Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 3547 ggr
smurfan-13
0

Idag kastreras Gnejs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag precis lämnat in Gnejs hos vetrinären för kastration. Måste erkänna att jag känner mig riktigt nervös. Så håll tummarna för att det går bra och att jag vid 16 idag kan hämta hem en pigg Gnejs som äter och tycker att buren han sitter i är alldeles för liten!

MoaL
0

Ohh, jag håller tummarna stenhårt! :P Berätta sedan hur det gick för lillgubben. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ekorren
0

Håller också tummarna för honom. Det ska nog gå bra, men det är ju ett ingrepp trots allt. Behövs det mycket vård efteråt? mediciner och så?

Flubben
0

Hopppas allt går bra :) Håller tummarna!

Vattnadal
0

Håller tummarna!

Har veterinären kastrerat degu förr?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
0

Nu är han hemma grabben och allt bra ynklig. Operationen har gått bra iaf och såren ser fina ut. Än så länge tror jag inte att han kommit igång och ätit ännu. Hoppas att han blir lite sugen nu när han är hemma i trygg miljö och kan höra sina flickor.

7-10 dagar skall han gå på papper/handdukar som skall hållas rena för att minska risken för infektion. Det skall förhoppningsvis läka bra och isf behövs inga mediciner eller tvättande, men det finns ju så klart en risk att det inte går så smärtfritt och då blir det till att prata m veterinären om lämplig lösing.

Men en sak i taget och nu först är det att få igång att han äter!

ekorren
0

Skönt att det har gått bra så långt. Han börjar säkert äta så snart han har hämtat sig. Glad

#4 jo jag undrade faktiskt detsamma…det är svårt att få tag i en veterinär som har erfarenhet av degu.

Athelas
0

Vad skönt att det har gått bra. Hoppas att han slipper "varbullar" som min Tim fick efter sin kastration.

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

smurfan-13
0

#7 Gnejs har sytts m andra stygn, "osynliga", så låt oss hoppas att det funkar bättre.

Än så länge verkar han inte ha ätit :( Och han verkar riktigt låg. :( Hur lång tid tog det för Tim att komma igång och äta? Nån som har tips på mumsig mat? Tänkte gå ut och plocka lite gräs för att se om han vill ha det.

UlrikaD
0

#8 Har du Critical Care hemma? Kan ibland behövas för att kicka igång matlusten.

smurfan-13
0

#9 ja det skall finnas nån öppnad påse nånstans. Gissar att den gått ut, men det kanske ändå kan funka om det är så att han inte kommer igång bättre. Plockade några grässtrån åt honom och det fick honom iaf att äta lite (sen kom husse in m hundarna o då återgick han till sitt hus). Hoppas att gräset är tillräckligt för att han skall komma igång ordentligt. Han fick även en värmande lampa då han ser så ynklig ut.

#7 just det, hur länge väntae du innan Tim fick flytta in m en brud igen? Vill inte riskera att det finns några livsdugliga små simmare kvar i Gnejs då han kommer flytta in till sdamtliga brudar, varav 2 är hans döttrar.

smurfan-13
0

Så här såg det förresten ut när vi kom hem idag

Athelas
0

Tim började äta när vi kom hem och då fick han lite "godis" i början (stampade ärtor som är hans favvorit). Sedan började han äta hö och pälets. Färskt gräs tror jag är jättebra! Kunde inte ge Tim det då han kastrerades på vintern.

Han fick flytta in till damerna efter lite mer än en månad efter ingreppet.

smurfan-13
0

#12 Då var Tim helt klart snabbare än Gnejs. Gnejs känns fortfarande ganska så allmänpåverkad och låg. :( Han äter nu iaf, men det är ju inga mängder tycker jag. Havregryn, en hasselnöt och lite gräs o äppelblad har gått ner. Han är piggare idag (tack o lov) och kommer fram o pratar lite m mig då o då, samt har sakta börjat röra sig även uppåt i buren. Men han ser så himla stel ut i bakdelen, framförallt hö. bakben verka han röra lite ovilligt. :( Försökte jämföra hur han ser ut idag m bilden från igår och tycker det ser snarlikt ut, kanske att han är lite lite svullen. Men mest vilar han, antingen i huset eller under lampan.

MoaL
0

Det är klart att han inte är tiptop, han har ju faktiskt förlorat familjejuvelerna. :P Men allvarligt, det är ju ett ingrepp, så han har fortfarande ont. Förhoppningsvis återhämtar han sig snart och piggnar till ordentligt. :) Skönt att höra att han äter i alla fall. Glad

Mvh,
Moa

MoaL
0

Det ser förresten fint ut på kortet. :) De enda smådjur jag har kastrerat är råttor, och på dem lämnas hålen öppna för att det ska minska risken för varbölder, men degus har ju inte alls samma slags pung som råttor har. ^^

Mvh,
Moa

smurfan-13
0

Gnejs skall till vetten idag igen vid 16. Han ha inte repat sig tillräckligt bratycker jag, verkar ha ont och är aningen aningen svullen, så vetten får titta på honom och så får vi väl se vad vi kan göra.

Håll tummarna!

ekorren
0

Lycka till och hoppas allt går bra.

Athelas
0

Hoppas att det går bra hoss Vetten!

smurfan-13
0

Så var vi tillbaks. Veterinären tyckte såret såg jättebra ut & att just den biten verkade bra iaf. :) Däremot så misstänker vi en allmän smärtpåverkan och att det är det sm gör att han inte riktigt repat sig så bra ännu. Så nu skall vi testa och ge honom lite smärtstillande och se om det hjälper. Kändes iaf skönt att vetten har kollat på honom nu och att allt såg bra ut.

Dessutom verkar han lite piggare nu på em än ha var innan idag. :) Han har tom hoppat upp på taket och inte enbart kravlat sig upp :)

MoaL
0

Härligt att han verkar återhämta sig, och att veterinären tyckte att allt såg bra ut. :) Vad fick du för smärtstillande åt honom?

Mvh,
Moa

UlrikaD
0

Fick du Metacam? Det är väl det som funkar bäst på smådjur.

Hoppas han kryar på sig snart.

smurfan-13
0

#21 japp, eller meloxydyl som är samma verksamma ämne som metacam.

När vi kom hem åt han lite gräs, maskrosblad och äppleblad, men nu vilar han igen

smurfan-13
0

Det går så där för Gnejs alltså :/

I fredags så var såren infekterade och det blev veterinären igen och antibiotika till lillgrabben. Så nu tvättar vi och blir ovänner två gånger om dagen. Han är superduktig igentligen, men han tycker inte att matte är så rolig längre :( Medicinerna går ner skapligt lätt iaf, smärtstillande är ju tom lite gott ;) Imorn tar smärtstillande slut, så jag hoppas att han skall klara sig utan det sen, annars blir dt väl en till tur till veterinären *suck*

Det positiva är att han är mycket piggare nu iaf. Så pigg att han boar ner sig under fleecefilten (som han ju skall gå PÅ är min tanke) när han skall sova och gnager galler då han är less på att sitta i en liten bur. Avskyr gallergnagandet, men nu var det faktiskt lite skönt att höra när han kom igång i lördags. :)

Nu skall vi bara få ordning på de där såren, sen så tror jag nog att grabben snart skall må helt bra igen! :)

smurfan-13
0

Det har nu gått tre veckor sen operationen och såren är ännu inte helt läkta. Gnejs tycker att han mår bra och att han borde få flytta in till sina tjejer igen, men än vågar jag inte.

Han går fortfarande på tidning m fleecefilt, får antibiotika (skall ringa vet om det vid 14) och även om såren ser väldigt fina ut nu så går det fortfarande att klämma ut lite var.

Dryga nu är att vi snart skall åka till sommarstugan och jag hade ju hoppats att han skulle varahelt bra innan dess. Helst hade jag haft honom tillsammans m tjejerna, men det kommer få vänta. Risken att han får hänga m till stugan känns just nu överhängande… Vilket inte känns allt för lockande heller då stugan består av ett rum + sovloft och delas av en massa människor och något säger mig att de inte kommer uppskatta Gnejs missnöjda gnagande… :/

smurfan-13
0

Gnejs skall fortsätta äta antibiotika och har fått en tid för koll hos veterinären på måndag. Hoppas innerligt att allt ser bra ut då!!

