Sorgligt men sant
Som vissa av er kanske vet så lever min degushona alldeles ensam, sorgligt men sant. Det är därför det egentligen är min pappas djur & efter Iso vill han inte ha fler degusar, (men det är typ bara jag som bryr mig om henne…) Hon är mycket gammal, lider av vitaminbrist då hon inte vill ha ngt färskt, faktum är att hon vill inte äta något annat än den jävla gnagarblandningen jag köper till min hamster (!!!) när vi köpte marsvinspellets&chinchillapellets blandade vi det med hennes gnagarblandning så övergången skulle bli mildare, men hon petade bara ut sina frön… Hon är också halvblind på ena ögat & halvsvansad (som iförsig många degusar är).
Iallafall det var inte det jag skulle berätta, utan min syster slängde i ett sånt gosedjur man kunde köpa på ikea innan, det var egentligen till våra katter men Iso fick den.
Det är jättehemskt egentligen, att lilla Iso sitter & kramar den hela tiden, till & med tvättar den!
Önskar såååå att vi kunde ha en till degus för Iso's skull, hennes sista år liksom…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Förlåt att det blev snarlika bilder, hehe. Men nu i skrivande stund sitter hon så igen, det verkar till & med som hon pratar med den ibland..
Medarbetare på Degus
nej va gulligt! hon vill verkligen ha en kompis :(
Hoppas de löser sig! :)
Usch, jag tycker det är så hemskt med sånt här då jag vet att sociala djur som degusar mår väldigt dåligt av att sitta ensama. Om din pappa nu inte vill ha mer degusar, har han då inte funderat på att skänka bort henne till någon med degusar som kan hålla henne sällskap nu mot slutet? Andra degusar kan dessutom kanske lära henne att äta mer vettigt då djur lär av varandra! Tycker det låter väldigt själviskt av din pappa att hålla kvar henne bara för sin egna skull, speciellt då han inte verkar ansvara för skötseln heller. Hoppas jag inte verkade för hård nu, jag bryr mig bara väldigt mycket om djur! Jag tycker faktiskt inte nöjet som din pappa får ut av att ha kvar Iso på något sätt kan överväga det lidande det innebär för henne att vara ensam!
Ang. fodret tror jag hon kommer äta av det andra när hon är hungrig. Antaligen har hon lärt sig att hon får nytt foder om hon matvägrar. Fyll inte på med nytt utan låt det ligga kvar i matskålen tills hon ätit upp. Så gör jag med mina, de lämnar alltid kvar pelletsen som är i foderblandningen men de har lärt sig att de får inget nytt innan de äter upp allt i skålarna och det funkar finfint!
Sen att hon är blind kan väl troligtvis bero på A-vitaminbrist, har ni varit hos veterinären och fått något utlåtande? Jag skulle tillsätta vitaminer (finns i småflaskor i djuraffärer) i vattnet om jag var du samt successivt byta till ett mer lämpligt foder för degusar.

Hur gammal är hon?
Ta bort hamsterblandningen helt, ge henne enbart hö och lite pellets. Självklart äter hon bara det goda om det finns, men det är inte bra för henne.
Bra att hon iaf har en liten tygkompis att gosa med nu. Har ni testat att ge henne en lampa som värmer upp en fläck i buren med? Många tycker det är mysigt att ligga där. Och försök att umgås så mkt du kan med henne, prata mkt med henne och klia henne på hakan och under armen (det brukar de flesta gilla ;) )
#7 Om jag frågat att ta henne till vetrinären hade dem bara skrattat, som te.x förra vintern när hon var sjuk. Hon låg i buren helt stilla men andades, när jag sprang in & sa det till dem sa mina föräldrar ''jaa, men låt henne va, hon är gammal, hon sjunger på sista versen, låt henne somna in i fred'' men jag tog in henne i en duna-bur i ett varmt rum & några dagar efter det var hon frisk igen? För dem är hon ''bara'' en degus -.-'
Och om matvärgingen, ja jag provade det fast med färskmat i 1 vecka, fast det hjälpte inte. Ska prova det med pellets det är nog lite godare. Nästa gång jag är i djuraffären ska jag kolla efter det, visste inte att det fanns men sen såg jag att det var nån som hade det till sin hamster. Min syster har också blivit lite engagnerad med att hjälpa Iso nu eftersom hon står på hennes rum nuförtiden. Med hjälp av alla era bra tips så hoppas jag att vi kan förbättra hennes livskvalité 
#8 Hon är ca. 7 år. Hon har sol de dagar det är sol, sen lyses hela buren upp av en lampa såklart, men inte en sån ''varm'' lampa så det kan jag ju sätta dit
Somsagt så står hon i min systers rum precis brevid min systers dator, o min syster sitter vid datorn ofta… Så hon har människosällskap iallafall.
