Tjock degu?
Jag har alltid sett till så att det alltid ligger pellets i skålen och hö i buren men det är så att våran lille kille Kai har blivit en liten tjockis.
Är det okej att alltid ha mat i buren eller har jag gjort helt fel? Hur brukar ni göra? Finns det något jag kan göra för att han ska gå ner lite?
DESU!~
Mina har bara hö i buren så dom kan äta när dom blir hungriga. Mina småttingar "stödmatar" ja, ja tar ut dom ur buren och låter dom äta och när dom är klara får dom hoppa in igen. De är för att dom andra inte ska ta den lilles mat och själva gå upp i vikt när de är den lille som behöver pelletsen:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Vet du hur jag kan göra? :/ Han borde nog verkligen gå ner lite min lille Kai men dem andra två behöver inte det^^'
DESU!~
Gör som jag, låt bara Kai äta hö och så tar du ut döm andra och låter som äta så inte Kai tar deras mat:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Ska han bara äta hö då? Inga pellets alls?
DESU!~
Det är lite svårt bara eftersom dem andra två är så nya och känner oss inte än, vill ju inte tvinga ut dom för att dom ska äta :/
DESU!~
Ta ut Kai istället och sätt honom i en transportlåda/mindre bur med färskt hö i. Sedan kan du ge småttingarna mat så får Kai komma in igen när de har käkat färdigt.
Och ja, hö räcker. Kanske lite gurka, sallad eller liknande då och då för vitaminens skull.
Själv har jag också bara hö i buren. Sedan får de lite torkade blommor och kryddor och bara väldigt lite kraftfoder (ca 1/2 - 1 tesked per degu) en gång om dagen.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#6 Vilka sorts blommor/kryddor ger du? Torkar du de själv eller är det sånt man köper i påsar i djuraffären? 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Precis som de andra säger så räcker det alldeles utmärkt med hö, samt grönsaker då och då. Fast just gurka och sallad innehåller väldigt små mängder av vitaminer och mineraler, så det finns bättre alternativ i grönsaksväg om man är ute efter vitaminer. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Men kraftfoder bör man väl ge degus som fortfarande växer ändå? De har ju högre energi- och proteinbehov än en vuxen degu….bara för att klargöra saken :P. Sen är jag osäker på när en degu räknas som fullvuxen och när man kan börja trappa ner på kraftfodret?
Tack för alla svar :)!
DESU!~
#9 Det beror på hur nyttigt hö och grönsaker man ger. I det vilda har de ju inget kraftfoder. ;) Dock så innehåller vilda växter betydligt mer näringsämnen, så odlade grönsaker är inte lika nyttiga som vildvuxna växter.
Ger man kraftfoder så bör man ändå se till att det inte blir en eller ett par som äter väldigt mycket, och att den eller de andra knappt får någonting överhuvudtaget. Jag skulle heller inte råda någon att ha ständig tillgång till kraftfoder, det blir för mycket. Det är inte kraftfodret som ska vara deguns huvudföda, utan hö. Jag ger kraftfoder då och då till mina degus, men endast som godis för att jag vet att de tycker att det är gott. Jag har aldrig gett dem kraftfoder varje dag, inte ens som ungar. Men då äter mina degus nästan allt i grönsaksväg också. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#11 Ber i förväg ursäkt för ett ganska långt och förvirrande inlägg, jag är inte på topp idag (förkyld).
Nej det är klart att det inte finns kraftfoder i det vilda. I det vilda har ju djuren möjlighet att välja bland en uppsjö olika grässorter osv och har bättre möjlighet att reglera intaget efter sitt behov, till skillnad från det begränsade utbudet vi kan ge dem. Och som du säger är vilda växter mer näringsrika än odlade grönsaker. Därför är det lite problematiskt att göra jämförelser med hur degus gör i naturen, eftersom nu lever de ju inte i naturen utan i fångenskap.
Jag är ingen expert i degunutrition direkt men djurfoder som säljs i affärerna ska ju vara fullvärdiga (sen finns det ju bättre och sämre foder såklart). Särskilt under perioder som tillväxt, dräktighet och laktation kräver djuren lite extra och jag vet inte om jag besitter tillräcklig kunskap för att själv välja ut ingredienser som fullvärdigt ger degus allt de behöver under sådana perioder. Eller vet du om det finns någon information med vad degu behöver i form av totalt protein, essentiella aminosyror och fettsyror, energi, mineraler osv under olika livsstadier? Då skulle man ju, om man orkar, kunna räkna på en foderstat baserat på de grönsaker man har hemma :P. Men tyvärr så har jag även haft otur med mina degusar som oftast ratar grönsaker. De jag har nu äter förvisso lite gurka och fänkål ibland men oftast ratas detta också =(. Däremot gillar de torkade örter osv så det blandar jag in i höet ibland!
Ett vuxet djur är oftast lite lättare att utfodra och som jag förstått klarar sig en vuxen degu ypperligt på hö (av god kvalité, men hur säker kan man vara att man får hö av god kvalité i en djuraffär?). Vet inte om jag riktigt får fram det jag menar men…för mig känns det ändå tryggare att ge mina småttingar en viss mängd kraftfoder varje dag så att de verkligen får allt de behöver för att växa bra (ger dem en matsked/degu/dag). Gav även mina vuxna degusar en pyttemängd kraftfoder varje dag, dels då jag som sagt är osäker på om höet är av tillräckligt god kvalité samt att de inte åt några som helst grönsaker. Men som du säger, kraftfoder ska de ej ha fri tillgång till. Eftersom de oftast tycker kraftfoder är gott kan det bli så att de ratar höet och äter kraftfoder istället, vilket ju inte alls är bra såklart!
#7 Har blandat maskrosblad, lusern, klöver, echinacea, svartkämpar, kamomill, ringblomma, persilja, brännessla och mynta.
Denna vinter köpte jag men nästa säsong tänkte jag samla och torka en del själv. Det mesta köpte jag i Tyskland när jag ändå var där. Har inte hittat en affär i Sverige med ett större utbud men lite finns att köpa här också. 
#12 Behovet är nog individuellt och varierar som du säger med livssituationen. Man skulle behöva ta blodprover för att vara 100% säker att inget fattas. Men man kan gå efter sunt förnuft också och läsa på vad andra människor har forskat fram. Prata med din veterinär om du är osäker. Sedan kan man ta all input och anpassa till det egna djurets behov. Det finns tyvärr inget entydigt svar på det här. Men du som känner dina djur kommer förmodligen märka om något är på tok.
Jag vägar mina degus ca. en gång per vecka. Då får jag i alla fall en indikation om de behöver mer eller mindre mat. Sedan försöker jag kombinera lite kraftfoder med färskt och torkade växter. Lusern räknas t.ex. också som kraftfoder och kan vara mer fiberrik än pellets, beroende på vad det är för pellets man använder. Jag ger hellre lite lusern och reducerar kraftfodermängden. Mina mår bra med detta, är vitala och busiga och mina överviktiga omplaceringar har gått ner i vikt sakta men säkert och börjar anta en fin deguform.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.