Viltblå degus?
Hej! Ja har hört att viltblå degus är väldigt inavlade och därför har dåligt temperament osv så ja måste fråga om de är så med alla blå eller om de bara är vissa som är så? Man kan väl avla bort de inavlade om man säger så? Ja har en viltblå hane med vita tecken och han är hur underbar som helst! Älskar att bli kliad, sover innanför tröjan och är så himla social och nu tänkte ja köpa en till hane som också är viltblå med vita tecken, eller tycker du ja borde köpa en agouti? Förlåt om de blev förvirrande men måste fråga nån som vet! Tacksam för svar!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Viltblå är ett ressesivt anlag, vilket gör att båda föräldrarna måse bära på färgen för att ungarna skall kunna bli blå. Detta innebär tyvärr ofta att "viljan" att inavla ökar bland uppfödarna då det kan vara svårt att få tag på HELT obesläktade degus som bär på viltblått.
Temperamentsmässigt så kan det ju innebära en risk om fokus hamnar för mkt på färgen. Jag tycker alltid att avelsdjur skall väljas utifrån hur de är och sen i andra hand i vilken färg/teckning de har.
Funderar du på att köpa en till viltblå så skulle jag se till att umgås m föräldrarna och den individ du väljer ordentligt innan du köper den. Kolla även hur de fungerar m andra degus!!
Jag var tyvärr inte riktigt lika noga när jag skaffade min viltblåa tjej, som m åldern blev ett riktigt litet monster. Hon gav sig på både andra degusar och mig. Och efter att hon hade amputerat både svans och fingrar på Mynta fick hon bo själv tills jag gav upp att få henne handtam och/eller hitta ett nytt hem till henne. Då fick hon somna in.
Ja ska umgås med föräldrarna när ja åker dit för att hämta den lille. Har bestämt mig för att ta den agouti färgade för ja vill inte riskera att han blir agressiv sen!:o Nu blev ja riktigt orolig över min viltblå hane.. han är så kelig och snäll och vill alltid komma upp, älskar att bli kliad och sover gärna innanför tröjan, riktigt social! Vill ju inte att han blir agressiv när han blir äldre:( han är ju min bebis! Ja tycker med att de är fel att man väljer färgen före temperament och humör. Särskilt inom aveln! Gud va hemskt med din viltblå hona! Bet hon av fingrarna på din andra? Ja kan inte tänka mig hur de va för dig eller din andra degu men de måste vart hemskt! Tror du de berodde på för mycket inavel hos den viltblå? Ja ska ju introducera den nya men min lilla Darwin, har du nå tips på hur ja ska göra för att de ska bli så bra som möjligt? Har nämnligen aldrig gjort de men ja läser om de på varje sida ja hittar och ja har skrivit ut papper om de från degutopia.
Sajtvärd på degus.ifokus
Fast det verkar ju som att de är seriösa där i Rättvik och bara använder djur som är hanterbara att ta ungar på. Jag menar de har ju elever där som ska kunna handskas med djuren utan att bli tuggade på :P. Jag tror du kommer kunna avgöra om du vågar ta en viltblå genom att se hur föräldrarna är samt höra efter om de har information om hur mor- och farföräldrarna är/var. Som smurfan skriver kan du ju försöka kolla lite extra på hur föräldrarna är mot de övriga djuren och även ställa frågor om detta. Du och jag har ju lite samma dilemma då vi båda ska ha djur därifrån. I en artikel från degutopia står att man bör vara aktsam om man ska köpa viltblå men att om det är en bra uppfödare som primärt avlar på bra temperament och hälsa och sen sekundärt på färg tror jag inte att en viltblå från en sådan uppfödare skulle vara annorlunda från en agouti.
Ja de är sant. Vart dock orolig lver min pojke här hemma men han är inte så alls! Verkligen raka motsatsen, han nafsar inte ens! Som sagt så kommer ja stanna där ett bra tag så ja kan välja i lugn och ro så ja väljer rätt!:) är inte orolig över att dom använt inavel där borta!:)
Sajtvärd på degus.ifokus

Är det rättviks gymnasium du skall köpa av? Min Gnejs kommer därifrån (vittecknad) och han är supertrevlig. Tror att hans bror blev kvar där för fortsatt avel, men ingen av dem bär ju på blått.
Att tänka på om du funderar på en agouti istället är att om de är syskon så kan den ju bära på blått + att temperamentet inte nödvändigtvis behöver hänga ihop m färgen egentligen, utan att det handlar om att man helt enkelt inte valt sociala och trevliga avelsdjur just för att färgen varit det primära. Jag vet inte exakt hur det ligger till m viltblått o om det finns nåt genetiskt iom färgen som gör dem mindre trevliiga, eller om det handlar om val av dåliga avelsdjur helt enkelt. Det finns flera som säger sig ha trevliga blå, så m tur så var det bara jag som hade otur att skaffa från en dålig linje… Hon var aldrig riktigt trevlig, men när hon blev könsmogen var hon allt annat än trevlig :P
Men ta tid på dig att bekanta dig m djuren, se hur de fungerar ihop och välj den du trivs bäst m utan att se till utseende!
Och sen när du skall introducera dina grabbar - LÅT DET TA TID! Bättre att det går långsamt och de aldrig blir osams än att man skyndar på det och de ryker ihop, för har de bråkat är det svårare än om de aldrig hamnat i den situationen.
Ja de är rättviks gymnasium. Min blå hane är ju därifrån och han är så underbar! Han är mammas lilla pojke! Ja förstår va du menar. Men va synd att du hade sån otur med din blå hona.. Man vill ju ha trevliga djur, sociala och handtama! Ja tycker de är fel att man väljer färgen före beteende för ja tycker temperamentet än mycke viktigare, särskilt om man ska ha den inom avel men även som keldjur för djuret sitter ju inte i buren bara för man ska sitta och titta på den. Ja kommer inte välja på utseendet för ja vill ha ett trevligt djur att gosa med! Iof så håller ja på med djuren varje dag och de är ju en fördel till att få tama djur:p Ja tänkte köra på degutopias tips på introducering och de får ta tid! Som du säger, bättre att de tar för lång tid än att dom börjar bråka och att de går snett! Tack för hjälpen!
Sajtvärd på degus.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en vilt blå hane.. inga problem med han, dock föredrar han att rusa runt och busa istället för att gosa:) Allt annat är så spännande.. men det gör inget.. tycker det är så kul att studera de små liven när de har massa fuffens för sig :)
#7 ja tycker de är så kul när dom håller på, man kan ju sitta och kolla på dom hur länge som helst! Kul att höra att han inte är så där galen som ja hört att dom flesta är!:)
Sajtvärd på degus.ifokus