Månadskostnad?
Hej allesammans! :)
Hur mycket kostar era degus på ett ungefär per månad?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

INGENANING!
Räknar inte på det och tänker inte göra det :P Försöker intala mig (& kanske framförallt sambon) att deras kostnader är försvinnande små om man kollar på djurens kostnader totalt ;)

Jag har haft en 2.5 kg säck med degu foder i typ ett halvår så det är ju inte direkt dyrt. Ska kolla nästa gång vi går till djuraffären efter märke och pris.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Har ingen aning heller faktiskt
FÖrsöker låta bli att tänka på det men tror inte det är så mycket faktiskt :P

#2 det är ju knappast pelletsen som kostar här hemma iaf ;)

Tror inte att det kommer att märkas så mycket här hemma, en droppe i havet, i jämförelse med övriga djur.
Hö köper vi för drygt en krona kilot, i 200 kg balar, går så pass åt får att kaniner inte märks, så då märks nog inte degus heller. Strö köper jag mängder åt mössen, där det finns 25-30 burar, som städas ofta, så det märks inte där heller. Pellets går i små mängder, så det kan knappt räknas som kostnad. Grönsaker brukar jag kunna få hem gratis från jobbet, kantstötta och fula, men fullt ätbara. Får köpa mellan varven, men sommartid kan man ta det mesta ute.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har inte heller räknat på det, men i jämförelse med exempelvis marsvinen (som äter liknande) och som ändå är bland de billigaste i drift, så är degus definitivt inte de dyraste i det här hushållet. :P
Men om jag försöker räkna ihop det:**
Pellets** 229:- / räcker i typ minst fyra månader.
Hö 125:- / om jag bara skulle ge dem så skulle det säkert räcka i ett år.
StL-strö 59:- / om jag bara skulle använda till dem som skulle det säkert räcka i minst ett halvår.
Grönsaker - Tja, om jag ska höfta i överkant så säger jag väl en 30-40 kr i månaden, max? Men det är svårt, de äter så lite grönsaker att det knappt märks om man jämför med de andra djuren. :P
Sammanlagt blir det väl cirka 100-125 kr i månaden? Inte så farligt, och då har jag nog ändå överdrivit. :) Tur att jag inte behöver göra en liknande sammanräkning över råttorna (hujedamig). 
Mvh,
Moa
Men kostar inte strö och så en del?
#8 Det beror förstås på vilket strö man vill använda, hur stor bottenytan är, och hur ofta man byter i buren. :) Jag använder StL-strö till mina degus, och det kostar 59:- per paket, och räcker säkert ett halvår till mina degus. Vill man använda spån så finns det jättestora balar på Granngården/Lantmännen som kostar 89:- eller något liknande, och som förmodligen räcker en halv evighet till bara degus. ;)
Sedan finns det förstås massor med andra olika ströer också, så priset beror alltså helt på vad man vill använda och hur mycket man använder, men det behöver inte nödvändigvis bli dyrt alls. Degus kissar ganska lite och avföringen är torr, hård och luktfri, så man behöver inte byta så jätteofta. :)
Mvh,
Moa
Ah najs:) Spån är rätt dyrt men funderar på att ha endast lite spån eller pellets i botten för uppsugning och sedan typ halm som underlag då de tydligen ska ha känsliga tassar?
De verkar hur som mkt billigare än marsvin, yayx)
Haha, de ÄR billigare än marsvin, och då tycker jag ändå att marsvin är billiga. ;) Spån är ju inte alls dyrt, om man köper spånet på Lantmännen vill säga. :) Det använder jag till mina marsvin, och en sådan bal räcker 2-3 månader eller så, och då är det i princip bara de och kaninen som har spån som bottensubstrat.
Mvh,
Moa
Köper man spån på Granngården så får man ungefär 800 liter för 100 kronor. Till ett burdjur så räcker detta i säkert MINST ett år.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#12 Det beror på vad det är för burdjur, men till degus räcker det säkert ett år. :)
Mvh,
Moa
