Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1097 ggr
pehu
0

Deprimerad degu

Efter förlusten av sin syster har jag märkt av stora förändringar hos Agda. Hon sitter mest inne i sitt hus och idag kom hon inte ens fram och kvittrade som hon brukar när det är matdags. Hon är pigg och kry annars, avgöringen är normal så jag tror (och hoppas) inte att hon också blivit sjuk utan att hon helt enkelt är deprimerad. Jag ska ringa och rådfråga veterinären imorgon också men tänkte även höra här med er om ni har några sådana erfarenheter? Har det blivit bättre efter ett tag och vad kan man göra för att förbättra hennes livskvalitét? Hon har sällskap av småttingarna i buren brevid men är som bekant inte så förtjust i dessa (än, hoppas jag). Hedvig var den som var mest tam och som även fick med sig Agda på att våga ta sig ut ur buren när det var dags för lekhagen och att komma fram och ta godis ur min hand. Igår vågade hon ta godsaker ur min hand men idag springer hon och gömmer sig så fort hon ser mig (de få gånger hon varit ute ur huset).

Känner mig hjälplös =(

pehu
0

Upptäckte för en stund sen att hennes avföring blivit lösare från att innan idag varit normal så hon har insjuknat troligen av samma sak som Hedvig. Blir veterinären imorgon och troligen avlivning. Vilken helvetesvecka!! =(

MoaL
0

Ge inte upp ännu, det kan vara stress också. Hon har blivit ensam i en värld som hon helt klart inte är riktigt trygg i utan sin syster som "väktare" och trygg punkt, och det kan förstås påverka henne. Ge henne något som binder, till exempel ris, blåbär och dylikt, och se till att hon får i sig vätska så att hon inte blir uttorkad. :)

Jag hoppas verkligen att hon inte blir/är sjuk!! *hoppas, hoppas*

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pehu
0

#2 Var till veterinären i morse och hon trodde att hon insjuknat på samma sätt som Hedvig. Hon hade jättemycket diarré och det luktade precis likadant och allt. Apatisk, trött och inte alls sig själv. Till viss del kan det varit stress och depression men i och med att hon inte visade upp dessa symptom alls bara några timmar innan känns det som hon blivit smittad. Jag kände att det rätta både för henne och för mig var att låta henne somna in. Jag hade ju precis gått igenom en känslostorm i och med behandlingen av Hedvig som inte blev bra utan bara tynade bort. Ville inte det skulle bli så för henne också! Dessutom hade hon en ganska hög inre stress, som verkade ännu högre nu när hennes stöttepelare var borta. I och med att hon även var svår att introducera med småttingarna och inte var särskilt tam/tillgiven mig så kändes det mest rätt att låta henne somna in.

Agda ska obduceras och veterinären har tagit träckprov på henne så förhoppningsvis får jag reda på vad som orsakade detta!

MoaL
0

Åh nej vad tråkigt. :( Bra att du låter obducera henne dock, så att ni får veta vad felet var. Berätta gärna sedan vad de kom fram till.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor