Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1463 ggr
hhejlollo
0

Vad är det?

Min ena pojke har som nånting grått på sidan av ögat, som nån slags hinna. Har sökt på gråstarr och tittat på bilder och de är inte på pupillen utan på sidan så han ser lite skelögd ut ibland, va tror ni de kan va? Har lagt upp bilder på honom på bloggen som ni gärna får kolla på, de syns dock inte så jättebra men ja hoppas på lite hjälp iaf! www.kristallens.blogspot.com

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
0

Ingen som kan hjälpa?:(

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

Det är svårt att se riktigt bra vad det kan vara…du kan inte ta en närbild? Är det någon geggig sörja eller är det ögat som ser ut så? Tycker nästan hans öga ser ut som på en råtta, de ser alltid vinögda ut tycker jag! Har inte veterinären nämnt något om det när du varit där med honom?

hhejlollo
0

#2 tyvärr kommer de och går och när ja va där med honom så såg de inte ut så.. Ja tror inte de är farligt för han mår bra och är pigg men man undrar ju iaf. De är liksom som en hinna som följer med ögat när han tittar ibland.

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#3 Låter som att det kan vara det tredje ögonlocket som följer med ibland. Jag tror inte heller det är farligt!

hhejlollo
0

#4 har dom ett tredje ögonlock? Ja tror säkert de kan va de! Eftersom han inte mår dåligt eller äter/dricker dåligt så borde de ju inte va nå för han lider ju inte heller!

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#5 Jag kan inte säga att jag är helt säker på att de har det. Men chinchillor har väl det har jag för mig? Verkar han påverkad? Alltså är det något i hans beteende som är onormalt? Typ verkar han kunna se bra och så?

hhejlollo
0

#6 han verkar se bra och ja tycker inte han påverkas av de då han hoppar och skuttar som han ska!

Sajtvärd på degus.ifokus

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det i den inre ögonvrån (den mot nosryggen)? I sådana fall är det blinkhinnan, precis som pehu säger. Det är ingen fara alls. Glad
Nu hade jag ingen vettig bild på när det syns på mina degus, men här är en gammal bild på en av mina råttor (blinkhinnan hos råttor är blå).

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

hhejlollo
0

#8 de är precis så! Lite grå blått av nåt slag! Och nu när du säge de så är de när han blinkar och efter ett tag försvinner de. Åh va glad ja är nu!:D tack så mycket!

Sajtvärd på degus.ifokus

MoaL
0

#9 Hihi, vad skönt att du slipper oroa dig då. ^^ Om du googlar "blinkhinna" så kommer det nog upp mer information om du är intresserad, men det är helt naturligt. Många (de flesta skulle jag tro) däggdjur har inte en "hel" blinkhinna, en som täcker hela ögat menar jag, utan bara en som "håller sig" till ögonvrån. Glad

Mvh,
Moa

hhejlollo
0

#10 åh denna sida är bäst! Man får alltid svar så fort och alla är så snälla! Ja är lite töntig men som ja sagt förut så är mina djur mina bebisar! Undrar hur de blir när ja får barn haha;)

Sajtvärd på degus.ifokus

MoaL
0

#11 Haha, vad skönt att du känner så. Skrattande Det är ni alla som gör sidan så bra. ^^
Hehe, ja tänk. Tungan ute

Mvh,
Moa