Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1494 ggr
pehu
0

Försäkring

Hej!

Tänkte bara höra mig för om ni tecknat veterinärförsäkring för era degusar? Isf varför och vart?

smurfan-13
0

Nej. Anser inte att det är värt de pengarna. De få gånger jag har behövt söka veterinärvård för någon degu har ja tagit den kostnaden då helt enkelt. Det skulle kosta skjortan att ha alla försäkrade och det skulle deffinitivt inte löna sig för mig!

MoaL
0

Jag håller med smurfan-13 och gör som hon, tar veterinärkostnaderna allteftersom de kommer. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pehu
0

Jag hade tänkt försäkra mina degusar när jag bara hade två. Men så funderar jag nu när jag istället har fyra (och det börjar bli dyrt att betala försäkring varje månad) att det kanske är bättre att spara undan pengar istället och ta därifrån ifall det skulle vara något! Var lite nyfiken på hur ni andra resonerar :)

smurfan-13
0

Jag har haft degus sen -97 (m uppehåll då jag bodde i spanien 02-05) och bara behövt söka veterinär en gång (om man inte räknar m de gånger Gnejs varit hos veterinären nu iom hans kastration då). Det blev visserligen ett ganska så "dyrt" besök m röntgen och hela skiten, som tyvärr ändå slutade m att Phlox dog. Men trots att Phlox vet.räkningar var ganska så hög (iom undersökningarna) så skulle jag aldrig ha tjänat på att ha dem försäkrade!

Gnejs kastration & komplikationerna efteråt tror jag inte hade gått på försäkringen. Dessutom så har jag bara behövt betala kastrationskostnaden + mediciner trots flera återbesök.

pehu
0

Oj, en gång bara? Jag har haft råttor tidigare och de blir sjuka jämt, tyvärr =(. Skönt att höra att degusar inte är lika hårt drabbade!

smurfan-13
0

#5 det beror väl lite på vilka djur man får med är jag rädd för. Det finns ju en del problem hos degusarna i sverige… Men jag har varit petig som få när det kommer till att välja mina djur efter mina två första som tyvärr inte blev så gamla (ena tog vi bort när han inte ens var 6 mån pga starr som gjorde honom rädd, nervös o bitsk & den andra fick oxå starr men klarade det psykiskt, dock var han stenåldersgama redan vid 3)

Phlox dog av komplikationer vid ett missfall, så hon var egentligen inte ens "sjuk" i den benämningen.

pehu
0

#6 Det var tråkigt att höra =(. Hoppas jag har samma tur med mina töser! Jag har dock inte fått uppfattningen att probemen är lika stora som för råttor. Problem verkar alltid uppstå när människor börjar avla på sällskapsdjur då en del bara selekterar på utseende och tar inte med andra aspekter som hälsa och temperament. Och såklart beror det ju även på hur man har sköter om dem! Felaktig utfodring, tristess, stress etc kan göra den friskaste nötkärnan sjuk!

smurfan-13
0

#7 nä råttor är väl inte direkt kända för att vara allt för friska tyvärr… :/ Så även om problemen är skapligt stora bland degusarna så tror jag att många iaf insett detta de senaste åren och letar efter uppfödare istället för grossistdjur. Stina (TinyToons) har ju gjort ett jättejobb egentligen för våra svenska degus. Himla trist att hon lagt ner tycker jag.