Favoritgrönsaker
Hej!
Hur ofta ger ni era degus grönsaker? Och vilka är era degus favoritgrönsaker? :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Dagligen och mina käkar upp allt jag ger dem, så jag vet faktiskt inte vad som är favoriten. De få gånger de får frukt eller ärtor brukar de gå fort dock.
Vanligast är morötter, broccoli, olika kål och så våra rester m sallad, gurka, tomat ibland

Min tjej äter inte sina grönsaker men en bit morot eller annat brukar gå ner någon gång i veckan.
Favoriten är nog all sorts frukt hon får tag på men grönsaker är det nog morot.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Mina degus får också grönsaker varje dag, och de verkar äta det mesta. :) Men de föredrar helt klart sådant som är sött - såklart
- som morötter och frukt, men frukt ger jag dem bara ytterst sällan.
Oftast får de broccoli, olika kålsorter och paprika, men även kålrot, persiljerötter, rödbetor, groddar, och så vidare. Handuppräckning för nördiga marsvinsägare; *räcker upp handen*. :P På grund av mina marsvin får även alla andra djur ett rikligt och varierat grönsaksutbud. Hade det inte varit för marsvinen som äter nästan ALLT så hade jag nog inte provat köpa så många olika slags grönsaker jämt och ständigt, men jag tycker att det är roligt. ^^
Mvh,
Moa

#3 Ja marsvin är kul, men jag tycker nog degusarna är lika bra på att äta grönt. Jag köper ju grönsaker specifikt till dem, då vi är värdelösa på att äta grönt själva + att då oftast köper fryst.
Rödbetor har jag aldrig provat, det måste vi göra! Annars tycker jag brysselkål är praktiskt. Kan de få var sitt liksom ;) Paprika får de nästan aldrig, den äter jag upp själv :P Men kan man ge "renset" från paprikan till dem tror du? Äter ju inte skälken och där kärnrona sitter… Fast frågan är väl hur mkt näring det är i det.
#4 Ja, fast jag hade marsvinen före mina degus, så det var de som drog in stora mängder grönsaker från början. ^^ Skulle jag sluta ha marsvin så skulle jag förstås fortsätta med mycket grönsaker till djuren, och när jag köper grönsaker så beräknar jag alltid att det ska räcka till allesammans. :)
Åtminstone mina degus tycker att färska rödbetor är gott, men det är nog individuellt, särskilt om det är degus som aldrig har ätit det tidigare. :) Brysselkål har jag aldrig testat, så det måste jag prova någon gång. Jag ska nog passa på att köpa det nästa gång jag far och handlar.
Haha, ja, paprika är gott. Särskilt röd och gul, men grön är ju nästan oätlig. :P Jag brukar alltid slänga kärnhuset eller vad man nu ska kalla det, tror inte att det är nyttigt.
Men jag vet förstås inte. ^^
Mvh,
Moa

Åh tänk att få kunna ge sina kurrar färska grönsaker! Suck…mina äter bara sånt som är knaper torrt…det blir till att torka allt i ugnen innan jag ger dom. Skulle det inte vara tillräckligt torrt tittar dom bara på mig och liksom säger: "vad menar du att vi skulle göra med det där? inte äta väl?!"
Grönsaker mina gillar är, paprika, sötpotatis, rödbetor, morot, selleri, vitkål, äppleskal(obesprutade) och gröna ärtor…och ibland tomat…men dom måste ju också vara knapertorra förstås!
Persiljerot, broccoli och brysselkål måste jag prova också, tack för tipsen.
Vad tror ni om rotselleri och palsternacka? Kan det vara något för degusar?
Kärnorna i paprikan är inte bra…i alla fall inte för oss människor…
Äter de ingenting färskt? O.o
Rotselleri och palsternacka borde gå utmärkt att ge, det är då inte farligt på något vis såvitt jag vet. :)
Är det bara jag som tycker att all selleri luktar apa? :P
Mvh,
Moa

