Degus iFokus

Degus

Etikettavel
Läst 3866 ggr
malinblomqvist292@hotmail.com
0

väntar smått

Har bara haft våra degusar sen början av mars men nu ska Frida ha ungar när vi fick dem va de ca 7-8 veckor, är det ca 90 dagar man kan räknar att de är gravida ? vet nån ungefär vad det kostar att kastrera en degus ? jätteglada för de vi har och kommer få men sen får det nog räcka :)

smurfan-13
0

Oj, då är honan väldigt ung fortfarande :( Man brukar säga att de skall vara 1 år eller iaf väga minst 200 gram innan man låter para dem.

Degun är dräktig i ca 3 månader, men man brukar inte se på honan förrän kanske sista månaden att hon är dräktig (dock kanske man gör det tidigare när de är så unga och inte färdigvuxna?).

Vad det kostar att kastrera en degu-hane varierar mellan olika kliniker, men de flesta prisuppgifter jag har fått hamnar runt 1000-lappen ungefär.

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jasså det visste jag inte. när jag köpte dem så sa han att man var tvungen att ha en hane och en hona. och vi kunde tänka oss att ha fler än två men det sa han ingenting om tyvärr att de skulle vara runt ett år.

ja jag är nästan hundra på att hon är det för har blivit väldigt tjock runt magen  !

smurfan-13
0

#2 blir så ledsen av att höra hur folk säljer djur utan att ha någon kunskap om dem. :( Till att börja m är honan som sagt alldeles för ung. Bara att hoppas det går vägen ändå! Sen så är det inga som helst problem att ha vare sig två honor eller två hanar ihop!

Vet du om föräldrarna är syskon?

Om hon redan börjar bli tjock och framförallt om hon får lite av en päronform så kan nog ungarna komma när som. När ungarna är födda måste ni OMGÅENDE ta ut hanen, annars kommer han para om henne igen. Sen skall man kunna sätta tillbaks hanen 4-7 dagar efter förlossningen och låta han vara med och uppfostra ungarna. När ungarna är vid 6 veckors ålder behöver de könsfördelas och då behöver även pappan tas från mamman för att förhindra omparning.

Det verkar dock som att mina degus lyckats para om när honan fortfarande diade en kull, då hon ser väldigt dräktig ut nu. Är det så, kanske ni borde försöka få till att kastrera hanen så sabbt som möjligt, så att han kan vara m och hjälpa honan m ungarna så mkt som möjligt utan risk för att hon paras om.

Min hane kommer jag låta kastrera i juni antagligen och sen får uppfödningen ligga på is ett tag här hemma.

0

Konstingt inte han berättade för han födde själv upp i kungsbacka tror jag det var och han var bland de första el största  som hade hand om degusar.

ja jag får hoppas hon klarar sig ! han sa även att man inte kunde ha två hanar ihop för att de bara bråkar men att det gick att ha honor om de var syskon.

så när de är 6 veckor så måste jag dela upp hanarna och honorna ? hur länge då ?

ja vi får nog ta och kastrerea honom ! har bara en bur som det är nu men hoppas på att få byggt en ganska snart. har en vi kan ha ute men får kankse ta in den om ungarna kommer inom kort.

smurfan-13
0

#4 ungarna måste könsfördelas och sen hållas könsfördelade resten av livet, annars blir det ju fler ungar ;) Så räkna med att behöva minst två burar om du inte får sålt ungarna snabbt. (jag brukar dock hålla kvar dem minst en vecka efter att de separerats från sin mamma för atts e att de växer som de skall)

Och hanar fungerar ypperligt ihop, så länge det inte finns honor att konkurrera om! Och det går att sammanföra honor som inte är släkt med varandra, precis som det går att sammanföra hanar som inte är släkt med varandra.

0

ok men om man kasterar de hanarna man har så går det att ha alla tillsammans el ?

ja vi får väl se hur många ungar det blir.. om de nu klarar sig när mamman inte är så gammal :(

pappan är riktigt pigg , han är ute och springer i dotterns rum nästan hela dagarna och när man öppnar dörren så springer han fort ut ur buren de är för roliga ! :)

smurfan-13
0

#6 jag vet faktiskt inte om det fungerar att ha flera kastrerade hanar tillsammans m honor. Har ingen erfarenhet av det och inte heller hört om någon som har det. Jag hade nog ställt in mig på att ha hanar i en bur och honor i en, eller sälja ena könet.

UlrikaD
0

Om den här personen som ni köpte av på degus ska vara störst på degus så hade han tyvärr inte så stor koll.

Även om du kastrerar hanar så bör du inte ha mer än en hane tillsammans med honor. Det blir slagsmål om honorna fastän de är kastrerade.

Så separata burar med tjejer och killar helt enkelt.

Det finns ingenting som säger att man inte kan ha flera ihop av samma kön, jag har både kill-gäng och tjej-gäng här hemma utan problem.

Om du tror att hon är på gång att föda nu snart, ta då hellre ut hanen nu än att låta honom sitta kvar. Då får du lätt en kull till.

Och visserligen kan man lägga pengar på att kastrera en hane för ca 1000kr. Men om du får fyra hanar till så blir det lätt dyrt om det är kastrering man har i åtanke.

Bättre då att separera och låta hanen bo med sina söner senare.

0

nej han har inget sagt att man ska ha flera hanar och honer ihop, men han sa att det är bra att ha en hanne ihop med honorna som styr upp lite :) vi ska inte ha alla själva så vi får se hur vi ska lösa det med könen !

MoaL
0

Som sagt, sluta lyssna på den där mannen, han är helt uppenbart värdelös. Det behövs absolut inte någon hane som "styr upp lite" bland honorna. Vilken nedvärderande, manschauvinistisk kommentar.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

UlrikaD
1

Men jisses, vilken kommentar.Förvånad

0

aja jag tror på att han vet vad han pratar om !

men tack för era åsikter

MoaL
0

Varför tror du det? Han har redan sagt flera saker som inte stämmer. Du tror förstås på vad du vill, det kan vi inte ändra något på. Det är bara synd om det går ut över djuren, vilket det gör när man lyssnar på råd som de han slänger omkring sig.
Det behövs ingen hane hos något djur som "styr upp" hos honorna, det är bara struntprat, likväl som att djur inte far illa av att få ungar så fort de blir könsmogna (innan könsmognad kan de ju ändå inte få några ungar, så då finns det ju ingenting att oroa sig för), för de far absolut illa av att få ungar för tidigt, för ofta eller under fel förhållanden.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

UlrikaD
0

#12 Seriöst, vet vad han talar om?

Du kanske skulle läsa lite vad seriösa degu-avlare har att säga, eller bara läsa själv runt på fakta sidor om degusar.

Det där är så långt ute åt fel håll så det är skrämmande.

Jag hoppas inte din hona måste gå och dö för att hon får två kullar på raken i för tiden ålder för att du ska inse att han hade fel.

Det är inte svårt att sätta sig in i fakta själv, det är faktiskt någonting alla nya djurägare borde göra.

Om du återger korrekt vad denna person har sagt till dig så vittnar det om en skrämmande okunnighet som inte ens djuraffärerna slår.

jessikaeleonora
0

Kastrerade precis min degu i Slöinge, Falkenberg på deras smådjursklinik och det kostade 850kr men vad du måste veta är att mellan 7-15% av sådana små djur klarar inte av kastreringen, risken är liten men den finns så se till att få tag i någon som kastrerat degu innan!

Min Harry klarade sig som tur var, han är lite slapp men det är ju inte så konstigt på en operation på ett sånt litet djur!