Degus iFokus

Degus

Etikett: presentationer
Läst 1627 ggr
Cafesinner
0

Ny här i forumet! (+ lite frågor)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ber om ursäkt för ett låååångt inlägg, haha… är lite frustrerad och tänker för mycket antar jag…

Hejsan allihopa:) Har en vän som brukar hänga på iFokus väldigt mycket då hon är helt mustokig, och efter allt prat om sidan så kikade jag in här själv - dock av andra anledningar.

Främsta anledningen är att jag hittat en ny stor kärlek, Degus.
Jag har förr bara haft hästar och marsvin som husdjur, men alltid varit allmänt djurgalen. Började nyss på naturbruksgymnasiet i Dingle (Är dock 18, long story).

Eftersom jag är marsvinsgalen gick jag ner till Animalen (djurhuset) varje dag i flera veckor och gosade med dem, lärde känna dem osv. Sedan en dag fick jag syn på något annat i en bur bredvid. Nämligen 2 deguhonor och 3 nya små ungar! Jag hade aldrig riktigt kännt samma kärlek till andra smågnagare som till marsvin…. kunde liksom aldrig mäta sig, men långsamt blev jag helt degubesatt!!! <3

Nu har jag upptäckt ännu en bur med en ensam deguhane i - en liten kille jag börjar bli riktigt bra vän med. Jag har döpt honom till Duplo, och han klättrar så gärna upp till mig och ger mig en puss, leker i tröjan eller övar på små tricks. (Endast för mig, vad jag märkt - hihi man blir nästan lite mallig:$). Ni kommer nog få se en del bilder på denne lille herre!

Jag har just nu 3 marsvin så kan inte skaffa Degus själv innan de är borta (de börjar dock bli gamla pensionärer så jag gissar att de har högst ett år kvar).
Jag bor på internatskola utom helger och lov (inte tillåtet då) där det uppmuntras att ha husdjur så det är inget problem. Problemet blir dock att jag bor med min mamma och bror i villa - som vi nu ska flytta ifrån. Tydligen står det att husdjur ej är tillåtet i det nya hyreskontraktet.
Mamma sade till ägarna att vi har "3 gamla marsvin vi tar med, som ändå bara är i buren" (inte ALLTID, men hon ville väl smöra lite). De sa okej, men det är ju lite speciella omständigheter kanske. Vet att de nekat folk med iller bland annat…
Jag tycker ifs Degus både luktar och låter mindre än marsvin, är mer lätttränade, renliga osv… så egentligen borde det kanske gå… om jag gör någon slags förklaring på papper eller något och lämnar in… uh gud jag är helt förtvivlad vet inte hur det ska sluta. Är ju bara helger och lov men ändå… Pallar inte åka ut till skolan och mata dem varje dag då… är ändå en bit att åka.
Har tittat på smådjurspensionat men det är ändå 50kr/kalenderdag vilket är okej på helger men på loven blir det sjukt dyrt - spec sommarlovet! Någon som vet något alternativ jag inte tänkt på:/???

Lite andra saker jag funderat på:

- Går det att ha marsvin och degu ihop? Alltså tex två marsvin och två degus eller liknande. Om man ställer degumaten på övre plan dit marsvinen inte går, separerar buren vid utfodring av grönsaker/frukt till marsvinen osv? I mean, de är rätt nära släkt och behöver ungefär samma förhållanden så därför undrar jag… Är rädd att jag kommer sakna själva gosandet med marsvin. Inte alls säkert, men blev lite nyfiken.

- Hur gosiga är degus? Är det väldigt individuellt? Duplo brukar gillar att bli kliad under hakan vilket jag sett andra bli på youtube osv, men är de gosiga, typ lägger sig i ens famn osv? Har fått uppfattningen att de är mer råttliknande, dvs springer hellre runt och undersöker och leker?

- Är deras utfodring så komplicerad som det låter? Hur lätt är det egentligen att de får diabetes osv?

/ Sanna

(Jag och Duplo på bild!)

Wand
0

Vet inte alls vad du ska göra, men kan ju trösta dig med att en iller luktar mer än hund och katt och är betydligt "vildare" och busigare, så att de nekar en sådan är nog rätt förståeligt och kan inte mätas med degu/marsvin. Flört

Hoppas att det löser sig för er, själv hade jag också gärna skaffat degu om jag kunde!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Cafesinner
0

Tack haha.. hjälper iaf att någon vet hur jag har det. Mamma förstår knappast hur mycket jag vill ha två egna:/

Varför kan inte du?:o

Wand
0

#2 Förstår dig. Min mor förstod inte alls hur gärna jag ville skaffa hamster när jag ville skaffa min Smiley. Men det löste sig på annat sätt (flyttade till pappa).

Jag är allergisk emot hö, så det är omöjligt för mig. Sålde mina 3 chinchillor i somras just pga det. Sedan har jag nog inte plats med tanke på alla djurburar jag har i mitt rum nu. xD

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Cafesinner
0

Aw, know how it feels. Är allergisk mot hö, damm, pälsdjur osvosvosv. Men ändå har jag haft djur sedan jag var typ 8 och utbildar mig i den branschen haha… skiter i min hälsa:$

MoaL
0

Välkommen hit! :)

När det gäller den nya lägenheten, är det verkligen nödvändigt att hyresvärden får reda på dina (framtida) degus? Om det bara är helger och lov tänker jag. Annars kanske ni kan prata med dem så att de kan göra ett undantag för just helger och lov när det gäller degus?

Vidare så bör man inte blanda olika djurarter med varandra, så det är ingen bra idé att hålla marsvin och degus samman.

Gosigheten är väldigt individuell, ja, och det har förstås också att göra med hur mycket man hanterar och håller på med dem. :)
Med råttor kan jag dock inte jämföra dem, råttor är ju kelgrisar av stora mått. ;)

Så lätt tror jag knappast att det är, om man sköter utfodringen med måtta och eftertanke. Mina tjejers huvudfoder är förstås hö, därefter får de grönsaker vanligtvis varje dag. Inte mycket grönsaker, men en lagom bit var. Frukt får de i princip aldrig. Och kraftfoder ger jag mina som godis, inte som "foder". :)

Duplo är en riktig liten sötnos. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Cafesinner
0

Tack för välkomnandet och hjälpen:) Hur viktigt är tex cvitamin för degus?

haha ja visst är han!:3

MoaL
0

Såvitt jag vet så vet man ännu inte om degus kan tillverka eget C-vitamin eller ej (och om man har kommit på det får någon gladeligen uppdatera mig), så man brukar rekommendera att ge grönsaker som innehåller C-vitamin då och då. Om man tänker på hur små mängder C-vitaminrika grönsaker som behövs för ett marsvin så är det ju INTE mycket som behövs för en degu. :)

Mvh,
Moa

Cafesinner
0

Går tex paprika bra? Inte sett det på någons lilla grönsakslista här eller annanstans men mina marsvin ääälskar det + innehåller väldigt mkt bra, spec röd…

MoaL
0

Jodå, paprika går bra. :) Och alla olika slags kålsorter, broccoli, blomkål och så vidare. ^^

Mvh,
Moa