Näe inget fäskt alls…tokstollar! Inte ens färskt gräs på sommaren…
Whaat? Vilka skumma pluttar du har, haha.
Gräs brukar ju vara hur poppis som helst. ^^
Mvh,
Moa

Palsternacka kan vara rätt söt, som morot, så man ska nog inte ske massor, men då och då.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack, det visste jag inte, det är bra att veta. :) Mina har inte fått äta palsternacka någon gång, så jag vet inte ens ifall de skulle tycka om det - fast de äter iochförsig nästan allt i grönsaksväg så jag tror inte att de skulle nobba palsternacka heller. ;)
Mvh,
Moa
Mina degusar äter inte heller färska grönsaker. Har försökt få grönsakerna mer attraktiva genom att strö lite havregryn över (de ÄLSKAR havregryn) men icke! Tog över dem i vintras så jag vet inte om färskt gräs funkar än!

Ska testa gräs igen…som varje år. Dom gillar blommor! Klöver och maskros är gott…men dom måste torka i alla fall lite.
#12 Ja det visar väl sig om dom gör sällskap med mina tokstollar 
Min herre avskyr grönsaker, precis som chinchillorna. Bär går bra, och gräs/ogräs i alla de former.
Men aldrig grönsaker. Har man över från t.ex. tacos, är chansen större att hundarna äter det istället.
Morot är favoriten! Ger inte så ofta, men blir bättre och bättre med hans kost. Försöker i alla fall så att han alltid har grönsaker i buren :)
Lär skaffa Degus så snart jag kan men är van vid marsvin så har en fråga.. Kan man sätta ut tex ett burgaller på gräsmattan på sommaren och låta dem gå där en stund? Vet att de inte ska ha för mkt grönt, och verkligen inte mkt sött osv… men ja, hur är det med tex gräs? Tycker om att ha dem ute och se hur lyckliga de är:)
Mina älskar gurka! Fast några fick lära sig först att den är ätlig… Lite sallad funkar också alltid.
Morot går också bra men det får de inte så mycket av och paprika har jag inte testat då båda är sötare. Hur mycket morot eller paprika ger ni?
Odlade klöver och persilja på balkongen - stor succé!
Borde kanske odla en gräsmatta nästa år 
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#16 Gräs är lugnt, hö är ju också gräs, fast torkat då förstås. :) Men tänk på att det är samma som med kaniner och marsvin, man måste vänja sina degus vid det långsamt och inte dundra på med stora mängder på en gång. :)
Nog kan man sätta ut ett burgaller, fast jag skulle nog hellre plocka gräs och lägga in i buren - eventuellt ta ut buren (med botten och allt) och stoppa in gräs i buren. Risken är annars stor att de lyckas rymma, för det kan de vara riktigt duktiga på. ;)
#17 Jag brukar skiva morötter med osthyvel, så det blir morotsmynt med en tjocklek på cirka två millimeter eller så. Så länge nu inte moroten är en riktig tjockis så brukar jag ge ett helt mynt per degu de gånger morot står på menyn, annars delar jag så att de får ett halvt var. Paprika får de i bitar om cirka 1x1cm eller 1x2cm, det är lite olika. Men de får inte paprika så superofta, dock. Men det är nyttigt, det innehåller mycket C-vitamin. :)
Mvh,
Moa
Tack för tipset:) Hade ett marsvin förr som var utbrytarkung haha, vi brukade hitta honom under vinbäsbusken

Jag måste erkänna att ja blivit riktigt slapp när det komemr till grönt för mina den senaste tiden. :/ blir som bäst grönkål från landet nån gång per vecka
Verkar inte som jag är ensam om att ha en degus som inte äter nåt färskt, skönt och veta. Men ska fortsätta pröva mig fram med olika sorter.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#18 Tack för infon! De mängderna låter ju vettigt. Hade just tänkt på vitaminhalt kontra sockerhalt i paprika och funderat fram och tillbaka om det var en bra idé eller inte. Tror jag ska testa med en smula nästa gång vi har en hemma. :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.