Utökad degufamilj
Hej! Nu är degufamiljen utökad! Nykomlingen är en liten viltblå vittecknad pojke på 6v som nu heter Edwin! Han är helt underbar och ja föll för honom direkt, snäll, lugn, underbar! Nu är de introduceringen kvar vilket ja börjar med imorn så killen får lugna ner sig efter resan. Äntligen får Darwin en kompis!:D
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Stort grattis och tack för leveransen av min utökning av degufamilj!
De ligger och trycker i tansportburen fortfarande som jag ställt in i buren. Haft en lång resa stackarna. De ska få acklimatisera sig någon/några dagar så flyttar jag ut dem till vardagsrummet där de andra är och påbörjar introduceringen :)
Lycka till och uppdatera, det ska även jag göra!
Tack desamma! De va så lite så, bara kul att få hjälpa till! Hoppas du blir riktigt böjd med flickorna, dom va helt underbara! Låt dom krypa innanför tröjan så ska du se att dom somnar, de är verkligen kärlek :D Edwin verkar inte så stressad så förmodligen ställer ja in killen imorn. Ja har hela tiden tänkt att 'Darwin är min bebis, han är så liten!' o när ja kom hem med Edwin såg ja hur stor Darwin egentligen blivit! Haha nu har ja en stor bebis och en riktigt liten en! Uppdaterar dig när de händer nå nytt!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag hade inte riktigt förväntat mig att de skulle vara SÅ små. Trodde de skulle vara bara lite mindre än vad Hedvig och Agda var när jag fick dom! Så är ganska nervös över om de ska ta sig ut genom gallret nu haha, men har satt upp lakan runt iaf så får hoppas att de inte kommer på idén att försöka ta sig ut! Fattar inte hur jag ska lära mig se skillnad på dem…
Ska sitta inne i rummet med dem imorgon och prata lite med dem och pruta med godis tänkte jag, se hur de reagerar på mig innan jag börjar plocka upp dom :). Har storslagna planer på att börja klickerträna alla mina degus också, får se hur det går med det!
Vet du förresten vad de är vana vid att få? Typ grönsaker, grönt utifrån osv?
Haha du lär dig! De finns alltid nån liten fläck eller liknande! Ja de är bara hålla tummarna på att dom inte sticker ut men de är ju ny miljö och så så risken är nog inte så stor, förhoppningsvis! Dom brukar få sallad och typ gurka ibland!:)
Sajtvärd på degus.ifokus

Bilder vill vi ju se!!
Jag lägger ut bilder imorgon troligen, tänkte låta de få vara ifred ikväll :)
Dock har ju hhejlollo bilder även på mina skruttisar från när hon var och kollade på dem! Så om hon vill kan hon ju lägga ut dom! :)

#6 Då tycker jag hon ska vilja det!
Haha ja ska lägga ut så fort som möjligt! De går inte att läggs in från iphone utan dator:(
Sajtvärd på degus.ifokus
Du skickade ju förvisso till min mobil, så jag antar att jag bara kan spara dem på något sätt och sen bifoga?…Jag testar!
De gick ju!:D Dom va så söta när dom somna innanför tröjan, ja smälte!
Sajtvärd på degus.ifokus

Men åh så söta. Den ljusa såg ju spännande ut. Mina pojkar säger att de skulle kunna tänka sig en sån.
#14 haha jaså säger dom de?:D Han är jättesöt! Han kommer bli mycke mörkare, som min Darwin om du har sett han? Alla tre är helt underbara!:D
Sajtvärd på degus.ifokus

Darwin är från Smurfan väl? Isåfall har jag sett honom redan från start.
Tycker den färgen är superfin.

#16 noop, det är inte "min" Darwin. Min Darwin flyttade m sina brorsor till västkusten. Skulle aldrig sälja en ensam unge om det inte redan fanns sällskap.

