Degus iFokus

Degus

Etikett: att-äga-degus
Läst 2092 ggr
JoannaLi
0

Hjälp till övertalning

Jag har läst några inlägg här, och jag måste säga att det här verkar vara en fantastisk sida.

Alla verkar vara väldigt vänliga, och hoppas att ni tar emot mig också.

Nu till poängen;

Jag har fått upp ögonen för dessa små underbara liv, och har räknat på det och hoppas kunna köpa ett par senare.

Problemet är då fadern, eller problemet, och problemet, som har satt sig lite på tvären angående det här.

Jag har försökt övertala honom själv, men då jag inte har så värst mycket fakta så vänder jag mig ni till er.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Vi har planerat att renovera ett rum i källaren som då ska bli mitt, eftersom att min lillasyster behöver ett större rum, och min lillebror behöver ett eget rum, så det var mitt första argument, då min bonusmamma/plast-/extra- , synonymerna är många, är allergisk.

Så det är min första fråga, vet ni hur allergiframkallande (era) deguer är?

Sedan, så har jag erbjudit mig att betala allt själv, eventuellt låna lite som sedan betalas tillbaka om det blir akut.

Hur mycket saker krävs varje månad, och vad är månadskostnaden?

Jag läste någonstans, att någon sagt att deras degu(ers) avföring inte luktar, hur är det för er?

Sedan, hur har ni det med andra husdjur?

Vi har en katt sedan innan, men hon ska förhoppningsvis inte vara nere i källaren, och sedan tror jag faktiskt inte att hon skulle ens bry sig om degun, men man vet ju aldrig, men vet ni hur era deguer reagerar på andra husdjur?

Och sist, men inte minst, vet ni hur deguer reagerar på ljud, t.ex. dammsugare, musik, osv.?

Naturligtvis, dammsugaren måste ju få leva om lite, och jag har oftast på musik så ofta jag kan, och allmänna vardagsljud.

Reagerar era deguer starkt på sådana ljud?

Med vänlig hälsning, Joanna / JoannaLi

MoaL
0

Hej och välkommen hit! Skrattande

Hur allergiframkallande degus är är olika från människa till människa. Vissa djurallergiker kan tåla ett djur men vara dödligt allergiskt mot ett annat. Är hon bara allergisk mot djur? Så länge hon inte ska vara i ditt rum särskilt ofta tror jag inte att ett par degus ska kunna påverka henne märkbart. :)

När det gäller kostnad så måste jag säga att mina degus förmodligen är bland de absolut billigaste djuren jag har, när man väl har köpt dem och "bastillbehören" (bur, vattenflaska, hjul, o s v) vill säga. Den enda fasta månadskostnaden jag har för mina degus är hö och grönsaker som till exempel broccoli, paprika och liknande. Det räcker som utfodring. Kraftfoder behövs bara om man av någon anledning behöver ge dem extra näringsrikt foder, till exempel om det handlar om en underviktig degu, en dräktig hona, eller växande ungar. Jag köper hö i stora papperssäckar för 125kr, och det räcker i 3-4 veckor till tre degus, fyra marsvin och en kanin. Alltså förstår du kanske hur billiga degus är, om du räknar på hur länge en sådan mängd hö skulle räcka om det bara var de som åt av höet. ^^

Nej, degus avföring luktar ingenting. Däremot kan deras urin lukta litegrann, men städar man med jämna mellanrum så är det ingenting som märks av överhuvudtaget.

Mina degus är i ett djurrum dit vår hund inte har tillgång, så de är inte särskilt vana vid omkringvandrande djur förutom kaninen. Så länge djuren inte försöker anfalla dem, jaga deras svansar eller något liknande genom gallret så kommer de snart att vänja sig vid det andra djuret. :)

När det gäller ljud är även det en vanesak. Mina degus är vana vid musik och liknande, men höga, plötsliga ljud kan skrämma dem och sätta igång "alarmet" som jag brukar kalla det. Då lever de om ganska ordentligt ett tag för att varna varandra för fara. När jag dammsuger så kvittrar de till av förskräckelse och springer och gömmer sig, och ibland kan de pipa en del när dammsugaren slås av - men de är ovana dammsugning, oftast sopar jag bara i djurrummet och det lever förstås inte om nämnvärt. ;)

Degus är alltså djur som är förhållandevis luftfria och billiga i drift. :) Om du får tillåtelse att skaffa degus, tänk då på att köpa en stor bur med metallbotten, annars kan det bli dyrt eftersom degus gnager väldigt mycket, och gärna på burbottnar förstås. ^^

Har du fler frågor är det självklart bara att fråga. :)
Lycka till!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

JoannaLi
0

Tack så hemskt mycket, det är ju gult värt :)

Bara en liten, snabb fråga, vet du hur mycket din/er degusbur kostade?

För jag kollade på djuraffären i närheten, och där var det en 'specialbur' för 2295 kr, och det tyckte jag kanske var lite dyrt, men en fågelbur kanske räcker?

hhejlollo
0

#2 Ja köpte min voljär på blocket och fick betala 500:- och då va den som ny, hur fin som helst så du kan nog hitta nån billig och bra på blocket om du har ögonen öppna!:) Tycker de är riktigt roligt att du fått upp ögonen för dessa underbara djur! Kan berätta att mina degus är så underbara de bara går! Min ena pojke Darwin va ensam under ett tag och då fick ja honom JÄTTE tam. Han somna innanför min tröja när ja somna i bilen på väg till Åre (från Västerås) och han vakna nästan direkt efter ja vaknat! Alla mina degus kommer fram på en gång och hoppar upp på mig så fort ja öppnar burdörren! Degus är de absolut bästa smådjuret på jorden!!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Adrina
0

Som #3 säger är kolla på blocket en jättebra idé! Jag har en gammalgammal fågelbur (tror jag) den är så pass gammal att min pappa födde upp chinchillor i den när han var lika gammal som jag (14)! Men bara den har metallbotten & relativt tåligt galler (men det tror jag alla burar har) så ska det inte va några problem..

hhejlollo
0

Precis! Men de är inte de lättaste djuret att ha då dom lätt får diabetes, behöver väääldigt mycke uppmärksamhet men tycker man de är kul (som ja som älskar de!!) så är de klart värt de!! Åkte från Västerås till Borås för mina flickor och Västerås till Rättvik i två omgångar bara för dom här underbara djuren!!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

JoannaLi
0

Tack för era vänliga svar, det är väldigt hjälpsamt, och fadern börjar vekna lite (Woho! :)), enda problemet, våran gemensamma oro, för 'bonusmamman' som då är allergisk.

Hon har själv sagt att hon tror att det går bra; jag citerar 'Jag tänker inte hålla i dem, direkt', men (om jag ska tänka själviskt) så är det ju inget kul att få köpa och få hem dem, bara för att få ge tillbaka/ge bort/sälja dem igen.

Så nu frågar jag bara efter era erfarenheter, eller om ni känner någon som vet, så vore det underbart om ni kunde kommentera, PM:a (?) eller på något sätt kontakta mig, för som det ser ut nu så är det sista hindret på vägen till en degus (två, naturligtvis).

Nu håller vi tummarna, visst? :)

MoaL
0

Som de andra redan har tipsat om, kolla blocket och liknande sidor för att hitta så billig och bra bur som möjligt. Även Djurannonser iFokus finns förstås. :) Burar har ganska dåligt andrahandsvärde, så det är betydligt billigare att köpa en begagnad bur än en sprillans ny från djuraffären. ;)

Jag tror som sagt inte att hon kommer att märka av dem så länge hon inte aktivt håller på med dem eller något liknande, men var bor ni? Det kan ju eventuell finnas någon som äger degus i närheten av er som ni kan fara och hälsa på, så att ni kan se hur hon reagerar på degus. :)
Grattis till att din pappa börjar ge med sig! :P

Mvh,
Moa

JoannaLi
0

För det första, tack så hemskt mycket för alla trevliga och hjälpsamma svar!

Sedan, vi bor uppe i Västerbotten, och jag känner ingen som har en degu här uppe, men om ni känner någon som kanske bara behöver passning, eller som är vänliga nog att låna ut en/flera deguer så vore ju det guld värt.

Flubben
0

#8 Nu vet jag inte vars i Västerbotten du bor men i Piteå (jag vet, jag vet norrbotten :P) där jag bor och pluggar på ett natubruksgymnasium där har dom ett gäng tjejer och lite då och då har de öppet hus då man kan komma och kolla på djuren :) Så om du bor i närheten så är det ju inte så lång.t Har inga degus själv längre annars hade du varit välkommen att titta på dem ^^

MoaL
0

#8 Jag bor också i Västerbotten. ^^ I vilken stad bor ni i?

Mvh,
Moa

JoannaLi
0

Jag bor i Skellefteå, och det där i Piteå lät riktigt trevligt, ju.

Tack för tipset :)

Vars bor ni någonstans?

MoaL
0

Skellefteå. ^^ Jag kan helst inte ta hem folk av diverse anledningar, men vill ni träffa mina tre tjejer så går det säkert att lösa på något sätt. :)

Mvh,
Moa

JoannaLi
0

Förlåt mig, men awesome, fantastiskt :)

Jag blir alltid, av någon dum anledning, förvånad när någon bor på samma ställe som en själv, som om att man borde kunna se det på folk, men samtidigt är det som att jag tror att jag är den enda som bor där.

Gordmorgon, förresten :)

Flubben
0

#11 Nu har dem ju iof haft ett öppet hus ganska nyligen, men jag skulle ju kunna smuggla in dig ^^ ;) du kan ju PM:a mig om du tycker det verkar intressant :)

MoaL
0

#13 Haha, ja det är väl inte varje dag man stöter på andra Skelleftebor på internet, men ibland lyckas man. :P Jag skickar ett PM till dig. ^^

Mvh,
Moa