#13 Tror att gerbiler är det enda djuret som behöver mycket spån som jag kan komma på i alla fall, men även för ett gäng gerbiler räcker en hel bal mångamånga månader.
Billigt är det i alla fall!
#14 Fast gerbiler behöver man ju byta till så extremt sällan. :) Då går det betydligt mer spån till marsvin till exempel, eftersom de dels ska ha rätt stora burar (jag har 140:s-burar till både marsvinen och kaninen - de går inte ihop förstås), Men framförallt smutsar de ned en hel del med både urin och avföring. :)
Jopp, absolut billigt! Tack och lov för Granngården. :P
Mvh,
Moa
#15 Visserligen, men gerbilerna ska ju ha stora akvarium/lådor som gärna får ha 3 decimeter tjockt med spån, och det är inte några liter direkt.
Men som sagt, tack och lov för Granngården.
Har ju turen att själv enbart ha djur som kissar och bajsar lite, så då behöver man bara byta varannan vecka ungefär. 
#16 Jo, jag vet, jag har fött upp gerbiler. ^^ Men till exempel mina två marsvinshonor ska ha ett spånlager på omkring 5 cm, utbrett på en yta av 140x69 cm. Därefter får man tänka på hur ofta det ska bytas, när de dricker upp cirka 600ml vatten per dag, som sedan också kissas ut. Plus grönsaker och mängder med hö som de trycker i sig. Tre marsvin och en kanin hos mig använder upp en sådan bal på 2-3 månader ungefär. :)
Gerbilers akvarium blir heller inte ohygieniska särskilt snabbt, man behöver inte alls byta ofta. Jag tror att jag bytte en max gång i månaden eller så till mina gerbiler, och oftast bytte jag inte för att det var ofräscht på något sätt, utan för att de hade fått gnaga sönder så många kartonger att akvarierna nästan var fyllda av sådant. x)
Mvh,
Moa
#17 Dricker de sååå mycket?!
Känner mig återigen bortskämd med mina djur.
Jag byter åt gerbilerna samtidigt som jag byter åt hamstrarna, egentligen är det onödigt men lika bra så vet jag att det aldrig blir smutsigt. 
#18 Haha, jaa, mina marsvin dricker jättemycket. :) För några veckor sedan, innan min tredje marsvinshona fick avlivas, så var jag tvungen att fylla på vattenflaskan innan det ens hade gått ett dygn (jag brukar annars byta vatten varje kväll innan jag går och lägger mig). Kaninen tömmer en vanlig 140ml flaska och marsvinshanen tömmer en 250ml flaska per dag, och så då alltså marsvinshonorna som dricker mellan 500 och 600ml per dag. De dricker förstås mindre om de får jättemycket grönsaker eller gräs och sådant, men de kissar ju inte mycket mindre för det. De får bara i sig vätskan från det gröna istället för från vattenflaskan. ^^
Men till degus (om vi ska återgå till ämnet
) skulle en sådan bal räcka väldigt länge. :D Likaså till hamstrar och sådana djur som smutsar ned väldigt lite. :)
Mvh,
Moa
Jag köper något strö från lantmännen som är återvunnen kartong och papp som är strimlad i bitar. Sen har jag massvis med halm också för de gillar att "gräva" små hålor i det! Jag testade att lägga hela tidningspapper längst ner sist med halm över och de har varit sysselsatta med att riva loss och bygga hålor och gångar med hjälp av halmet och tidningspappret hela veckan nu! Dock är jag osäker på om man ska våga använda tidningspapper så ofta. Vet inte om bläcket är farligt för dem, något som vet? Har läst lite olika ang. det :S
#20 Det är StL-strö som du köper på Lantmännen som är strimlad wellpapp. :)
Nej, tidningspapper är ingen fara. Jag har då aldrig haft något djur som har blivit sjuk av det, och jag ger det framförallt till mina råttor som bäddmaterial. :)
Det låter för övrigt som om dina degus har haft riktigt roligt! :P
Mvh,
Moa
#21 Tur det finns mer vana smådjursägare än en själv ;). Första gången på flera år som jag har gnagare igen! Då vågar jag nog sysselsätta de små med tidninspapper i framtiden också, för ja….de uppskattade det verkligen! Och det är otroligt roligt att sitta och studera hur de leker med det…och verkar aldrig tröttna heller? ;D Tänk om man själv var lika lättroad, vilket rolig liv man skulle ha ;)