#17 Tänkte ljus, och samma namn. Trodde han kanske haft sällskap från början och något hänt. Då är jag med igen.
Vilka sötnosar! Grattis till er båda som har fått hem sådana små gullefjun. :D
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#17 när ja hämta Darwin så skulle ja hämta hans brorsa också men de hade blivit fel med kommunikationen där borta så dom hade sålt honom.. #19 tack!:D dom är jättesöta!
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag funderar lite på vilken strategi jag ska köra när det gäller tämjning och introducering.
Funderar på att låta småttingarna vara kvar i sovrummet (som är det lugnaste rummet i vår lägenhet) någon vecka och försöka jobba på att tämja dem så de inte är så rädda för mig (sitta vid buren och prata med dem, ge dem godis när de kommer fram etc). Och sen därefter ta ut dem till vardagsrummet och påbörja introduceringen. Eller om jag ska ta ut dem till vardagsrummet direkt så de kan börja vänja sig vid de andra degusarna samt alla ljud och rörelser runtomkring.
Vad tror ni, degusexperter? Jag har ju bara haft degus ett halvår och aldrig ungar så jag vet inte riktigt vad som är bäst och minst stressande för de små!
#21 beröm dom varje gång dom kommer fram! De ar ja gjort med min och speciellt Darwin hoppar upp på mig på en gång och då får han en liten belöning för han vart duktig. Sätt fram handen vid ingången till buren och ha den kvar där så får dom lukta på handen och tillslut kommer dom hoppa upp i handen på dig, och då får man en liten belöning!:D
Sajtvärd på degus.ifokus
hhejlollo, jo det där vet jag ju! Men det jag undrade över var om det är bäst att ha kvar dem i sovrummet och jobba med dem där eller om jag ska ta ut dem till vardagsrummet, där det är lite mer oväsen samt de andra degusarna men det är där alla degusarna ska vara sen när de blivit introducerade för varann :).
#24 Hihi, sötnosar. :P
Mvh,
Moa
#24 så söta! Ja valde rätt flickor?:D
Sajtvärd på degus.ifokus
#26 det gjorde du definitivt!! ;) Hoppas bara att mina gamla töser älskar dem lika mycket!
Ja håller tummarna för att de går bra med introduceringen!
Sajtvärd på degus.ifokus
Idag är det dags för introducering!! Jag kommer uppdatera er om hur det går :)
Såhär gick det:
Hedvig skötte det hela mycket bra, hon lär ungarna komma fram och hälsa och "pussa" henne i mungipan. Hon red dock bara på en av ungarna vad jag kunde se. Den andra ungen verkar ha blivit skrämd av Agda som inte var lika vänlig mot ungarna som Hedvig (misstänker att hon bet dem lite), så det kanske var därför hon inte lät sig bli riden. Istället skrek hon till lite när framförallt Agda närmade sig och ställde sig upp och började boxas mot henne och försökte mota bort henne.
I övrigt gick det inte alls som jag förväntade, alla sprang mest omkring i rummet och var inte jätteintresserade av varandra. Ungarna har trots allt varit tokiga på att få komma över och hälsa på de äldre innan, så jag trodde de skulle vara mycket mer på!
Förutom att Agda verkade varit lite dum mot ungarna i början gick det till synes lugnt till och nästan ingen ridning alls, det såg ut som att de försökte rida ungarna dock fast inte lyckades då ungarna sprang iväg.
Så vad tror ni, behövs en session till eller kan jag sätta dem i samma bur imorgon?
För säkerhets skull skulle jag nog ta det lugnt ett tag till och låta dem träffas några fler gånger utanför burarna, särskilt om det fanns lite antydan till tjafs mellan Agda och ungarna. Vissa tanter är ju lite griniga. ;) Men det låter ju superbra att det var såpass lugnt, så då kanske du kan sätta ihop dem snart. :P Så roligt! :D
Mvh,
Moa
Haha ja Agda är den undergivna mellan Hedvig och Agda så hon såg väl sin chans nu att kunna klättra i rang och vara dominant någon gång hon också…vilket kan förklara varför hon gick hårdare åt på ungarna? Hon är ganska nervös och orolig av sig annars också så det kan varit därför hon nöp ifrån när ungarna hoppade på henne också.
Så fort jag stoppade in alla i buren igen var ungarna direkt på och skulle nosa och tjattra genom gallret igen..knasiga ;). Jag är så stolt över Hedvig att hon skötte det så fint och verkade komma bra överrens med de små! Så det är mest Agda jag oroar mig över…men snart ska de små underbaringarna säkert kunna vinna hennes hjärta också ;).
Ska bli spännande att se om de beter sig annorlunda imorgon :)
Jag har ett område precis utanför burarna där jag brukar låta Hedvig och Agda springa och leka…tänkte testa att släppa ihop dem där senare om det går bra imorgon (då jag släpper ihop dem på toan, där ingen varit förut). Är ju Hedvig och Agdas territorie men golvytan är större än i buren och ungarna har troligen lättare att komma undan där. Vad tror ni om den strategin innan jag släpper ihop i buren (när nu det blir)?
Phu…det verkar bli en lång kamp att försöka få dessa degusar att gå ihop. Ungarna är rädda för de stora och bara springar iväg från dem, kommer de för nära motar de bort dem genom att anfalla. De låter inte Hedvig eller Agda rida dem. De vänder rumpan till och låter dem lukta men när det ska bestigas, nej då blir det illtjut och attack. Det har blivit en del boxning och ilskna tjut idag =(. Nu har de iof bara träffats ute tre gånger tidigare men vill gärna kunna få dem att komma överrens! Lite frustrerande, hade förväntat mig att det skulle går smidigt som tåget iom att de nya degusarna är så pass unga!
Åh va tråkigt att de inte funkar mellan dom!:( Har du badat alla i sandbad med vaniljessens och låtit dom träffats på en plats som är främmande för alla fyra? Mina funkar jättebra tsm! Dom har vart i samma bur ett tag nu och ja övervakar dom fortfarande noga men inga skador, inga sår, ingen päls bortriven, de enda som vart är att dom 'bråkat' lite om maten men Inge allvarligt. Ja är riktigt glad att Darwin äntligen fått en kompis! Hoppas de funkar med dina så småningom! Ibland tar de lite tid så ha tålamod! Lycka till!
Sajtvärd på degus.ifokus
Tålamod är något jag saknar, men jag ska försöka stå ut ;).
Jo, jag har gjort precis så som det står i degutopias guide! Får se om det blir några förbättringar under veckan! Vill helst slippa att ha två stora burar att städa varje vecka :P. Jag kan inte se några skador alls heller, så det kanske låter och ser värre ut än vad det är…har ingen direkt tidigare erfarenhet av att introducera nya individer för varandra! Har lagt över lite av småttingarnas halm i damernas bur så hoppas de fattar att småttingarna är en del av flocken snart ;)
Kommer fortsätta uppdatera er om ni vill :)
Nej, de vill inte komma överrens! När jag tar in dem till det neutrala området är de äldre damerna knappt intresserade av de små. De vill bara komma ut och tillbaka till sitt territorie! De små är mer intresserade av att umgås med de äldre där inne. När jag testar att släppa ut alla i lekhagen blir det bråk och de äldre kutar efter de små som försöker komma undan. Hittills har jag dock inte sett några skador så de verkar inte vara superallvarligt. Men de verkar inte kunna göra upp om någon rangordning då antingen de äldre damerna bara vill hem till buren (inne i det neutrala området) eller att småttingarna springer iväg och är rädda för de stora (i lekhagen).
Någon som har några tips på vad jag kan göra? Jag har även testat att låta de byta bur med varandra samt bytt inredning osv. De badar i samma sandbad innan de träffas utanför burarna. Någon som har erfarenhet av att introducera två nya degusungar till en redan etablerad grupp?

GE DET TID!!
Fortsätt att flytta dem mellan burarna! Flera gånger om dagen skall de byta bur och det i flera dagar, veckor om det behövs. Gör så att de sover i en bur varannan natt och i den andra varannan och ha sen bestämda tider då du flyttar dem, så att de får vara lika mkt i båda burarna. De skall känna sig lika hemma i båda burarna och vara lika bekväma m varandras dofter som de är m sin burkompis.
När jag har introducerat degus så har jag alltid börjat m en av de vuxna från min grupp och sen när det fungerat introducerat en efter en tills hela gruppen är komplett igen. Ungarna skulle jag inte splittra på, även om jag aldrig har introducerat två ungar samtidigt.
Men ger man det tid och de verkligen får en chans att lära känna varandras dofter osv så är det ytterst sällan som det blir nåt strul tycker jag.
Tack!! Jag behövde höra det där även om jag innerst inne fattar att du har rätt. Har aldrig introducerat djur med varandra innan så jag har inga riktiga referenser och så blir man rätt nervig överlag som rookie (iaf jag) ;). Är så rädd att göra fel och enligt alla källor jag läst ska det vara busenkelt att introducera honungar till äldre honor, dock kanske det gällde om man bara hade EN vuxen degu! Tar det många veckor till kommer ju dessutom småttingarna komma i puberteten.
Hur har det gått för er med era små nytillskott? :)
Mvh,
Moa
#40 de har gått super! Mina har vart tillsammans sen veckan efter vi kom hem med den lilla. Är så glad att Darwin fått en kompis! Dom kommer jättebra överrens och sover tillsammans! *överlycklig mamma* ^^
Sajtvärd på degus.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
MoaL
Jag har försökt sakta ner tempot lite då mina äldre damer verkar vara lite griniga inför att det kommit in andra degusar på deras revir. Gissar på att det är för att Hedvig och Agda redan har en etablerad och stabil rangordning och att det därför är svårare att introducera småttingarna än vad jag förväntade mig att det skulle vara. Alla introduktionsguider jag läst har ju sagt att det ska vara en rätt enkel process att introducera ungar till äldre, dock har alla dem guiderna utgått från att man introducerat ungar till en ensam vuxen degu (svårt att ha en etablerad rangordning med sig själv).
Jag har testat att låta Hedvig och Agda springa runt utanför småttingarnas bur och ge dem något gott varje gång de tar kontakt med de små genom gallret (försöker vara så snabb som möjligt så de får godis INNAN de börjar uppvisa "aggressiva" beteenden och läten) för att försöka lura deras psyke lite (det är POSITIVT att vara nära småttingarna). Håller även på och byter dem mellan burarna dagligen. Hade tänkt hålla på med detta veckan ut och testa att låta de träffas på neutral mark på fredag! Dock är ju fortfarande problemet med att de inte alls vill vara på toaletten utan försöker ta sig därifrån (krafsar som galningar på dörren) så de interagerar inte direkt med varandra, några tips på vad jag kan göra? Lägga ut lite handukar och grejer kanske som gör det lite mysigare?
Har beställt en ny och större bur som kommer snart som de alla ska få bo i sen. Jag tror det är bra för då är den inte någons revir och är ny för alla :).
Just det: Hedvig och Agda gör fortfarande ifrån sig sådana där agonistiska läten så jag har inte vågat låta dem träffas igen. Tänkte att det kanske är ett tecken på att de fortfarande inte är riktigt redo! Men de har minskat, så det går framåt (hoppas jag).
Jag lät de träffas idag och det blev väldigt lite bråk, bara lite från Agdas sida. Annars brydde de sig knappt om varandra. Så min fråga är, hur vet man att det är dags att sätta ihop dem i samma bur? "If all goes well" står det på degutopia, men vad är definitionen av att det går bra? Ska de ha "bondat" med varandra (dvs putsar varandra etc) eller bara inte bråkar så mycket? Mina har ju inte ridit på varandra alls, ska man avvakta till de börjar göra det och får det avklarat?
Jag behöver alltså lite råd om hur jag ska avgöra när det är dags helt enkelt :)

