Längre/Tät päls?
Vet ni ifall det finns degus med olika pälstyper? Jag har sett ganska många degus i mitt liv och de flesta har haft en väldigt platt päls med nästan ingen volym medans ca 3/10 haft en mer burrig, tät och len päls. Alla degusar jag har sett fanns i olika djuraffärer. Ifall det är så att degusar har olika pälstyper, vart har vi då alla bra uppfödare? Finns det i såfall uppfödare för olika tälstyper som speciellt föder upp en viss pälstyp?
Sen har jag en annan fråga
Hur svårt på en skala 1-10 är det att ha ett par degusar som husdjur enligt er? Just nu har jag två små gerbiler hemma. Men de är riktiga gammelgubbar dom
! Jag har funderat på att kanske skaffa ett par degus någon gång, men jag vill gärna veta ungefär vilket ansvar jag tar på mig då. Jag har haft kanin innan och nu har jag katt och hund. Är det något att jämföra med? Jag är dessutom "bara" 13 år.
Jag hoppas verkligen att ni kan besvara mina frågor, för det är ju så hemskt med folk som skaffar djur och inte begriper vad dom gett sig in i. Jag kan gissa att det någonstans står om mina frågor, men jag tycker att det blir mer exakta svar om jag har frågat frågan själv tycker jag
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Enligt mig är degun de bästa smådjuret! Dom är dock inte jättelätta att hantera. Dom kräver mycket tid och kärlek, du behöver mycket plats för buren måste va stor, dom är inte jättebilliga då maten är ganska dyr och inredning som måste bytas ut osv. Dom får lätt diabetes och du kan verkligen inte jämföra degun med gerbiler. Sen får man själv avgöra hur svårhanterliga dom är, jag själv tycker inte att de är svårt men de finns alltid nya saker att lära sig. Däremot blir degun jättetam (om du lägger ner tid på dom), mina pratar alltid med mig och vill komma ut, dom hoppar från burdörren upp på min axel, dom somnar innanför min tröja/i min famn, dom kan springa löst på golvet och ropar ja på dom så kommer dom till mig. Dom har riktigt förtroende för mig mina små älsklingar! De va kanske inte de svar du ville ha men nu vet du lite mer iaf:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Ursäkta om jag stör inlägget nu men vill bara fråga hhejlollo du skulle kunna göra en inlägg/artikel om hur du fått dina degusar så tama? Det hade jag verkligen viljat läsa!
DESU!~
hhejlollo, om du vill skriva en artikel så är det bara att skicka ett pm till mig så får du rättigheter att skriva artiklar. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Va roligt! De gör ja gärna!
Sajtvärd på degus.ifokus
Okej! Tack hhejlollo! Ja det är lite därför jag tänkt mig degusar. Att de är så mysiga och goa slår ju allt! Jag får tänka lite till! Tack! Jättekul om du skriver en artikel!! Lycka till med det! 

Jämfört m gerbiler kräver degus betydligt mer, men de är även betydligt roligare tycker jag ;) Jag skaffade mina första när jag var 15 år och det var absolut inte för tidigt för mig. Dock så är ju det en ålder då många kanske får nya intressen och många små stackars gnagare har ägare som tröttnar.
Ang pälsen så tror jag bara att det rör sig om degusar som har burrat upp sig när du tycker de har haft en längre fluffigare päls. Alla degusar kan göra så när de tex myser eller är sjuka. Jag har bara sett ett hårlag på degus.
#6 Ja gerbiler är ju VÄLDIGT enkla och goa husdjur, så visst skulle det vara kul med en utmaning. Jag är ute efter att kunna lägga ner mer tid på själva djuret och inte bara på buren, som t.ex. akvariefiskar. Är det mycket träning för degus och behöver dom mycket uppmärksamhet? Jag funderar lite smått på en minigris. Haha, men det blir nog aldrig av 
Jag hoppas det är för att dom är mysiga när dom har den uppburrade pälsen. Dom är som små bollar!
Tack!
#7 Skulle nog säga att dem behöver lite gos varje dag iallafall, om man inte har upp min hona börjar hon skrika & man blir väldigt förvånad hur högt & ljust dem pratar, tror inte någon människa kan åstadkomma något så ljust ljud.
Sen tycker jag degusar är rätt svåra att få tama jämfört med te.x hamstrar. Det kräver rätt mycket tålamod, men som ovanstående så när man väl fått de tama kan dem sova i tröjan eller fickan på koftan.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

