Ytterligare än frågetråd
Men Gode Gud vad jag frågar, överallt, om allt, om och om igen, men jag vill ju att mina framtida små ska få må bra.
Så, återigen, en frågetråd.
Jag har frågat förut, men nu ska jag vara mer specifik; Vi har som sagt katt, och därav har vi en transportbur för katt, med istället för plastväggar, halvstyvt tyg, med 'tyggaller' eller hur man nu ska säga, alltså en ganska finmaskigt nät i stället för metallgaller.
Den är då ganska stor - naturligtvis, kattransportbur - och jag undrar, tror ni att det går bra?
För det finns ju på Blocket, men naturligtvis vill man ju spara så mycket som möjligt, så sett är det ju väldigt trevligt om man kan använda den bur vi har. (Jag ska springa ner och kolla måtten när jag skrivit klart det här.)
Och när vi ändå är inne på transportbur, om man ska köpa från Blocket finns det ju sådana 'vanliga' kattransportburarna, fast mindre, och jag undrar, vad är det största 'hålen' i gallret får vara, för man vill ju inte att de små liven ska ta sig ut, t.ex. under biltur.
Och som i en annan tråd nämnt, det här med farliga och ätliga växter.
Jag odlar själv lavendel, salvia (ananassalvia), regnbågslupin och petunia, och så två växter som jag inte har en aning om vad det är, och så har vi ett körsbärsträd på gården, och syrén.
Vet ni hur det är med dem?
Alltså; Lavendel, Regnbågslupin, Petunia, Salvia, körsbärsträd och syrén?
Sedan, vet ni hur doftkänsliga era degus är?
T.ex. Deo, parfym, skurmedel osv.?
Tända ljus, för det luktar ju lite, och så särskilt själva eldslågan (nej, den ska naturligtvis inte komma nära buren, men ljusen står ju ändå oftast ganska synligt), hur stressade blir de?
Finns det något speciellt man ska änvända i buren, och något man ska undvika allmänt?
Och hur känsliga är dem för okända människor?
Reagerar de alls, eller blir de väligt upprörda?
Naturligtvis vill man ju inte stressa dem i onödan, så ska man undvika att ta med mycket olika folk hem/till dem?
Skulle ni säga att man kan köpa på den lokala djuraffären, eller att man hellre ska se sig om efter omplaceringar/uppfödningar längra bort?
Och skulle ni rekommendera två honor eller två hanar som 'första-gångs'-degus?
Tacksam för svar.
//Johanna
(Ps. Buren har ca. måtten 50x30x30 - LängdxBreddxHöjd - men då ligger det oftast i en ganska tjock filt, så man kan ju liksom bylta in den så att den blir mindre.)
Ja skulle nog säga att du kan använda din kattransport när du hämtar dom för dom kommer vara så stressade över resan och allt annat nytt så dom kommer mest sitta i hörnet men om du ska iväg på semester och tar med dom om nåra månader/nåt år så skulle ja absolut inte ha nåt dom kan gnaga sig ur utan då kan man köpa en billig transportbur/bur. Angående träden kan ja tyvärr inte svara på. Degus är ganska känsliga när de kommer till lukt så försök att inte använda massa parfym eller annat starkt luktande i närheten av dom. I buren ska du undvika plast då de innehåller ämnen som inte är bra då dom gnager på allt som kommer i deras väg. Degus älskar variation av alla slag så du kan göra en hängmatta av en handduk, mina har allt men dom älskar sin upphängda lilla hink som dom gärna sover i! Mina blir alltid nyfikna när de kommer folk på besök och dom vill alltid vara med och utforska eftersom nya personer betyder nya dofter! Men i början ska du ta de väldigt lungt med dom så dom får lugna ner sig och så dom får känna tillit till dig. Köp ALDRIG från djuraffär! Ja åkte från Västerås till Borås för att hämta mina två flickor första gången, andra fånen åkte ja från Västerås till Rättvik för att hämta min första pojke och sen ännu en gång till Rättvik för att hämta en till pojke. Är du intresserad av degus och verkligen vill ha två så är mitt råd att åka en bit om de nu inte finns nåra i närheten av dig. Du kommer inte ångra dig!! Och sista frågan: ja tycker du bestämmer själv vilket kön du ska välja men killarna blir oftast tamare än tjejerna. Mina killar somnar innanför tjocktröjan medan tjejerna hellre springer runt och utforskar, killarna är självklart lika nyfikna men dom är mer "mysiga". Lycka till och hoppas du fått någorlunda svar!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus