Vad kan man göra med degus?
Hej! Jag har precis skaffat två små goa tjejer på tre månader. De var lite hanterade när de kom hem till oss, och det har tom utvecklats lite. Nu har jag dock en fråga; Vad kan jag göra med dem? Vad tycker de är roligt? Hur får man deras förtroende? Och hur ser man på dem att de är glada? /petite
Grattis till införskaffandet av ett underbart djurslag!!
Jag skulle säga UMGÅS mycket med dem. Nu i början bör allt ske på deras villkor och i deras takt. Är de lite skygga så stoppa inte in handen till dem och jaga runt dem, då kan de känna sig trängda och hotade vilket är motsatsen till vad de bör uppleva när du är i närheten. Har de precis kommit hem till dig bör de få vara i fred ett eller två dygn för att vänja sig vid den nya miljön de kommit till. Sen skulle jag börja med att sitta utanför buren lite varje dag och prata med dem, låta dem vänja sig vid att din röst och din närvaro inte är farlig. Kanske lägga in någon gammal tröja (tvättad) så din lukt blir en del av deras hem. När de inte verkar bry sig om din närvaro utan kanske till och med är lite nyfikna och kommer fram ger du dem godis genom burgallret. När de sedan sedan verkar obekymrade inför detta kan du försöka börja stoppa in handen i buren för att se om de vill komma fram till handen och äta ur den. Hur snabbt du kan gå vidare i stegen beror helt på individerna! Själv har jag en som jag kan hålla i handen och klappa på nu medan den andra än så länge inte kommit längre än till att vara okej med att ta godis ur handen på mig, eventuellt sätta upp tassarna på handen om den är riktigt modig.
Tänk också på att inte övermata dem med massa godis och försök främst hålls dig till sånt som är nyttigt för dem. Jag kör med torkad grönkål, deras egna kraftfoder, torkad brännässla, någon bit torkad morot, några st. hela havrekärnor/per degu och dag….andra kan säkert komma med fler tips! Kolla även in på sidan www.degutopia.co.uk de har många bra artiklar med tips på hur du kan bonda med dina degusar samt hur du kan gå tillväga för att göra dem handtama!
Ang. vad degus gillar är det säkerligen individuellt! Men något alla mina degusar uppskattat är att komma ut och springa, leta efter gömd mat utanför buren, springa efter en foderboll och alla verkar även tycka det är sjukt kul att springa på upptäcksfärd i en nyinredd bur. Jag tänkte även testa att klickerträna dem men har inte riktigt fått tummen ur för att läsa in mig på ämnet :P