Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1092 ggr
SandraNoSekai
0

Galna när det gäller mat!

Innan så hade våra degus alltid mat i buren men vi såg att en av dem bara blev större och större så vi bytte metod och ger dem nu varsin liten selective degu "fyrkant" om dagen(Dem har alltid vatten och hö i buren). Dem brukar få dem på morgonen men en grej nu som inte har funnits innan är att dom blir helt tokiga när man ska ge dem maten. Det är inte det att dom blir lite gladare och mer hyper utan helt galna alltså och sen bråkar dem med varandra om resterna när någon har ätit klart.

Är det här normalt beteende? och om inte, hur stoppar jag det?

DESU!~Cool

Grodan
0

Tycker inte det låter bra att de inte har tillgång till torrfoder för jämnan. Nu vet jag itne mycket om Degus, har möss och råttor och de har alltid tillgång till torrfoder. Det är torrfoder jag blandar själv med sädesslagen som bas och väldigt liten procent fröer och gryner.

Den som bara blir större och större kanske har diabetes eller annat, den kanske äter mest och inte lämnar så mkt till de andra. Kanske bör du sätta den i egen bur eller dela upp flocken el dyl?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hhejlollo
0

#1 Degus ska absolut inte ha torrfoder i buren hela tiden så man kan absolut inte jämföra degun med musen och råttan. #0 mina är likadana. Dom blir galna när dom ska ha mat för dom är oroliga att dom inte ska få x) däremot har ja en skål för varje degu utsatta på olika platser i buren och därför är de mindre matbråk!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Grodan
0

Ok. Om man bara har säd i en skål äter de upp allt på en gång då?

hhejlollo
0

Degus klarar sig på enbart hl när dom är lite äldre så enda gången mina får nåt i matskålen är när dom får grönsaker eller rispuffar eller liknande.

Sajtvärd på degus.ifokus

Grodan
0

Grönsaker då?

hhejlollo
0

Ja de kan du ha i matskålarna så länge du byter så de inte blir gammalt

Sajtvärd på degus.ifokus

Grodan
0

Vilket alltså betyder att de i stort sett ratar grönsaker men äter glupskt upp torrfoder…

hhejlollo
0

De är olika från Degu till degu. Mina älskar alla sorts grönsaker!

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
0

#7 Jag tror det beror mycket på vad de fått att äta som små och vad mamman har lärt dem. Mina åt knappt grönsaker i början men nu äter de upp det efter ett tag, när de ätit upp allt mumsigt torrfoder först.

#0 Mina blir också sprättiga när det är dags för torrfoder och tjuter åt varandra om den andra kommer för nära. Dock inte så som dina verkar bli! Det kan ju ha att göra med att dina är vana vid att ha det tillgängligt hela tiden. Sen rekommenderar jag precis som Lollo att du ger dem mat i varsin del av buren, blir mycket mindre bråk då!

Grodan
0

Era degus låter så hungriga… eller är det så att de eg inte har så mkt roligt och att enda gången det händer något är när ni ger dem mat?

Jag har svårt för hungriga djur, djur som matas för lite och vad jag sett på djur som är väldigt hungriga är att de bråkar vid maten. Fast det är sant, när jag tänker efter så vet jag att hästar kan vara lite revirhävdande vid sin matskål och friska hästar uppvisar alltid hunger… är kanske degus lite som hästar?

förlåt att jag häckar här, det är så dött på min sajt… om ni vill att jag sticker så självklart gör jag det

pehu
1

#10 Det är svårt att veta exakt hur ett djur som degus upplever hunger. Jag har dock svårt att tro att en degus som har fri tillgång till hö skulle vara hungrig. Jag tror mer att de reagerar på kraftfodret som små barn reagerar när de ska få godis. Ett barn behöver ju inte vara hungrig för att bli helt till sig när det får godis. Sen kan det ju även vara så för vissa degus att de har en ganska tråkig vardag om de inte stimuleras tillräckligt. Det tror jag dock inte gäller för de flesta här då jag tycker det verkar som att folk här på forumet ser till sina djur på bästa sätt.

pehu
2

#10 Du behöver inte be om förlåtelse, det är bra med människor som bryr sig och ifrågasätter! Fler borde göra det!

pehu
0

#10 Just det, angående hästar är jag av uppfattningen att de OFTA får alldeles för mycket kraftfoder varför de kanske faktiskt ÄR hungriga då de inte får i sig tillräckligt med bulk. En häst (en vanlig ridhäst som inte arbetar så hårt) klarar sig utmärkt på bara hö :).

