofta om det är så att degun ser dåligt.

[h-malm]
0

okej

MoaL
0

h-malm, hur går det med din gammelman?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[h-malm]
0

Han blir bara slöare och slöare. Idag låg han på botten i halmen och sov, något han aldrig gjort förut..

[krufix]
0

Min deguherre sover alltid på botten, där han har dragit ihop tidningspapper och byggt ett bo.

Dessutom sover han på sidan, så man tror jämt han har dött..

[h-malm]
0

Han mår bättre nu. Har gjort buren mer handikapps anpassad med mindre avstånd mellan plankorna och så. Han är mycket piggre nu också efter ett foderbyte. Från endast vanlig gnagarblandning -------->Degu Nature pellets, en grönsaksskål(morötter är favoriten) och en skål med torkade blad såsom äppelblad, jordgubbsblad och torkade brännässlor. Hö fyller jag på typ varannan dag, något som jag var mycket slarvig med förut…Skäms