MoaL
0

Men lillgubben sådan otur han hade. :S Sådant där brukar ju läka i ett nafs. Jag hoppas att det läker ordentligt och att han snart få sällskap av flickorna så att han slipper sitta ensam. :)

Mvh,
Moa

smurfan-13
0

Ja jag hade då inte räkna m att det skulle ta en månad liksom! Tyckte jag kastrerade i god tid innan vi skulle till sommarstugan, men nu känns det inte riktigt så längre…

Det är dock skönt att se att han mår bra. Han uppelever ju att han mår bra och tycker mest livet är pest i en liten bur ensam. I början var jag ju så osäker på om han ens skulle repa sig, så just det är skönt iaf. Sen att det där jävla varet inte vill ge m sig alltså :(

MoaL
0

Hur går det med lillkillen? Har varet försvunnit? Att det skulle vara så svårläkt. Obestämd Smådjur brukar ju ha utmärkt läkkött. Tala om otur. :/

Mvh,
Moa

smurfan-13
0

#28 Lillkillen hälsar att han mår bra och borde få flytta in till sina brudar nu!!

Ena såret varar fortfarande lite, men det andra ser faktiskt riktigt läkt ut nu :) *ta i trä* Funderar på om han var lite "gammal" at operera, men det känns inte som ahn borde vara det heller. Fast äldre djur har ju generellt sämre läkkött än yngre och han är ju ändå 4 år iår. Dock upplever jag ju honom inte som det minsta äldre så att säga.

Igår fick han ytterligare lite större bur att vara i på dagarna och i den har jag strö. Nätterna får han fortfarande sova i den mindre buren m tidningar och fleecefilt. Funderar på om han skall få ett hjul på dagarna med, men har inte riktigt fått tummen ur att rota fram det ännu. Vill se att han inte bir sämre av att gå på strö först.

smurfan-13
0

Idag var killen på återbesök hos veterinären för att kolla op.såren. Veterinären tyckte det såg bra ut, vilket det ju gör nu :) Ena såret är helt läkt, men det andra kan man fortfarand klämma ut lite var ur.

Veterinären tyckte vi kunde testa att sluta m antibiotikan, men när jag sa att vi skall till sommarstugan så beslutade vi att ta det säkra före det osäkra och fortsätta m antibiotikan ytterligare ett tag. Antagligen är det onödigt, men jag vill inte riskera att sitta ute i sommarstugan m två timmars körning till närmaste distriktsveterinär för att det bildas en ny buld. Så Gnejs skall få hänga m till sommarstugan och ha semester :)

Flubben
0

Vad skönt att han mår bättre :) Ha en härlig semester :D

MoaL
0

Vad härligt att han läker och blir bättre! :) Fyra år är väl egentligen inget särskilt för en degu. De är ju vuxna, men inga gamlingar vid den åldern. Tycker jag i alla fall. ^^
Jag kan tänka mig att stackaren är uttråkad av att sitta själv och utan någon rolig bur, men förhoppningsvis får han det snart. :) Han kommer säkert att ha jätteroligt i er stuga i alla fall. En massa gott gräs och liknande. :P
Ha en skön semester!

Mvh,
Moa

smurfan-13
0

#32 nä 4 år är ju ingen jätteålder, men om man säger att han bara skall bli 6 år så är han ju ändå på den sista hälften av sitt liv… Fast han skall ju bli MINST 8 år har jag bestämt. ;) Han är faktiskt den äldsta degun jag har haft! Mina första var stengamla redan innan de fyllde tre och blev bara några veckor äldre än tre år. Sen så sålde jag tre honor när jag flyttade till spanien och de var typ 2 år då. Thuja sålde jag m en unge och Phlox (thujas syster) dog ju efter komplikationer vid ett missfall. :( Tur nog visar ju Gnejs inga som helst tecken på att vara gammal så jag tror nog att han skall hänga m ett bra tag till! Vega oxå blir 4 iår är dock väldigt sliten nu. :( Hoppas att det hänger ihop m att hon fick en till kull så snabbt efter förra och att hon repar sig snart!