intresserad av degus
Jag är väldigt väldigt intresserad av att skaffa degus. Jag har just nu 2 gerbiler som vi skaffade sensommaren 2009. Gerbilerna var mina egna första djur och jag känner att nu efter 2 år så är jag redo att skaffa mer djur.
Jag har läst artiklar och inlägg här på Degus.ifokus om hur man ta hand om dem och vad för slags mat de ska ha och bur osv.
Men som jag har förstått det så kan de bli riktigt tama. Jag har i alla fall massor av frågor :)
* Ungefär hur tama kan de bli?
* Hur mycket har ni jobbat med att får era Degusar tama?
* Finns det några Degus uppfödare i stockholms området? Jag har själv inte hittat någon. Men sen har jag inte letat jätte mycket. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna hälsa på träffa lite degusar och se om det verkligen är ett djur som jag vill ha och som passar mig :)
* Hur pass allergivänliga är de? Vad jag har förstått så är de lite som gerbiler. De luktar inte särskilt mycket?
*** Jag har läst att de gillar sol/att solbada. Är det ett måste? Vårt hus ligger nämligen i ett lite dåligt läge för att få sol in i mitt rum.
* Om jag köper omplaceringar. Hur fästa kommer de kunna bli vid mig? Jag menar, Med ungar är det ju kanske lite enklare att få dem tama?
* Jag har läst att de flesta ger s.k. Kraftfoder. Vart hittar man det och vad består det av? Jag har läst att de äter mycket hö, stämmer det?
* Om man ska köpa bur, vart rekommenderarna ni att man köper den och vad för slags bur. Jag har förstått att de gnager mycket och att de gillar att klättra. Är de som gerbilerna och gillar att gräva tunnlar också?
* Gerbiler ska INTE ha hjul just för att deras ryggrad hammarn i en onormal ställning. Är det likadant för degusar? Jag har sett att vissa ger hjul till sina degusar.. om man ska ge det till dem, hur stora ska hjulen vara för att ge minst belastning som möjligt för deras ryggrad?
* Är det något annat viktigt som kan vara bra att veta?
**Tack i förväg!
* Slänger in en bild på mina Gerbiler * 
När det gäller bur rekomenderar jag att du köper ett terrarium eller helt enkelt en vanlig bur som inte är gjord av plast på något sätt för dem gnager verkligen MYCKET!
Gu vad söta dina gerbiler är! Är lite sugen på att skaffa sådana själv! :)
DESU!~
#1 ok, jo för gerbiler gnager också jättemycket. Jag brukar lägga i kartonger + toarullar som de får gnaga på. Trähuset som de bor i gnager de också på väldigt mycket. :)
Men ska de inte ha en hög bur så att de kan klätta?
Haha tack :)
#3 jo fast om de gillar och gräva är det väl bra att ha en bur med hög kant i botten också? xd
btw gnager de inte på gallret då?
Supersöta gerbiler! :D
Degus kan bli väldigt tama, beroende på hur mycket man jobbar med dem. Det är ingen ovanlig syn att se degus sitta och blunda och njuta medan man kliar dem under hakan till exempel. ;)
Degus luktar inte särskilt mycket, nej. :) Sedan vet jag inte just hur allergivänliga de är, eftersom det inte nödvändigtvis har så mycket med lukt att göra, utan vad deras hud avsöndrar, damm och sådant.
Solbadning är inte ett måste, även om de gillar det. Degus uppskattar värme, så om man kan och vill så fungerar det lika bra att sätta upp en värmelampa åt dem eller något liknande, om man vill ge dem möjligheten att solbada ibland. :) Sandbad och sådant ska de ha däremot, men det är du nog redan bekant med i och med att du har gerbiler. :)
Degus huvudfoder är hö, precis som för till exempel marsvin, chinchillor och kaniner. Hö ska alltid finnas tillgängligt. :) Kraftfoder är helt enkelt torrfoder som man ger om man vill ha upp sina degus i vikt, om de växer eller är dräktiga eller liknande. Om man som jag ger sina degus ordentligt med hö och även grönsaker i princip varje dag, så är det inte nödvändigt med något kraftfoder, om man nu inte märker att ens degus skulle behöva gå upp i vikt till exempel.
Kraftfoder köper man på djuraffären. Finns det inte hemma så kan de beställa hem. Det bästa är att köpa ett pelletsfoder, och inte en "gnagarblandning". Tips på bra kraftfoder till degus är till exempel Science Selective Degu och Care+ Degu. :)
Bra bur är till exempel en voljär eller ett jättestort terrarium. Dessa djur gnager väldigt mycket, så det är viktigt att ha en bur som inte blir söndergnagd på en gång. :) SandraNoSekai ger ett bra exempel på bur.
