Anmält djuraffär
Hej! Egentligen hör jag inte hemma på den här sidan, är råttägare, men vill gärna länka till en artikel i en lokaltidninng här i Halmstad. Anmälaren är alltså jag, och jag besökte äffären i söndags, när jag frågade varför deras bur såg ut som den gjorde fick jag svaret "De har tuggat sönder alla saker de fick igår (märkligt, för det fanns inga rester kvar i buren), du får väl ta hem dem så att de får ett innehållsrikt liv". Jag tycker det är positivt att tidningarna snokar reda på sådana här saker och skriver om dem, målet är ju ändå inte att "sätta dit" butiken, utan att djuren ska få bättre villkor. Saxade en massa paragrafer och skickade med anmälan från en artikel här på sidan. http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fvarbergsposten.flashpublisher.se%2Fflashpublisher%2Fmagazine%2F197&h=iAQG0SLQC
Just det, på sidan 6 är det.
är det arkens zoo? har med reagerat kraftigt på det. Jag köpte mina degusar där själv för cirka ett halvår sen och då hade de allt en bur behövde. nu verkar det som om de har utökat deguna och därmed skaffat en bur till med ingenting i precis som de inte vill slösa massa pengar på det. grymt dåligt..
bra att du anmälde!!
Jättebra att du reagerade och anmälde!
Vilken korkad kommentar; "du får väl ta hem dem så att de får ett innehållsrikt liv" - det ligger ju inte på främmande eventuella kunders ansvar att djuren på butiken ska slippa ha tråkigt och/eller sakna gömställen.
Jag är glad att du fick nytta av artikeln också. :) Man önskar att fler människor skulle känna till djurskyddslagarna och dess föreskrifter - och djuraffärer är egentligen till och med hårdare bundna till att följa dem än vad privatpersoner är. Ändå slarvar de med dem som de gör. :/
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Herregud… stackars degusar. Sjuka människor.
DESU!~
Japp, det är Arken zoo, och ja, de hade en bur jämte med en massa grejjor i, och när jag frågade varför de i den andra hade en massa saker fick jag svaret "De är ett par med ungar, så de behöver mer stimulans". Stackarna i den tomma buren såg hur understimulerade och stressade ut som helst, och vad ger det för signaler till vanliga "Svenssons", som köper sina djur där, och kanske inte läser på ordentligt? Kan tänka mig att det resoneras "Men i djuraffären hade de knappt någonting i buren, så det behövs nog inte så mycket". Hursomhelst så får man ju verkligen hoppas att de inte vågar annat än att bättra sig, när de vet att de har ögonen på sig.
Jag försvarar inte alls det här, inte det minsta, men måste säga att när sådant här kommer upp, så är jag faktiskt väldigt stolt över 'vår' djuraffär, Arken Zoo - dock var det här ett tag sedan - men vad jag har sett så har de leksaker, grenar och skrymslen, buren kanske är i minsta laget, men de har sådant i alla fall.