MoaL
1

Hej Grodan! ^^ Det är ganska stor skillnad mellan degus och möss/råttor näringsmässigt. Degus är inte utvecklade för en diet rik på säd, utan lever i det vilda mestadels på gräs, örter, rötter, kvistar, bark och liknande fiberrika foderämnen. För degus är det höet som ska vara huvudfodret, precis som för kaniner, marsvin och chinchillor. :) Och så grönsaker förstås. :P Sådant får mina vanligtvis varje dag.

Att de bråkar vid matskålen är vanligt, de är väldigt ego när det gäller mat, både grönsaker och kraftfoder. :) Jag kan inte alls ha matskål till mina degus, då blir det fullt krig. Jag ger var och en mat på sina platser om jag har ett foder i mindre delar, eller som nu när jag ger samma som TS, vilket är en någorlunda stor, platt fyrkant. Då smackar jag bara litegrann så kommer allesammans uppfarande till buröppningen och får varsin bit, och springer sedan till olika delar av buren för att avnjuta sitt "godis". För degus är kraftfoder helt enkelt som godis. :P
Och du är alltid välkommen hit! Jag håller helt med i vad pehu skrev i #12. ^^

SandraNoSekai, om dina degus börjar tjafsa när du matar dem i buren, börja istället ge dem separat eller sitt vid buren och dra till dig uppmärksamheten av den som äter upp först, eller på något annat vis se till att de inte har någon chans att bli avundsjuka på varandra. ;)
Mina degus tjafsar alltid litegrann om någon har mat över eller kommer för nära någon annan som håller i någon godbit, men så länge det inte är allvarligt eller långvarigt så oroar jag mig inte. :) Oftast är det mycket väsen och lite handling, för leva om, det är de ju bra på. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

hhejlollo
0

Mina djur aktiveras dagligen och dom har massa saker att göra i buren så de är inte därför dom blir stissiga när de är matdags:) Klart du får va här:)

Sajtvärd på degus.ifokus

ähnchen
0

Samma här. Mina börjar också hoppa runt och pipa åt varandra när det är matdags. Fodret står i ett skåp i hallen och de har lärt sig att det blir mat när de hör skåpdörren öppnas. De kan ha suttit och mumsat hö en lång stund (=borde inte vara hungriga egentligen) men så - klick - är det helt plötsligt ett jätteliv i buren.

Bra att du är uppmärksam och agerade när du såg att en degu gick upp för mycket! Blir de feta kan de bli riktigt sjuka och tom få diabetes. Jag väger mina regelbundet för att hålla koll.

Som #14 skriver, händer det inget allvarligt utöver en del pip och lite boxkamp är allt som det ska. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

smurfan-13
0

Många bra svar redan. Så länge de har fri tillgång på hö o vatten så behöver de inte gå hungriga, utan det handlar enbart om att de tycker att kraftfodret är så himla MUMSIGT.

Hos mig kivas det massor när det serveras mumsig mat, även om det sker dagligen. De får var sin fyrkant om det är det somserveras. Ger jag pellets eller annat "smått" slänger jag bara in det i buren så att de får leta på backen, hyllor mm. Nog kivas det då med, men det blir ingen skål som någon kan vakta (isf skulle Vega få ALLT gott). Alltså finns det inga matskålar alls i deras bur. Det är sällan det blir nåt allvarligt tjaffs över mat, men Vega och Mynta kan ryka ihop, precis som Cocos som kan bli lite temperamentsfull om hon är riktigt sugen på något. De löser det dock alltis själva innan det blir riktigt allvar.

SandraNoSekai
0

Tack för alla svar :) Mjo som redan är sagt så är det nog mycket ljud men ingen handling, brukar ju inte höra dem tjaffsa så mycket med varandra annars så jag blev bara lite orolig^^'

DESU!~Cool