Degusvansar är lite smått upprullade nästan hela tiden. De går inte runt med svansar som hålls vågrätt i linje med golvet till exempel, som gerbiler, råttor och möss gör. :)
Ett hjul bör vara åtminstone omkring 30cm i diameter. Jag tror mitt hjul antingen är 28cm eller 30cm i diameter, det var det största jag kunde hitta på djuraffären som inte var hälsofarligt. :)
Degus har lätt både för att bli tjocka och för att få diabetes, så man måste tänka på vad de äter. Fodret får inte innehålla en massa torkad frukt eller liknande, och frukt överhuvudtaget ska inte ges särskilt ofta eller alls överhuvudtaget. Tänk också på att degus kan bli ordentligt gamla om man har tur. Jag tror att rekordet ligger på 15 år eller så, även om medelåldern väl är omkring 5-7 år.
En medlem här på Degus iFokus hade en degutant som gick bort för ett tag sedan som blev hela tio år gammal. :) Alltså måste man tänka på framtiden, i och med att det är djur som vanligtvis lever längre än bara ett par år. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oj tack så mycket för det långa svaret! :D
Det låter som de är ganska lika gerbiler ändå! Fast de lever ju längre dock. Men därför tror jag det skulle vara bra att ta två omplaceringar. Som bott tillsammans då såklart.
Men HUR får man dem tama? :)
Tack btw.!
Locka med något gott i handen och låt dem vänja sig vid dina händer, din röst och din lukt. Spendera mycket tid med dem och hantera dem mycket :)
DESU!~
Hej!
Vilka sötnosar, dina gerbiler! :)
Ska försöka svara dina frågor i tur och ordning ;)
Degus kan bli jättetama beroende på hur mycket tid man ägnar åt dem. Det gäller både omplaceringar och ungar, både tjejer och grabbar. Omplaceringar tar oftast lite längre tid beroende på vad de varit med om innan. Mina omplaceringar har blivit mycket framåt, kommer direkt när jag ropar på dem och älskar att sova i mina varma händer. Och jag har bara haft dem i tre månader nu.
Det blir minst en timme varje kväll som jag tillbringar med att sitta framför burarna, låta dem komma ut och klättra på mig alternativt sova i händerna eller under fleecejackan. Eller så får de springa hejvilt i köket. :)
Jag vet tyvärr inga uppfödare i Stockholmsområdet… Bor själv i Södertälje så om du vill får du gärna komma förbi och träffa på mina grabbar. :)
Själva degun är nog lika allergivänlig som de flesta smådjur med päls, t.ex dina gerbiler. Sedan kan man ju välja passande strö (cellulos, halmpellets mm) och hökakor istället för löshö om det är det som är problemet. Rengör man buren regelbundet luktar de inte särskilt mycket. Lite degu helt enkelt ;)
Jo de gillar verkligen att sola men det är nog inget måste, bara ett plus.
De flesta djurbutiker har något deguanpassat kraftfoder. Det är viktigt att det är mager och är utan socker. Sedan ska de inte ha mycket av det. Mina äter mest hö och lite torkade örter och blommor och lite färska grönsaker. Sedan får de kanske en tesked kraftfoder som tillskott.
Vi byggde burarna själv så jag har ingen aning var det finns bra grejer att köpa… De älskar att klättra och sitter gärna högt uppe där de har bra överblick. :) Mina gräver nästan inte alls, lite i sandbadet kanske. Däremot tycker de om tunnlar av alla slag.
Mina degus har hjul som är 30 cm i diameter och utan pinnar. Deras hållning är då samma som på golvet och de kan inte fastna.
Ja, vad finns det mer att berätta? Degus kan få diabetes så man får vara noga med maten och inte byta foder bara så där. Men vet man bara om det är det inga problem.
Kommer spontant inte på så mycket mer men hoppas att svaren hjälpte ändå :)
/Anne
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#8 oj tack så mycket! Det låter jätte mysigt med degusar. Min kompis hade 2 råttor förut och de var jätte tama. Men eftersom min mamma är allergisk mot råttor så kunde vi inte skaffa det. Vi köpte då mina gerbiler. Det går hur bra som helst. jag har heller inte utvecklat någon som helst allergier mot dem så det ser positivt ut. Djur människa som jag är :)
Tack!
#6 Vägen till en degus hjärta går genom magen. ;) De kan inte motstå mat. Gör till en vana att servera kraftfodret med händerna, pellet för pellet, så kommer de att bli mer och mer modiga och tillitsfulla. Det går inte länge förrän de utan problem sitter i händerna/knät och äter sin mat, och sedan frågar efter mer och letar igenom dina händer. :P Du kan ju göra något ljud också inför varje liten matstund, så kommer de att lära sig "inkallning" samtidigt. :) De är väldigt läraktiga, och lär sig på en gång när något betyder mat. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#10 okej, vad coolt! :D
Jag läste också att man kunde, första dagen de var här, lägga in en tröja som man haft på sig en held dag. För då lär de känna lukten bättre. stämmer det? Tröjan skulle ligga i buren i en dag har jag för mig.