Jag gosar inte m mina varje dag, men sen är inte mina överdrivet tama (det är främst två som kelas med när de får mat dagligen). Vill man ha riktigt tama degus behöver man umgås ordentligt med dem dagligen. Är man som jag och tycker att det är betydligt mer intressant att sitta o titta på dem än kela m dem behöver man ju bara hantera dem tillräckligt för att de inte skall tycka att man är skitläskig o så man kan sköta dem på ett bra sätt utan stress.
Däremot behöver de en del aktivering, ommöblering o annat att pyssla med för att må bra
Så de är t.ex inte som gerbiler, att man måste ha en godbit varje gång man tar upp dem? De är alltså mer ute efter god och hantering?
Jag ger en godbit när ja får hem en degu (typ en bebis) för att den ska känna att den vart duktig men sen trappar man ner och mina hoppar upp på mig om ja öppnar burdörren och då får dom ingen gobit, bara massa pussar;)
Sajtvärd på degus.ifokus

#10 godbitar är ju bra när man lär känna varandra, men inget jag använt aktivt fö att få mina degus jag har nu tama. 2 av dem är ändå alltid framme och vill ha uppmärksamhet när jag öppnar buren (& de följer en i buren när man går förbi den). De andra kommer främst fram till mig när jag har godbitar dock :P Sen har jag en fröken som inte kommer fram alls och så får det vara. Dumma där är att hon blir ganska så stressad när hon måste hanteras, vid tex burstädning
Mina gerbiler vill helst inte fram om jag inte har en godbit med mig. Jag tror att dom tycker att dom är tryggare inne i buren. Men ibland bär jag upp dem och då kan de springa löst på mitt rum och vara jättesnälla… Förutom den ena, han bita jättehårt! Den andra bits inte alls, men antagligen är det för att båda är från en djuraffär som inte är så jättebra. Jag visste inte bättre då :/ Degusar verkar trogna när man fått dom tama. Ungefär hur lång tid tog det för er att få era tama? Och när ni säger tama, hur tama menar ni då? :)
Jag har varit intresserad av degus länge, var på vippen att ta hem ett par, men transport och bur blev inte av. Vilket visserligen är tur, då jag relativt nyligen upptäckte att min höallergi kommit tillbaka. Himla synd att man måste vara allergisk emot det man älskar mest - djur!
Som tur är så har jag ju dock mina gerbiler, hamstrar, möss och råttor som håller mig sällskap. ^_^
Mina gerbiler kommer upp utan godis, men de vill inte stanna i handen länge. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#14 haha, nej mina vill inte heller stanna så länge. Visst är det himla tråkigt när man märkt att man är allergisk mot något man verkligen tycker om! Skönt att du i alla fall har många andra djur! Vilken upplever du som tamast av de djursorter du har nu? :)
#15 Ja, det är hemskt tråkigt. Men som sagt, lite tur har jag ju. ^_^
Tamast vet jag inte riktigt… det är svårt att säga. Men mössen är det första djurslaget jag någonsin stött på, som jag blivit kär i så fort. Jag gick in till uppfödaren, såg mössen i sina burar, och visste på en gång att jag älskade dem.
Sedan kom ALLA mössen upp på en gång, rakt upp till axlarna. Jag har nu 8 möss, några av dem är lite smått skygga, men det blir bättre och bättre.
Så jag får nog säga mössen, då de också är väldigt lätta att få tama då de är intelligenta och har lätt att lära sig lita på en.
Råttorna har jag bara haft i 5 dagar, men under dessa dagar har de blivit väldigt mycket tamare och så fort jag pratar med dem så hoppar de upp på gallerväggarna och klättrar upp till där jag har mitt ansikte, hahaha. 
Nej vad mysigt! Det ända negativa är deras korta livslängd :/ jag har verkligen svårt för det, så det är därför jag ger mig på degus. Fast jag är inte säker på vad det är som passar mig. Det blir lite spännande och se va jag kommer fram till. Kan även tänka mig möss faktiskt :) hur länge lever de?
#17 Ja, tyvärr är deras korta livslängd ett stort minus. Mössen lever mellan 1-2 år, det finns ju dock undantag såklart. Det är också en stor anledning till att just degus tilltalar mig, att de lever så länge.
Du kan ju kika in på mus.ifokus om du har fler funderingar!
Jaså fins det en sajt om möss med! Bönen vad trevligt! Tack du! :)