Jag skulle vänta lite till. När jag slagit ihop honor och det har funkat som bäst så har det inte varit det minsta "tjafs" eller ridande utan de har liksom baragått in i samma bur och så har allt varit frid o fröjd. Just för att de har kommit ihop sig tidigare o inte riktigt litar på varandra skulle jag verkligen inte stressa i detta skede, utan ge dem tid och låta dem träffas så mkt som möjligt innan du slutligen beslutar dig för att slå ihop dem igen. Det sista du behöver är att de blir ovänner igen, för det blir svårare o svårare för varje gång de blir ovänner och du isf tvingas skilja på dem.
Ett sätt kan vara att slå ihop alla uta Agda om det alltid är hon som tjafsar. När de andra känns som en stabil grupp börjar du att introducera Agda till dem. Men det finns alltid en risk att det blir tjafs på nytt när hon kommer in sen, om hon är en "tjafsare".
Jo jag hade ju tänkt låta de träffas några fler gånger tills de verkar mer säkra med varandra. Men det jag är osäker på är NÄR det är dags för burintroducering. Är det när de kan träffas i det neutrala området utan något tjafs alls, eller ska de till och med börjat "bonda" med varandra innan de sätts ihop i buren? Kan man låta de träffas flera gånger per dag eller bara en gång per dag? Ska de träffas kortare eller längre stunder ute osv..?
Ja, det är främst Agda som tjafsar med småttingarna och de små blir mycket mer defensiva så fort Agda är med ute och springer. Det är även främst Agda som inne i buren sitter vid burgallret intill småttingarnas bur och tjuter åt de små när de närmar sig för att hälsa. Jag funderade på om jag vid mötena utanför buren ska ta ut Hedvig ensam först att träffa de små och sen bara hämta ut Agda en kortis och ta tillbaka henne till buren sen innan det blir tjafs?
Menar du att jag sen, efter att Hedvig och småttingarna träffats några gånger, ska slå ihop alla utom Agda i buren så de blir en stabil grupp? Eller menar du utanför buren?
Jag uppskattar era goda råd btw, vill ju göra det rätt och är absolut inte ute efter att stressa fram något! Är bara så himla osäker på det här med introducering då jag aldrig gjort det tidigare :/.