Medarbetare på Degus
#9 Tur att dina föräldrar inte tänker skaffa fler degusar om det är så de ser på det. Dessutom är det faktiskt olagligt att inte ta ett djur till veterinär om det är sjukt! Jag tycker det är synd att folk generellt verkar tycka att smådjur har så lite värde. Tur att hon har någon/några i familjen iaf som vet hennes bästa, även om det borde vara era föräldrar som står för det ekonomiska ansvaret.
Du kan blanda chinchillapellets och marsvinspellets har jag läst för att täcka det mesta hon behöver. Det finns dock även kraftfoder mer specialanpassat efter degus. Mina är inte heller jätteförtjusta i färskfoder tyvärr så jag tillsätter någon droppe vitaminer för att vara på säkra sidan! Dock lägger jag alltid in färska grönsaker till dem när jag gjort sallad eller liknande till mig själv och ibland händer det att de äter någon bit de gillar. Mina gillar framförallt gurka och fänkål :)
#10 Ja, det är de vi gjorde, blandade i chinchilla/marsinspellets, fast hon äter inte det. Men ska inte stoppa i nåt annat (utom hö) till henne så blir hon tvingad till att äta det som ni sa tidigare. Vilka vitaminer ska man ha? Eller är det typ alla sorters vitaminer i en flaska? eller köper man som man gör till människor, en C-vitamin, en B-vitamin m.m?
Jo, det är sant. Inte så många som fattar att smådjur känner precis samma smärta som en katt eller get. För när våra katter/getter är sjuka ringer dem självklart till vetrinären.
Medarbetare på Degus
Ne men Gud va söt! Va synd ja tycker om henne!:( du har inte tänkt på att sälja henne till nån som kan ha henne hennes sista tid så hon kan få en kompis?
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#12 Känner inga andra som har degusar.. Någon annan kanske vet i Skåne? Men det är inte så många som vill ha en så pass gammal heller.
Medarbetare på Degus
Jag skulle kunna ta henne. Jag har fem degus, två hanar och tre honor så hon skulle få bo hos honorna så klart. Jag bor dock i Västerås men transport brukar gå att ordna. Om du skulle bestämma dig för att sälja henne så erbjuder ja ett kärleksfullt hem med kompisar och mycket kärlek och hantering!
Sajtvärd på degus.ifokus
#11 Jag skulle nog köpa en flaska med "allvitamin för smådjur" eller vad det heter! Fråga i din djuraffär, de kan med säkerhet hjälpa dig :)
#14 Åh det hade varit jättebra för iso (tycker jag) men när jag fråga sa pappa: NEJ.
Sen satt jag & pratade en lååång stund om vad ni skrivit om precis, att de är flockdjur, att hon inte mår så himla bra m.m. Då sa han ''men jag kan beställa en kompis till henne på måndag''
Vet inte om han skämtade eller ej… Han var för upptagen med att spela call of duty… Men om han beställer en kompis så har han ju inte fattat vad jag försökt säga..
Medarbetare på Degus
Fast då blir ju den nya ensam när iso går bort:/ och han ville väl inte ha nån mer degu? Erbjudandet står iaf kvar till "lilla" Iso!
Sajtvärd på degus.ifokus
#17 Eller hur, & han ansvarar ju inte för sina djur så varför köpa nya då?
Medarbetare på Degus
Jag måste säga att jag är otroligt glad och imponerad att du tar ansvaret även om det egentligen är ditt. Och att du står på dig och tar upp temat om och om igen med dina föräldrar! Superbra!
