Panda mamma?
Igår kväll innan jag och min sambo skulle gå och lägga oss tog vi oss en sista titt i degu buren. Det vi såg i var blod, överallt! Vi plockade upp våra två degu ungar och såg snabbt att tippen på bådas svansar var borta. Vi vet inte vad som har hänt men något eller någon har gjort att dem har velat släppa sina svansar.
Nu har vi varit hos veterinären med dom och dem har fåt antibiotika och lite extra vätska. Honan är riktigt svag och orkar knappt gå till skilldnad från sin bror som är lika busig som vanligt. Veterinären rådde oss att separera ungarna och föräldrarna för tillfället och det gjorde vi.
Yuka, som baby honan heter, satt och skrek efter sin mamma då hon kunde höra henne i buren brevid. Hjärtskärande skrik. Jag vet inte varför men jag fick då för mig att lägga in en liten nalle åt dem och det verkar ha gått hem. Så fort jag laggt ner panda nallen så gick hon långsamt fram till den och gosade in sig. Hon skriker fortfarande efter mamma då och då men inte alls så som innan. Den må inte ersätta hennes riktiga mamma men jag tror hon gillar sin panda mamma.
DESU!~
Herrugud så söt!! Ja blir kär!!:o
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Haha joh hon är en liten sötnos! :) Nu hoppas vi bara att hon ska bli frisk :/
DESU!~
Ja de hoppas vi! Tråkigt att de blev som de blev:/ håller tummarna!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Hej!
Några funderingar :)
Bor föräldrarna fortfarande ihop? Är det i så fall inte dags att separera dem så att honan inte får nästa kull direkt?
Hur gammal är ungarna? Tjejen kanske kan bo hos mamma och pojken hos pappa…
Håller tummarna att lillan hämtar sig snart!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Mjo vi hade tänkt speparera dom son, far och dotter, mor men vi vill bara att ungarna skall tillfriskna lite först. Dem är 3 veckor.
Vi måste skaffa en till bur bara! Vi satsar på att skaffa en sådan där voljär ifrån hornbach så fort som möjligt! :)
DESU!~
Vad kostar dom på hornbach? Vill bara rekomendera denna sida! den är toppen http://www.kattlycka.se/fagel.html
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Bor de ihop allihopa så kan det ju ha blivit slagsmål om hanen försökt para honan och ungarna kommit ivägen. Det kan hända att honan säger nej ordentligt till hanen för att skydda sina småttingar och då kan det gå illa.
Jag tror lösningen hellre är att ta bort pappan och låta ungarna bo kvar med mamman. De behöver ju henne fortfarande i och med att de bara är 3 veckor gamla.
Flyttade över ungarna till mamman och satta pappan i buren brevid nu! Herregud vad dom pratar och lilla yuka som mådde så dåligt är glad och springer omkring som en liten dåre :3 så jäkla sött.
DESU!~

#8 Bra, så små ungar skall vara med sin mamma!! Tror nog att de kommer repa sig snabbt nu.
Mjo jag tänkte med det för vad jag har fått för info ska ungarna stanna med mamman iallafall i 6 veckor men efterson veterinären sa att jag skulle separera så lyssnade jag ju på dem^^' Tänkte att dem skulle veta bättre.
Ungarna är ju mycket gladare och piggare nu med mamma iallafall :)
DESU!~
Bra! Jag läste igenom tråden natten till idag men var för trött för att svara - är så glad nu att småttingarna är tillbaka hos mamma. :) Så tråkigt dock att de skulle behöva förlora svanstipparna och bli tilltufsade, småpluttarna. :S Sådant som händer, men alltid tråkigt när små bebisar blir drabbade. Förstår att du blev orolig! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Mjo dem små svans puffarna är ju så fina och ger verkligen degun det där speciella utseendet men jag är glad att dem mår bättre iallafall även utan svanspuff x3
DESU!~