Degus och möss.
Jag har nyligen fått hem två små söta mus damer. Och nu blivit helt såld på det här med små djur ;-) Har kikat runt på sidan här och tycker Degu verkar vara ett mysigt djur! Funderar på om man kan ha en Degu tillsammans med två möss eller måste man ha dom i separata burar? Bör man ha två eller kan man ha en ensam Degu?
Hur stor bur och hur mycket social kontakt behöver en Degu för att må bra?
Man ska aldrig blanda olika arter, min vän satte ihop en gerbil och en mus en gång trots att jag sa emot och det slutade med att gerbilen dog av stress. Det rann grön sörja ur hennes anus och hon blev apatisk.
Som Maria92 säger så ska du aldrig blanda olika djurarter! Degus är ett underbart djur och verkligen en art ja rekommenderar. Ska du ha degu måste du dock tänka på om du har den tid att ge dom som dom behöver, de är underbara djur men inte så lättskötta om man inte läst på ordentligt! Dom får lätt diabetes, behöver mycke kärlek och uppmärksamhet och dom är inte alls som möss som inte behöver lika mycke uppmärksamhet.
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, då vet jag det!

Du har fått svar, men jag vill även poängtera att degus är sociala djur som SKALL ha sällskap av artfrände + behöver mkt tid och stimulans för att må bra (& inte driva sin ägare till vansinne)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, två Degus ihop alltså. Bra att veta! Hur mycket tid behöver dom tillsammans med människor/dag ca? Alltså aktiv tid.
Att buren är stor är även viktig och därför bör man också ha utrymme att avvara för dem! Finns ju minsta tillåtna mått på jordbruksverkets hemsida men man måste tänka på att det är MINIMI-mått. Ju större desto bättre, och framförallt på höjden!
Som smurfan-13 säger så ska dom va minst två st, helst fler men viktigast är att dom har kompisar! Som pehu säger så ska dom ha en stor bur, helst en voljär eller ombygg garderob. Ju större ju bättre! Angående hur mycke tid dom behöver per dag svarar ja då mycke som möjligt. Dom ska aktiveras, gärna springa fritt (under uppsikt!). Mina kommer ut så fort ja har tid över, och dom går alltid först så de är ganska ofta dom är ute;)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus