uppfödare?
hej! jag undrar om någon skulle kunna tipsa mig om en bra uppfödare i närheten av uppsala/stockholm? har funderat länge på att skaffa 2 eller 3 degusar men vilket kön ska jag skaffa? jätte tacksam för svar :)

Det är dåligt m bra uppfödare tyvärr. Har ingen jag kan ge dig på rak arm. :(
Vilket kön du skaffar spelar ingen roll så läng du håller dig till ett kön och har en tillräckligt stor bur. Personligen tycker jag hanar tenderar att bli tamare, men det är väldigt individuellt. Viktigast om man vill ha tama degus är att spendera mkt tid med dem.
okej det va synd :/ så det är inte lätt att få tag på degusar?
jag har varit mest inne på hanar sen förut men om jag tolkar dig rätt så är det inte så stor skillnad på hanar och honor?

#2 nä det är större skillnader mellan individer än kön skulle jag vilja påstå. De som blivit riktigt tama för mig har dock alla varit hanar. Honor verkar dock vara det som flest folk vill ha av nån anledning
#3 Jag slår vad om att det är myten om att hanar bara slåss som spökar där. :S Själv hade jag helst haft hanar, men mina tre tjejer var de enda som fanns kvar i kullen så det blidde tösabitar för mig. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tycker det verkar så med alla djur som bor i par eller flera, att folk vill ha honor istället för hanar.
Marsvin, råttor, degusar, chillor osv. Alla söker honor.
Alla mina degusar är väldigt mysiga men honorna är mer sprättiga och har mindre tid att sitta still tycker jag. Mer fullt ös på dem, medans hanarna gärna sitter still och myser ett tag.

Undrar samma sak. Uppfödare?
Riktiga som tänker på djuren och att dom ska vara friska både till kropp och psyke. Inte klåpare som man kan läsa om i andra trådar (t ex han i kungsbacka eller vad det var)… så djuren får lida…gör mig så ledsen…eller olyckor….hoppsan…det var var visst en pojke….äsch lite oplanerad inavel gör väl inget. Jovisst kan olyckor inträffa men då ska man fn inte avla på dom. Eller fjortisar som inte har satt sig in ett dyft i vad genetik är och bara tycker det är en cool färg mm. (Inte för att just ungdomar skulle vara sämre…känner en som är jätteduktig, inte degus tyvärr)
Förlåt men jag är lite grinig. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ekorren, jag förstår dig…känner likadant! Just gnagare har oförtjänt låg status och det finns mycket okunskap bland djurägare :/