Degus trivs bättre i solen
För att få igång sajten lite. Hade jag tänkt berätta en liten ''historia''.
Vi hade 2 st degusar i samma bur innan, 2 honor. Dem hade levt ihopa säkert 2-3 år i vårt packeri (typ garage eller vad man ska säga, det var iallafall där vi fixade våra blommor innan när vi hade trädgårdsmästeri).
Sen renoverade vi det och degusarna fick flytta ut till getterna under ett skjul. På kvällen var det alltid varmt kvällsljus & som ni kanske vet gillar degusar att sola
(iallafall mina…) Vi hade haft dem där nästan hela sommaren & på sensommaren en dag när jag hade varit hos getterna och skulle mata dem hörde jag ovanligt mycket pip från buren. Jag lyfte på locket på deras bo och där var ca. 4-6 st degusungar! Jag blev helt paff, det hade ju varit 2 honor?! Om dem nu inte var det, varför hade dem inte förökat sig innan? Vi hade ju haft dem jättelänge!
Iallafall så mådde ungarna fintfint och blev sålda till en seriös djuraffär och pappan fick flytta till en kompis.
Tycker era degusar också om att sola? Nuförtiden tar vi ut vår oftare för hon uppskattar det verkligen!
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Åh vilken överraskning! Va glad du måste blivit av att titta ner och se massa små underbara sötnosar!! Du kanske vet de men de kan ta upp till ett år (ibland längre) innan dom parar sig om dom bott tillsammans sen dom va små. Kan va därför de to så lång tid innan dom fick ungar! Ja har alltid dörren öppen ut så ljuset kommer direkt på buren och alla fyra lägger sig alltid och solar! De är så sött!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Vad trevligt! Sajten är väldigt inaktiv, jag vet. :S
Mina degus gillar också att sola, de uppskattade allra mest när jag hade buren placerad framför fönstret så att de kunde ligga på rören och sola i morgonsolen (vi har sol på morgonen/förmiddagen i det fönstret). Då låg de alltid och myste där. :P Nu är buren tyvärr placerad längre in i rummet vilket mina småttingar kanske inte tycker är lika mysigt, men jag var tvungen att flytta den för att allt skulle rymmas bättre i djurrummet. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 Aha, nej visste inte att det kunde ta så lång tid innan dem föröka sig 
Medarbetare på Degus

Min Vega var över tre år när hon fick sin första kull, detta trots att hon gått m fertil hane sen hon var 6 månader typ! Så nog kan de ta tid på sig innan de parar sig. Varför vet jag inte.
Sola är bland det bästa som finns tycker mina. Tyvärr får de sällan göra det, men en lampa kan duga ganska så bra emd. :)
Jag hoppas att din tös inte är ensam nu utan att ni behöll en hon-unge som sällskap till henne.
#4 Nej, tyvärr är hon ensam
Det är min pappas djur egentligen & efter Iso vill han inte ha fler degusar.
Medarbetare på Degus
Hej, jag har spanat i den här tråden tidigare, men nu kom jag ju på att här kanske vore den perfekta platsen att fråga.
Jag vill - de som kanske har skummat genom 'min' tråd kanske har sett detta - men vill som sagt skaffa degus, problemet är att min bonusmor är allergisk.
Våran tillfäålliga lösning (den som vi hoppas på) är att jag väntar tills jag flyttar ner i källaren.
Nu när jag läste det här blir jag lite orolig.
Tror ni att det skulle gå bra?
Där nere finns kanske 3-4 fönster placerade på två olika väggar då det är ett hörnrum, kanske någon decimeter högt.
Jag vet inte riktigt hur det är nu, men jag borde ha eftermiddags- och kvällssol, men som sagt, jag vet inte.
Går det bra i alla fall tror ni?
#6 det borde funka, så länge de vet om det är dag eller natt så är det lugnt ;)
Jo, det borde ju funka, då det allt som oftast är väldigt, väldigt ljust på dagarna, vår, sommar och i alla fall vinter.
Dessutom brukar det vara väldigt mörkt på mitt rum om nätterna, då jag annars ligger vaken och kan inte stänga ögonen för att det finns så mycket att titta på; jag känner mig som ett småbarn.
Tack för hjälpen :)