Jag har inga tips som inte någon annan redan har publicerat här men jag önskar verkligen lycka till för både dig och Iso att det här blir bra. Här hålls det två tummar och 5 degupojkars klor!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#18 ja tycker du är duktig som tar hand om henne som #19 säger! Ja tänkte mer att de kanske är bättre för henne att komma nånstans där hon får busa med mina tjejer osv. + din pappa behöver ju inte sitta och betala när han ändå inte är intresserad av henne. Säg till om han ångrar sig så kan du höra av dig till louiseberglund@hotmail.se
Sajtvärd på degus.ifokus
#18 Jag håller med om att det är bra att du tar ansvaret fast det inte är ditt! Det ska du verkligen ha eloge för! Att skaffa en till degu låter som en dålig idé som andra redan påpekat. Dels då han inte tar ansvar för den degu han redan har och för att ni kommer få samma problem med den nya när Iso går bort…och då är ju inte problemet löst utan bara uppskjutet.
Transport kan eventuellt jag hjälpa till med, då jag besöker föräldrarna i Småland då och då!
#21 va snällt av dig att kunna ordna transport ifall dom väljer tt sälja henne till mig! Ja är sån som alltid (!) ska rädda djur även om iso Hr de bra med Adrina som tar han om henne så behöver hon ändå kompisar av sitt djurslag.
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag är så glad att det finns så snälla människor som verkligen VILL hjälpa andra djur! Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig för iso! Ta upp det mer med dina föräldrar så ordnar det sig nog till slut. Du har ängs som vill hjälpa dig så ge inte upp! För Iso! :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Det skär i hjärtat att se stackars lilla Iso sitta och sakna vänner. :(
Din pappas/dina föräldrars attityd till lilla Iso är beklaglig. Hon har tur som har dig. :)
Jag har följt tråden sedan den startades, men har haft fullt upp på femtioelva olika ställen både här på internet och här hemma, så jag har inte haft särskilt mycket tid att skriva här förrän nu. Ni är så duktiga på att skriva och ställa upp för varandra att jag blir djupt impronerad och glad. :)
hhejlollo, vill du verkligen att ditt telefonnummer ska ligga ute på forumet? Jag tror knappast att någon av oss är någon bråkstake, men det här är ändå internet. ;) Bara så att du tänker på det, menar jag.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#24 hur tar ja bort de?:o skrev de i bara farten x)
Sajtvärd på degus.ifokus
#25 Jag har fixat det nu. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Usch vad ledsen jag blev nu, mår så dålig av att se lilal Iso sitta o kramaktigt krama ett gossedjur, hon förtjänar riktiga kompisar. Tyvärr måste jag säga detta och hoppas du inte tar illa upp men om man inte kan ta hand om djur ska man inte ha djur, borde ju vilken vuxen människa som helst förstå egentligen. All eloge till dig iaf som tar på dig så mycket ansvar och verkligen stränger dig för att hon ska ha det så bra som möjligt!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Håller helt med #27!
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack för alla snälla kommentarer! Iso's diet verkar ha funkat, hon äter morot, gurka, sallad & sockerärta! (gissade på att sockerärta var ok eftersom det är ok för hamstrar…)
Har lagt i lite broccoli nu också.
Medarbetare på Degus
Vad bra att hon får i sig färska grönsaker! Mina älskar tomat och gurka^^
Sajtvärd på degus.ifokus
Okej, nu har min syster (som är över 18) beställt en kompis till henne. Kommer förmodligen idag eller imorgon. Sen blir det kanske en 3e degus till påsk sa hon, då vi far till Holland för och hälsa på halva släkten. Hon kommer alltså ha ansvaret för Iso från och med nu.
Kan också säga att Iso gillade broccolin & tomaten åt hon också liite på, hennes öga har också blitt mke bättre!
Har lagt lite solrosfrön i en annan burk eftersom det fortfarande är favoriten, står iallafall på burken ''endast för godis eller belöning'' på den så förhoppningsvis övergöder inte min syster Iso med solrosfrön/gnagarblandning från det 
Medarbetare på Degus
Okej, gick inte idag utan blir isåfall imorgon eller i veckan.
Medarbetare på Degus