Degus iFokus

Degus

Etikettpresentationer
Läst 1474 ggr
hhejlollo
0

Snart så!

Äntligen har ja hittat en pojke till min Darwin! Nästa vecka hämtar ja den lille, som kommer heta Edwin.:D Viltblå med vita tecken, som Darwin, han är 6 veckor och så söt! Riktigt glad att Darwin får en kompis men lite orolig över introduceringen.. Ni får gärna komma med tips och råd om hur ni gjorde när ni introducerade två pojkar!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

MoaL
0

Åh vad roligt! Superstort grattis! Skrattande

Tyvärr har jag aldrig introducerat några degus själv, men förhoppningsvis kommer det någon annan som har gjort det. :)
Här finns Degutopias info om hur man ska göra vid introduktioner. :)

Lycka till! (Och lova att skicka in bilder på det lilla underverket när du har fått hem honom. Tungan ute)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

hhejlollo
0

#1 åh tack så mycket, ja är superglad!:D Ja läser om introducering så fort ja får en stund över för att de ska bli så bra som möjligt, ja ska städa rent buren helt och byta inredning totalt så de inte luktar 'Darwin' för så gjorde ja med mina gerbiler och de gick jättebra! Självklart kommer de massa bilder när ja hämtat han, han kommer på måndag!:D

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

Var kan man få tag på vaniljessens eller lavendelolja att ha i sandbadet? Jag kommer troligen också få smått på måndag ;)

hhejlollo
0

#3 haha jadu, ja måste börja planera och fixa! :D

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#4 Samma här, vet knappt vart jag ska börja!

hhejlollo
0

#5 ja har börjat med buren, den är nu rengjord och allting innuti är utbytt och tvättat så de inte luktar Darwin, just nu är min lilla plutt i en transport, tycker synd om han men de är för att de inte ska lukta Darwin eller Edwin, vill inte ha bråk! Ja älskar att planera sånt här för de är så kul att köpa nya saker åt dom och inreda buren tycker ja :D

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

Ska du sätta in dem i samma bur på en gång?
Jag tror inte jag vågar det utan ska köpa en billig råttbur tänkte jag som ska få stå jämte den stora buren ett tag innan jag introducerar dem för varandra.
Nej, det låter ju inte så kul alls för stackars Darwin, finns det inget bättre sätt?

hhejlollo
0

#7 alltså buren han är i nu är rätt så stor så de är inte så att han inte har utrymme!:) Ja har läst att man kan ställa in en mindre bur i den stora buren så dom fortfarande kan lukta på varan och sen ska dom få träffas på gräsmattan ett tag.

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#8 haha okej, när jag läste transport tänkte jag direkt på min lilla transportbur jag har :P

Jag är rätt nervös, fick knappt någon sömn alls i natt! Tänk om de inte kommer överrens? Eller om jag inte har tänkt igenom ordentligt, hinner jag verkligen med 4 degusar?…osv, osv. Haha, har ju velat detta ett bra tag men nu när det börjar närma sig blir jag lite skraj ;)

hhejlollo
0

#9 haha ja förstod de!;) nej de är typ en rått ur ja har som större transport ifall vi ska bort och nån måste följa med osv. Haha ja är också sådär! Ja sov knappt heller inatt, låg och skrev upp alla frågor ja ska fråga så ja kan skriva upp allt och sånt där. Ja är lite orolig över hur de blir mellan killarna men dom är så pass små båda två och ja läser som en galning så de ska nog gå bra! Samma för dig!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#10 det verkar som att jag fått tag på bur nu iaf! Kosta 500 kr så lite väl dyrt för en provosorisk lösning, men vad gör man inte? Kan ju använda den som sjukbur, vilket jag dock förhoppningsvis slipper men alltid bra att ha utifall att!

Jag kan säga att min sambo inte är så glad över detta. Men han får stå ut! Han var inte så intresserad av dem jag har nu från början men nu tycker han de roliga och brukar muta dem med godis ibland så han kommer nog snabbt ändra sig ang. dessa med ;).

pehu
0

Nu börjar jag bli panikslagen över att jag måste komma på namn också! Haha. Det var så behändigt med mina töser jag har nu, eftersom de var omplaceringsdjur hade de redan namn ju ;). Tycker det är svårt med tjejnamn…

Nej, bäst att göra något konstruktivt nu istället för att sitta och få panik över saker! ;)

hhejlollo
0

#11 haha min pappa va inte så glad över att ja ska hämta en till xD ja har ju 6 gerbiler med två kullar som består av 13 ungar, två kaniner och tre degus och snart en till;) haha ja får snart flytta sa han! xD Buren går ju att använda som sjukbur eller transport så de löser du nog!:) min pappa tycker väl inte riktigt om smådjur så men han har börjat fästa sig vid djuren nu!;) #12 namn har ja med svårt för, särskilt tjejer. Mina heter Lillan och Bambi. Darwin visste ja att ja skulle döpa till Darwin för de är ett sånt fint namn så de va självklart att min bebis skulle heta Darwin! Samma sak med namnet Edwin, ja är fäst vid de!:) Va vill du att de ska va för namn till tjejerna? Människonamn, disneynamn, eller va hade du tänkt dig?:D

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

De jag har nu heter Hedvig och Agda, brukar dock kalla Agda för "Pipen" då hon låter som en pipleksak när man ger henne godis haha. Dock hette de redan så och jag hade nog inte valt dessa namn om jag fått bestämma! Jag gillar mytoligiska/fornnordiska/isländska namn…..men jag kan inte komma på några haha. Hade det varit pojkar skulle de fått heta Bartholomeus, Arthur, Fridolin, Ask, Grim….eh ja, det finns ju massor av fina pojknamn!

hhejlollo
0

#14 haha va sött att hon piper när hon får godis! Förstår om du valt andra namn dock men man kan ju alltid komma på smeknamn!:D Kanske Abesisa, Blossi, Embla, Freya? De kanske inte va va du hade tänkt men lite hjälp på traven iaf!:D

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

Jag funderar på Koda, Storm, Dimma, Aska, Dis och liknande….men det är svårt innan man träffat individerna också!

hhejlollo
0

#16 åh de va alla fina namn! Du har ju till på måndag att bestämma dig och de kanske är lättare när du får se dom!:)

Sajtvärd på degus.ifokus