Jag har aldrig använt mig av en neutral yta då jag slagit samman degusar, så jag kan inte riktigt svara på vad som är bäst gällande det. + att det är helt omöjligt uta att faktiskt se själv hur djuren beter sig att veta hur "illa" det är mellan dem.
Hade det varit jag som skulle slå ihop två par så hade jag valt ut den snällaste av de vuxna honorna och introduceat henna m de små först. e skulle då få bo i en bur tillsammans (efter att de först lärt känna varandra tex genom neutral yta eller bytande va bur flea gånger om dagen). När de tre känns helt stabila skulle jag börja att introducera den andra vuxna honan på samma sätt som om hon var helt ny för alla. Varje gång jag slår ihop en ny degusgrupp stostädas buren noga, allt skuras, pinnar, hus mm byts ut till sånt osm inte använts på ett tag, det möbleras om helt osv.
Jag tror det börjar gå framåt mellan Hedvig och småttingarna!
Lät de springa 5 minuter ihop och matade Hedvig med godis så fort hon nosade på småttingarna. De började till och med tjattra lite med varandra och lite småputsning. Fortfarande osäkra och reserverade mot varandra dock men äntligen verkar de indikera att de kanske kan börja acceptera varandra iaf! Har ju en bit kvar att gå innan jag vågar släppa ihop dem i buren men så jäkla skönt med lite framsteg att jag ju är tvungen att dela med mig av detta ;). Det största orosmomentet är dock när jag ska börja introducera Agda också….men det får jag ta då :).

Härligt att höra. :)
Va roligt! Håller tummarna!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Vad skönt att höra att det går framåt! Jag håller tummarna för fortsatta framsteg. :P
Mvh,
Moa
Väldigt spännande läsning måste jag säga!
Jag försökte få ihop en ensam deguskille med två hanar som redan bor ihop. Genomgick samma procedur med diverse burbyten och så fick de träffas i hallen. Den ensamma kom till slut överens med en av de andra men detta verkade göra den tredje galen. Idag gick det så illa att den ensamma blev biten ordentligt och blödde. Och det gick så fort att mitt ingripande kom för sent. Nu är jag väldigt tveksamt till att försöka detta igen. Känns inte alls bra…
Jag håller alla tummar jag har till mitt förfogande att det går bra för dina tjejer!!! Du har kommit långt, fortsätt så och tappa inte tålamodet! 
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.