Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1314 ggr
FriddaBOY97
0

Hanen i klanen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen i klanen har blivit helt galen vi tror att han har fått skabb eller något….

Kan någon hjälpa mig att säga vad det är!

Han har kala fläckar på sin rygg, han blir arg och helt galen om man rör han och han bråkar jätte mycket med honan.

Det har kommit 6 stycken små degus ungar också det kanska har något med det att göra?

Hanen vill alltid vara där och skydda dom och så men när både honan och hanen är där nere hos ungarna bråkar dom :(

Snälla nån hjälp mig !

hhejlollo
2

Kan va så att han vill para sig med henne igen och att hon säger emot för att förvara ungarna. Ta bort honom och låt honom va i en egen bur så sk de nog bli bra:) håll ett extra öga på honom bara! Grattis till bebisarna^^

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2

Han verkar uppenbarligen inte må bra. Har han tappat en massa päls måste ni kolla upp varför. Antingen så putsar han själv (eller honan) bort pälsen på honom och det är ett tecken på att miljön (fysiska eller psykiska) är mkt bristfällig och behöver åtgärdas. Eller så har han skabb eller liknande och behöver då ett besök hos veterinären!

Att de bråkar tror jag snarare hänger ihop m att han (eller de) inte mår bra (fysiskt eller psykiskt) än att det har kommit ungar. Ungar brukar vara väldigt bra för att minska bråk och få degus att komma överens. Bråk mellan hona o hane är ju även det väldigt ovanligt!

FriddaBOY97
0

Han kliar sig på dom kala fläckarna hela tiden också :(

Tack för alla svaren :D

hhejlollo
1

Då lär du ta honom till veterinären!

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2

#3 då behöver han till veterinären för att utesluta parasiter eller annat problem. Och är han drabbad är nog risken stor att alla degusar kommer behöva behandlas innan du kan sälja ungarna. Gissar dock att ungarna är för små o att mamman ev inte kan behandlas så länge ungarna diar.

FriddaBOY97
0

Min pappa ville inte åka till veterinären…….

Så vi fick avlida han idag Gråter

smurfan-13
1

#6 tänk på att ni inte kan sälja ungarna utan att veta säkert att de inte bär på skabb eller liknande!

FriddaBOY97
0

MM vet men vi kollade up det med veterinären och dom hade  inte skabb…Skrattande

MoaL
0

Hur kan veterinären ha kollat det om ni inte for dit?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

FriddaBOY97
0

Vi gjorde det idag med ungarna :P :D

UlrikaD
2

Ni avlivade pappan utan att veta vad det var för fel med honom?

Och sen åkte ni till veterinären med ungarna istället?

Jag fattar ingenting.

hhejlollo
2

Jag förstår inte heller. Ni hade kunnat ta dom allihop till veterinären och då hade ni fått veta.

Sajtvärd på degus.ifokus

FriddaBOY97
0

OK…. slut diskuteratSkrikandes