Laktosintoleranta?
Är degus Laktosintoleranta? Ja hörde om en tjej som gav degubebisar (på ca 4-6 v gamla) Whiskas (stavas de så?) kattmjölk för katter över 6 veckor, hon spädde ut de med vatten så de inte blev för mycket så ja undrar bara om de är bra att göra så? Eller bra och bra men ni förstår:p
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Är ingen laktos i whiskas kattmjölk, ska det inte vara i alla fall, då man ej ska ge laktos till katter heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Det finns ju laktos i kattmammans mjölk, liksom i alla andra däggdjurs mjölk. Dock varierar mängden varför komjölk ej är lämpligt till katter eftersom det innehåller nästan tre gånger så mycket laktos som kattmjölk.
Oj jag läste fel….läste som att det var mjölkersättning till ungar det handlade om! I övrigt ser jag det som rätt onödigt att ge vuxna djur mjölkprodukter faktiskt..
Tillägg:
Ser nu att jag läste rätt i första inlägget ändå . Ber om ursäkt, skyller på plugghjärna ;).
Så de skadar alltså inte om man blandar ut med lite vatten? Whiskas med vatten alltså
Sajtvärd på degus.ifokus
#4 Jag skulle nog höra med en veterinär först om det finns någon lämplig ersättning för degu eller närbesläktad art!
Finns en artikel på degutopia:
http://www.degutopia.co.uk/deguhandr.htm
Har du några deguungar som behöver mjölkersättning?
#5 Oki, ja tänkte bara att de kan va bra att veta i framtiden!:) Ja vet flera som använder kattmjölksersättning till degus, men ja har bara hört om en som använt whiskas kattmjölk för 6 veckor och uppåt till degus på 4-6 veckor men de har ju gått bra för dom bebisarna så de lär ju inte va farligt?
Sajtvärd på degus.ifokus
#7 Jag vågar inte säga något, det är nog bäst att lite mer erfarna deguhållare får svara :P
Haha Oki, skulle de bli aktuellt så ringer ja veterinären men tänkte fråga lite här iaf^^
Sajtvärd på degus.ifokus

Jag matade mina ungar m typ gainomax eller vad det nu var för nån… Minns inte säkert, men det var nån sån där recoverydryck som man tar efter träning. Laktosfri mjölk m jordgubbssmak var det och de små gillade det massor. Nackdelen är ju att den är sötad, men i det stadiet var det viktigaste att få upp dem i vikt och efter tips om det så blev det just det valet då det fanns i närbutiken (annars hade det gått ytterligare dagar innan jag hade fått tag i nåt att ge dem)
#10 är du nöjd med de? Blev "resultatet" bra? Inga sjukdomar för att dom fått de? Ganska smart för gainomax är ju inte alls dyrt! Blandade du ut de?
Sajtvärd på degus.ifokus
#2 Men det är ju inte samma slags laktos :)
Man kan ju inte jämföra det
#12 Vadå, inte samma slags laktos? Jo, laktosen är uppbygd på samma sätt kemiskt och det är ingen skillnad. Att man hör att katter inte ska dricka mjölk och är känsliga mot laktos syftar till vuxna katter som inte längre bildar enzymet (laktat) för att bryta ner laktos. Whiskas kattmjölk som du hänvisar till är inte framtaget som mjölkersättning till kattungar utan till de som vill ge sina vuxna katter mjölk. Det är därför den inte innehåller någon laktos. Kattungar får laktos i kattmammans mjölk och den laktosen skiljer sig inte kemiskt från den i andra däggdjurs mjölk, det är bara mängden som skiljer.
#13 Vissa tål till laktos i getmjölk men inte komjölk alltså måste det ju finnas olika :)
#14 Vissa, är det människor eller katter du menar då? Att vissa tål getmjölk kan ha att göra med att de inte är laktosintoleranta utan snarare har komjölksallergi vilket är två helt olika saker. För laktosen skiljer sig inte kemiskt.

# de fick fart och började lägga på sig igen. De hade ju hela tiden sin mamma o diade henne med, så det var ju inte enbart gainomax de växte upp på. Jag behövde stödmata dem drygt en vecka bara, sen ökade de som de skulle igen.
Men fick jag ungar att flaskmata igen skulle jag nog köra på samma just för att det är lätt att få tag i och billigt.
#16 Oki tack för hjälpen!
Sajtvärd på degus.ifokus