Biter på galler?
Hej!
Jag har inga egna degus men kikar runt här för att lära mig lite mer. Och ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på degus
Har inte haft något annat än gerbiler så det är en del smådjur nu som jag gärna vill skaffa i framtiden.
Just nu har jag 3 burar (stora akvarium) med totalt 6 gerbiler och det känns lagom. Vill inte ha mer än 3 burar så något nytt djur blir inte aktuellt än på något år i alla fall.
Något jag funderat på när jag kikat runt på några av era fina burar är hur det funkar med gallerburar (typ voljärer eller råttburar). Är ju van vid gerbiler som gärna gnager på galler, även de som är lugna och inte gräver i hörn har stått och gnagt på galler som jag använt när jag har satt ihop gerbiler.
Är de lika på det viset att många degus också gärna står och gnager på galler? Eller händer det mer sällan att någon degu utvecklar ett sådant beteende?
En av mina killer gnager ibland på gallret där han vet att vi öppnar för han tror att han kan komma ut men det är inte så farligt, han gör ju det inte hela tiden eller så :)
DESU!~
Det är nog individuellt, men mina honor har aldrig gnagt galler.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Mina gnager på gallerdörren för att dom vill komma ut om man gör nånting annat x) men aldrig annars!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack för era svar
Mina gerbiler kan stå hur länge som helst (och självklart på natten) och bita på gallret om de sitter i delad bur. De hade aldrig funkat i gallerbur, även om det skulle vara lämpligt för gerbiler.
Är väldigt förtjust i akvarium och terrarium men gallerburar verkar vara mycket lättare att inreda.
Ett sätt att påkalla lite uppmärksamhet är nog ingen större fara, men jag tror inte att det är så vanligt att degus står och gnager och gnager och gnager på gallret som just gerbiler eller till exempel hamstrar kan göra. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#5 Okej vad bra 
Det får nog bli degus nästa gång det blir ett nytt djurköp. De verkar likna gerbiler en del till personligheten fast lite mer att "ta i" och mysigare om man får dem riktigt tama. Det är i alla fall uppfattningen jag fått, har tyvärr inte träffat några degus irl.
Jag tror gallerbitandet har mycket med hur stimulerande deras burmiljö är. Mina första degus gnagde en del galler precis i början när de kom till mig (tog emot dem som omplacering). Gallerbitandet avtog efter några månader men slutade inte helt vilket nog kan tyda på att de utvecklat en stereotypi, och att de trots berikad bur och daglig möjlighet att springa fritt ute var "beroende" av att utföra beteendet. De jag har nu biter endast i gallret, som många andra här säger, när de talar om för matte att de vill komma ut ur buren.
Så, så länge de erbjuds en tillräckligt stor och berikad bur är gallerbitandet inget problem tror jag! Men som MoaL säger är det nog också individuellt
#7 Tack för ditt svar!
Då kanske det bästa vore att köpa ungar från någon duktig uppfödare när det väl är dags så man får degus som inte hunnit utveckla något sådant beteende. Å andra sidan så skulle det ju kännas väldigt bra om man kunde ta ett par omplaceringar istället. (djuraffär är uteslutet)
Aja, jag har ju ett tag kvar att fundera på det ^^.
#8 eftersom du säger att de är ett tag kvar tills du ska skaffa ett par sötnosar så kan ja ju säga att ja kommer ha ungar inom nästa år så du får gärna höra av dig!
Sajtvärd på degus.ifokus
#9 Jag har dig allt i tankarna
Dock är det lite tråkigt att du bor så långt bort, skulle helst vilja köpa av någon runt Västra Götaland så att man kan komma och hälsa på innan köpet. Och för den delen faktikt följa med vid själva köpet. Om jag köper av dig så blir det antagligen pappa igen som får hämta upp degusarna på någon av sina jobbrundor.
Lilly och Iris är äldst med sina ca 1,5 år nu så jag räknar med att de blir kvar 1-1,5 år till. Även om jag så klart hoppas att det dröjer ännu längre tills de kilar vidare 
#10 hihi va roligt!^^ ja förstår självklart va du menar men om de inte finns nån i närheten så finns ja alltid!;) Självklart hoppas vi på att Lilly och Iris blir äldre än så! Dom andra med för den delen!
Sajtvärd på degus.ifokus