Degus iFokus

Degus

Etikettavel
Läst 2106 ggr
MoaL
0

Max- och minimumålder inför första kullen?

Hej!
Finns det någon max-ålder inför första kullen hos degus, så som det finns för exempelvis råttor och marsvin (eftersom bäckenet stelnar hos dem efter en viss ålder om de inte har fått några ungar)?

Och vilken är den absoluta minimumåldern att ta första kullen?

När är det lämpligast med första kullen?

Tack på förhand. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

smurfan-13
0

Vad jag har förstått så finns det ingen maxålder för degus. Min Vega är född slutet på 2007 och hon fick sin första kull nu i januari. Och den kullen har vuxit superbra och hon har varit en supermamma!

Oftast rekommenderas att honan skall vaa ett år innan första kullen, eller åtminstone väga mer än 200 gram.

Mynta fick sin första kull när hon var drygt 13 månader och jag kan nog känna att hon kunde fått vara lite äldre egentligen. Samtidigt så hade Gnejs gått m Vega sen hon va 5 månader och inget hände förrän nu, så jag räknade nog inte m att Mynta skulle få så tidigt. Myntas kull har växt lite dåligt, men är idag så stora som vittecknade verkar vara i den åldern. :)

MoaL
0

Åh, häftigt att de ska vara såpass gamla. Jag är ju mest van vid råttor, och där är det ju ett big no-no att ta en kull på en ett-års hona eller äldre. :)

Mvh,
Moa

Vosjes
0

Hur gammal ska en råtta vara vid sin första och sista kull?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
0

Folk säger och tycker lite olika, men råtthonor ska vara minst omkring sex månader vid första kullen, och hanar ska vara "så gamla som möjligt". Äldsta åldern på honan för första kullen brukar folk säga är ett år, men det brukar man egentligen tycka är för gammalt. Själv skulle jag inte ta någon kull på en såpass gammal förstagångsfödare. För en andragångsfödare skulle jag däremot våga det. :)

För en hona som har fått en kull redan så står det på vissa ställen att de ska pensioneras senast vid 15 månader, men jag tror inte att det är särskilt många som tar kullar så sent på sina råtthonor. Det är väl då möjligtvis om det är en väldigt frisk och stark hona (vilket det förstås bör vara). Det rekommenderas också att man inte tar mer än max två kullar på en hona. Glad

Det är ganska stora hälsoskillnader mellan degus och råttor, och likaså lever råttor betydligt kortare liv än degus tyvärr. :/

Mvh,
Moa

Vosjes
0

De har ju tyvärr betydligt kortare liv än degus, otroligt tråkigt. Men oj vad intressant att folk tycker så olika inom aveln hos råttor.

Hur utvecklas råttor jämfört med degus? Eftersom de har en betydligt kortare livslängd bör de väl mogna tidigare också? Eller tänker jag helt fel nu?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
0

Egentligen tycker nog många ganska lika, men det står lite olika i olika avelsråd helt enkelt. :)

Degus är dräktiga betydligt längre än råttor, som bara är dräktiga i 21 dagar, alltså tre veckor. Råttungar föds nakna, blinda och döva i motsats till degus som föds färdigutvecklade, precis som exempelvis marsvin och chinchillor. Råttungar är öppnar ögonen efter två veckor och är leveransklara vid fem veckors ålder, och ska då väga minst 80 gram. Då är de vanligtvis även könsmogna, men är alldeles för unga för att man ska kunna avla på dem. De är oftast kroppsligen fullvuxna vid ungefär ett halvår. Och tyvärr blir de sällan särskilt mycket äldre än 2½. :S

Mvh,
Moa

hhejlollo
0

Min hona väger 200g och ja funderar på att ta en kull på henne. Dels för att min ena hona nu är ensam pga slagsmål och dels för hon är så fin och båda har så fint temperament, päls, inga sjukdommar osv så de är absolut inte bara för dom är söta! Tycker ni ja kan göra de nu? Ja vill föra vidare deras temperament och så! Vart lite konstigt skrivet men men:p

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
0

jag skulle inte ta ungar på en hona som slåss m andra degus eller funkar helt bra socialt! Sen tycker jag åldern är viktigare än vikten, då det ju även handlar om mognad.