Diabetes och fetma
Hej! Ja undrar hur man märker att en degu har diabetes. Vet att den dricker mycke och så men vill veta mer! Och ja undrar hur en fet/tjock degu ser ut. Hur mycke fett behövs för att den ska räknas som överviktig? Tacksam för svar:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Många andra djurslag är i överhull när man inte kan förnimma några revben när man drar med fingrarna över där, kanske är samma? Annars har jag läst att man bör väga sina degusar regelbundet, själv har jag tänkt införskaffa en köksvåg men aldrig blivit av :S.
#1 ja har med tänkt köpa en köksvåg! Inte för ja misstänker att mina har varken diabetes eller fetma men kan ju va bra att veta!:)
Sajtvärd på degus.ifokus

Väga regelbundet är det bästa! Dock är jag skitslarvig på det själv, även om jag ha en bra köksvåg. Sen så är det lite lurigt då olika degus (från olikalinjer) väger olika mkt. Så man måste hitta sin enskilda degus idealvikt.
Har man vuxna djur som inte växer längre så är ju det enklaste att ge dem ett bra hö och vatten som "ända" foder. Det kan de typ inte bli tjocka på. Mina får dock grönsaker regelbundet med.
Nej precis, jag är ganska restriktiv med hur mycket godis de får! Har en skål där jag lägger i en dagsrason godis per degu! Men ja, alltid bra att ha våg! Också för om de skulle bli sjuka så brukar de ju tappa lite vikt så det är nog en bra sak att ha :)

#4 Ja vikten säger mkt om man vet på ett ungefär vad de brukar väga! Gnejs tappade ju en hel del iom att han blev så dålig efter kastrationen, men sen fick han ju sitta ensam i en liten bur i evigheter och hann gå upp allt + aningen för mkt till, så nu väger han lite för mkt :P Men hellre det än så som han såg ut när han mådde som sämst! Lite krångligt är det ju dock då jag har tre växande djur i samma bur som honom nu & då vill jag ge pellets (och Gnejs skulle må bra av bara hö :P )
#3 Att det bara räcker med hö som enda foder till fullvuxna degusar hade jag ingen aning om! Då kanske jag felutfodrar mina äldsta töser när de får ca ett snapsglas degufoder per dag? Det vill jag ju inte göra! De är dock väldigt kräsna när det gäller grönsaker, äter bara torkade. Får hoppas på att småttingarna lär dem att tycka om det, allt blir ju lite godare när det finns konkurrens ;).
#3 räcker de med bara hö och vatten till mina tjejer då? Dom är 22 veckor idag. Eller ska dom fortfarande få pellets? Är nöjd med de dom får och ja tycker dom verkar må bra av de men som pehu säger så vill man ju inte utfodra fel!
Sajtvärd på degus.ifokus

#7 jag räknar inte mina som fullvuxna förrän vid ca 1 års ålder, så jag hade fortsatt att ge dem pellets. Mina får ca 1 msk per degu och dag, men jag kan ju inte garantera att alla åfr precis lika mkt då de är så många. Viktigast är dock att de äter ordentligt m hö, annars får de för mkt kraftfoder.
#8 mina äldre töser är över ett år nu, bör jag sluta utfodra kraftfoder då? De verkar uppskatta det fodret väldigt mycket iaf då de blir som tokiga när jag utfodrar dem. De äter rätt mycket hö för jag får fylla på höhäcken varannan dag ungefär!

#9 jag ser ingen anledning att ge massa kraftfoder till vuxna degus som inte är i avel, men minska succesivt och se hur de påverkas av att isf gå över på en hödiet. Mina har aldrig haft problem att må bra, hålla vikten och ha fin päls på bara hö o grönsaker, men jag vet att de är ytterst få som inte ger kraftfoder till sina degus.
#10 Problemet är ju att mina äldre töser inte äter grönsaker, har testat alla möjliga olika samt strött havregryn över men de äter inte ändå. De får dock bara lite kraftfoder för de äter ändå inte så jättemycket av det. Om jag skulle sluta med kraftfodret skulle det bara bli hö som enda foder! Endast hö kanske inte täcker allt de behöver i form av vitaminer och mineraler etc?
Hur mycket grönsaker ger du degusarna ungefär? Och vad ger du dem? De små äter gurka och rödbeta iaf så förhoppningsvis kan de lära de äldre att äta grönsaker också

#11 eh ingen aning hur mkt grönsaker de får. :P Det beror lite på vad vi har hemma o så… De tycks gilla olika kålsorter bäst iaf. Sen blir det ju mkt färskt utifrån så här års med. Har man ett BRA hö tror jag inte det är nån fara att ge bara det om degusarna ser ut att må bra, men det kan ju vara svårt att få tag i riktigt bra hö ibland… Sen ger jag alltid pellets då o då, för att ha nån mumsig muta tex ;) men de får inte dagligen om de inte är dräktiga, har ungar eller är växande.
#12 Okej men det är ju bra att veta! Vad menas med riktigt bra hö då? Spätt och nyskördat eller senare skördat så det innehåller mkt fibrer? De som finns i djuraffärer brukar vara ganska torrt och stickigt, jag brukar dock köpa från en djuraffär utanför Uppsala som köper in sitt hö från en bonde i närheten. Jag tycker det luktar väldigt fräsht om det. Dock blir ju även det lite torrare efter ett tag (köper ganska stora påsar eftersom jag inte har möjlighet att ta mig dit så ofta).
Jag ska iaf börja vänja de små vid att äta lite olika grönsaker, så hoppas jag att det smittar av på de äldre sen ;). Det blir dock svårt att ta bort kraftfodret helt från de äldre töserna eftersom jag planerar introducera dem och ha dem i samma bur ganska snart!