Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 3493 ggr
Fawo
0

Ev. köpa degusar

Halloj!

Min sambo har intresserat sig jättemycket för degusar, och vill då skaffa dem som nya familjemedlemmar.

Nu kanske det kommer lite frågor som redan står tydligt på forumet, men jag lovar, jag ska läsa på mycket innan vi skaffar dem! (Har ej hunnit läsa allt riktigt ännu!)
Vi undrar då om vårat luftiga terrarium duger som är 50x110x70cm. Den har bra luftkonditionering så det blir inte instängt. Kräver de högre höjd än 70cm? (Höjdfråga nedanför)

Och sedan, hur vill de ha det inrett vad gäller höjder? Kan de skada sig av att ramla för långt? Eller räcker det bara med en massa "småhöjder" som man inreder med t.ex lutande brädor/stockar/pinnar?

// Fawo (;

Wand
0

Jag är inget degusproffs, men jag har för mig att degusar ska ha nästan lika stora burar som chinchillor och ska ha mycket klätteryta och liknande. Akvarium är nog mer anpassat för gerbiler, möss och hamstrar.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fawo
0

Ah okey, jo de e väl ganska stora. Jag har en sån här chinchilla bur hemma, furret tower. Men i den bor just nu mina råttor.

Men 70 är ju ganska högt tycker jag ändå, och om de har mycket klättermöjligheter, kan det vara OK då? Eller kommer de vantrivas?

// Fawo (;

Wand
0

Som sagt så är jag inte så kunnig inom det området, men tjejen som jag köpte min ena chinchilla av hade degu och hon hade en stor bur + öppet dygnet runt. Men jag tror knappast att det är något måste, det är nog bara lite lyx! Men hon sa också att de klättrar mycket, så jag tror nog att ju större desto bättre. Dock så är ju 70 ganska högt, men jag har ingen aning om vilka som är de minsta tillåtna måtten för degus.

Jag överlåter frågan till någon annan helt enkelt!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fawo
0

De kommer ha möjlighet till att få ha öppen bur (då jag litar på dem o fått dem att lita på mig), då jag själv tycker det är viktigt att djur får lite andra miljöer än bara burmiljö.

Tack för svar!

// Fawo (;

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker nog att terrariet borde funka. Så mkt mindre än 70 cm i höjd tycker jag dock inte att man skall ha. Det är lagligt för 3 degus om du inte avlar.

Som alla djur så kan degun skada sig om den faller illa, men mina faller ibland ca 1 m utan att skada sig det minsta. Dock vet jag ett antal som fallit illa och brutit ryggen och liknande. Det går nog inte att ha en degusbur som degusarna trivs helt i om man helt skall undvika ev risker m fall. Degun kan skutta/hoppa ganska så långt, så hyllor, grenar mm behöver inte helt "förbindas" utan ge dem utmaningar m hopp osv.

Så här såg min gamla bur ut, nu bor de i ett terrarium som mäter 150x65x100 cm eller nåt sånt (minnet är så där :P )

pehu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 vilken underbar bur!!

Fawo
1

Jamen vad bra, och åh så fin bur det där var!

När man har råttor, så blir ju hyllplan nerkissade direkt. Är det samma sak när man håller degusar?

// Fawo (;

MoaL
0

Degus kissar inte alls lika mycket som råttor, men i alla fall mina degus kissar litegrann på hyllplanen ändå. Fast det luktar nästan ingenting, och det är ju bara att ta ut hyllorna lite då och då och skrubba av dem. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor