Degu med diarré
Min älskade lilla Hedvig har fått diarré och mår piss! Får knappt i henne någon mat eller medicin och känner mig som elakast på världen när jag tvingar i henne. Men jag vet ju att det är för en god sak och jag hoppas innerligt att hon piggnar till!
Det jag fiskar efter är om det finns någon annan som har erfarenheter av att ha en degu som insjuknar med diarré som symptom? Slutade det väl eller orkade det lilla livet inte med påfrestningen?

Har aldrig haft degu med diarré men dock chinchillor.
Vad är det för medicin du ger?
När det gäller chillor tar man ju bort allt godis, pellets och ser till att de bara får i sig en massa hö. Man kan även ge havregryn som binder vätska. Vet inte om det funkar på degu också, de är ju ganska lika annars.
Veterinären sa att eftersom hon varken äter eller dricker av sig själv är det bättre att hon får i sig någon form av näring än ingen alls och rekommenderade att ge morotspuré (barnmat) blandat med fibrer + elektrolytpulver (bio-lapis för kaniner, som även innehåller mineraler och vitaminer) och sen ger jag henne även antibiotika (bactrim).
När dina chillor haft diarré, har de fortfarande ätit och druckit av sig själva då? För det gör inte min degu nämligen =(

#2 Ja, det har de gjort. Så mina har aldrig varit så dåliga.
Hoppas det löser sig.
Man ger ju chillor Critical Care, är det ingenting man ger till degu? Det är ju hö i torkad form.
#3 Det låter ju som något man kan ge degu också! Men inget jag fick med mig hem från veterinären :S. Första veterinären jag var hos (som jag dock inte fick en bra känsla för) gav mig något som hon själv tillverkat som innehåller mycket fibrer. Det är det jag blandar in i morotspurén för att få i henne fibrer ^^. Svårt att veta om det man gör är bästa sättet att behandla henne på eftersom det inte finns någon sådan forskning på degu =(

Så här ser det ut och det är någonting man köper hos veterinären:
http://www.oxbowanimalhealth.com/products/type/detail?object=1608
I och med att hö är lika livsviktigt för degu som för chinchillor så antar jag att det borde fungera där med.
Prova och ring någon jourveterinär i närheten och fråga. Det har räddat livet på många chillor efter operationer och liknande.
Innehållsförteckningen liknar väldigt mycket det torkade pulvret jag fick från första veterinärbesöket (det luktar dessutom hö om det) så jag antar att det är motsvarande? Har för mig att jourveterinären jag ringde igår nämnde critical care och att det verkade motsvara det jag fått. Dock är det svårt för mig att få henne att vilja ta emot någonting i munnen. Har som mest fått i henne 0,4 ml vid ett tillfälle men hon verkar iaf ha lite mer ork nu då hon rör sig lite runt i buren ibland.

#6 Hur blandar du det?
Ibland så är det ju tyvärr tvångsmatning som gäller ifall de inte äter självmant. Jag brukar ha den allra minsta, tunnaste doseringssprutan som finns på apoteket, 0.5ml. Så sätter jag den i mungipan och sprutar försiktigt samtidigt som jag klappar över halsen.
Sen kan man ju blanda ut pulvret med mer vätska, då är det lättare för dem att svälja men man får se till att ge dem mer istället.
#7 Med morotspuré (något flera veterinärer tipsat om)! Ja, det är knivigt att tvångsmata då hon stretar emot väldigt mycket. Förstår inte hur du kan klappa över halsen samtidigt dock? Jag har svårt bara att hålla fast henne och spruta in lösningen samtidigt :S

#8 Ok, har aldrig haft någon som stretat emot så, utan jag har kunnat sitta med dem i knät utan problem. Men återigen, jag har inte matat en degu.
Testa att linda in henne i en handduk, så gjorde jag när jag skulle ge medicin till en väldigt motsträvig guldhamster som helt plötsligt verkade ha 24 tassar att fäkta med. Det funkade faktiskt bra.
#9 Jo jag har testat handuksknepet men hon är riktigt duktig på att krångla sig ur ändå, eller iaf att gömma undan huvudet för mig! I morse satt hon och åt ur sin matskål helt själv iaf så hon mår mycket bättre idag! Hon tar även emot lite havregryn och hon har druckit lite vatten själv. Så det går framåt! :)

#10 Så härligt att höra!!
Nu har hon blivit sämre igen =(. Någon som vet ifall man som djurägare får ge sitt djur subkutan injektion själv? Hon blev bättre efter injektionen hon fick hos veterinären nämligen. Jag har gått djurvårdarutbildning på gymnasiet och vet att man då hade rätt att ge sprutor…men har för mig det kommit nya regler gällande detta?

#12 Man får inte ge själv. Men det är ju ingenting som hindrar en om man kan och har sprutor hemma, jag har själv gjort det.
Men, som sagt, man får inte egentligen.