Degu mat
Hej! Jag ger mina degus mat från märket Selective. Dom får hälften Selective marsvin och hälften Selective chinchilla och dom får även nån ruta Selective degu, tycker ni de låter som bra mat? Om inte, vilken mat rekommenderar ni?
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Det verkar inte vara något fel med det.
(Och visst har de fri tillgång till hö?)
Just nu får mina degus Selective Degu, och jag ger dem en sådan där liten ruta var per dag, ibland två när jag inte kan motstå deras bedjande ögon. ^^ Annars brukar jag även ge Care+ Degu, beroende på vad det blir när jag handlar - men jag rekommenderar båda de fodren. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Åh va bra! Dom har alltid fri tillgång till hö och vatten och sen får dom de ja skrev där uppe! Mina brukar med få nån extra ruta ibland för dom är ju så underbara! Lillkillen sticker alltid iväg och gräver ner en under höhållaren, så sött o se på!
Sajtvärd på degus.ifokus
#3 för dom ska ha 50% marsvins pellets och 50% chinchilla pellets
Sajtvärd på degus.ifokus
#4 Det är bara om man inte hittar ett bra helfoder för just degus. Särskilt förr i tiden, då det inte fanns några ordentliga foder till degus, gavs rådet att blanda hälften marsvinspellets + hälften chinchillapellets. :) Du kan absolut övergå till att bara ge Selective degu om du vill. 
Mvh,
Moa
Jag har en mat som bara är för degusar. Degu Nature heter det.
#6 rekommenderar du den maten? För dom ska tydligen sluta sälja den maten mina får nu.. :(
Sajtvärd på degus.ifokus
#7 Va?! Varför ska de sluta sälja Science Selective?
Mvh,
Moa
#7 dom ska sluta sälja Selective här
Sajtvärd på degus.ifokus
#9 Har du fått veta varför? Jag tycker att det låter väldigt konstigt. Även om de kanske inte vill ha fodret i butik borde de kunna beställa fodret enkom till dig.
Mvh,
Moa
#7 Ja det gör jag väl. Inget fel på den iaf :)
#9 de tycker ja med men dom är så himla otrevliga och dom så gott som skiter i kunderna
Sajtvärd på degus.ifokus
#12 Finns det ingen annan djuraffär i närheten då? Otrevliga djuraffärer ska man ju helst inte stödja. :S
Mvh,
Moa
#13 nej ja vet att man inte ska de men de har bara blivit så att de är där vi köper men ja tror de finns ett ställe där vi kan köpa Selective nu!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Innan gav jag dem Degu Nature, men bytte till XtraVital då det fodret rekommenderas av Degutopia. Det innehåller allt en degu behöver och dessutom mer fibrer än degu nature vilket är bra!
#15 jaha, vart finns de att köpa då? Ifall de inte går att få tag på Selective. Om degutopia rekommenderar de så borde de ju vara bra!:)
Sajtvärd på degus.ifokus

Jag kommer ev att kunna sälja selective i webshop framöver. Vi är på gång att starta företag, egentligen inom hund, främst drag och jakt, men vi kommer att ha en del katt och smådjursgrejor oxå, för att det är praktiskt då vi har egna såna djur, mest…
Hur som haver, så tänkte jag ta hem DAP åt hund, och företaget som säljer det råkar ha selective serien, så jag kan ta hem i framtiden.
Vi hoppas kunna få igång butiken i september och webshoppen så fort det går.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#16 Jag bad djuraffären köpa in det fodret :)
Science selective rekommenderas också av degutopia btw :)

Nu har vi lagt upp selective i vår webshopp, kolla in där, om ni har svårt att få tag på det. Draghundcenter är företaget, under övrigt lägger vi in smådjur och kattsaker. Räknas detta som reklam och inte är tillåtet, så kanske jag kan spinsra med något till en tävling ed, om det duger.
MVH Elin
#20 Det är tillåtet. ^^ Bra pris på fodret måste jag säga, eller så är vår djuraffär ganska dyr. :P Vad brukar frakten ligga på?
Mvh,
Moa
Ser att det bara innehåller 10% fibrer….det måste väl ändå vara alldeles för lite för en degu? Min veterinär sa att en fiberhalt runt 20% är det minsta ett kraftfoder bör innehålla :S
#22 Ja, det är lågt fiberinnehåll, men normalt sett så ska de ju inte äta kraftfodret för fibrernas skull. Det låga fiberinnehållet kompenseras ju av att deras huvudfoder - det viktigaste fodret som de ska äta mest av - är hö. :)
Mina degus får varsin sådan där ruta ett par gånger i veckan. I övrigt äter de bara hö och grönsaker. Att kraftfodret då har lite för låg mängd fibrer är ingen fara. :)
Är man ändå orolig så är Care+ Degu ett bra foder med 20% fiber. :) Även det finns listat på Degutopia, och enda "felet" de verkar ha hittat med det fodret är att det inte står något om ifall fodret innehåller tillräckligt med C-vitamin eller ej. ^^
Mvh,
Moa

#21 Vi lade oss lågt, med flit. Vissa saker anser jag att är mer service till kunden, än att vi måste tjäna massa pengar på. Viktiga saker, som är dyra, tex DAP till hundar, riktigt bra djurfoder od, får gärna vara med mindre förtjänst åt oss, om folk har råd att köpa det åt sina djur.
Frakten, hmm, köper du en påse degu, blir det 90 kr med frakt. 2 påsar med frakt blir 148 kr, säger shoppen när jag provbeställer nu.
Vi har även bra badsand och lite annat som läggs upp bara vi är klara med alla draghundsgrejor.
MVH Elin
Vattnadal, du kanske bord tänka lite extra ang. sälja Selective chinchilla… när jag hade det var det ratat till hälften och pälsen blev fulare (snackar chinchilla). när jag läste några mattrådar (för chillor) så fick jag veta att det inte var så bra…
Om du menar det för degusar (jag vet inte direkt vad som är bra för degusar) så kanske du bör skriva ned det på sidan?

Jag ger mina degus deras degufoder och även chinchillafoder. Pratade med råttfolk, och det är tydligen bra till råtta med. Ska läsa lite om chillafodret i forum för chillor.
MVH Elin