Pappa "parar sig" med son, Dominans?
Det är såhär att vi har fyra degus och nu när våra två ungar(Hona och hane) är stora nog har vi flyttat över hanen till pappan.
Han håller på och "parar sig" med sonen och jag har läst att det bara är en dominans grej och ingen fara men jag blir ju lite orolig ändå. Ungen skriker och vill verkligen inte och när jag plockade upp honom var han alldeles kletig om baken… Är detta verkligen hur dem visar dominans eller är nått helt fel?
DESU!~
Ja det är deras vanliga sätt att visa dominans. Sedan är den dominanta degun mer eller mindre energisk beroende på individ. Kan vara så att pappan pinkade på lillan, också ett sätt att visa dominans, och att lillan därför är kletig.
I ditt fall verkar pappan vara väldigt ivrig att visa att han är högst i rang. Håller han på hela tiden? Då blir det ju stressigt för lillan. De kan behöva en paus med långsam återförening. Gör som om du introducerar två nya individer och låt dem bo intill varandra där de kan se och lukta varandra utan att pappan kommer åt lillan. Byt sidan varje dag och låt de träffas först när det är lugnt vid gallret.
Håller tummarna att allt går bra!!!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Tack! han håller inte på hela tiden bara då och då men blir det värre ska jag se till att göra det!
DESU!~

Kletigt låter som sexuellt, dvs han parade sig. Hanar är inte alltid så noga med kön, då en ung icke könsmogen individ kanske luktar lite som en hona.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter